Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Besöksförbudet utvidgas i förslag

Skrivet av Kent L
Besöksförbudet utvidgas och sammankopplas med familjerättsliga förhållande som kvarsittningsrätt.

I dag sänder Justitiedepartementet ut en departementspromemoria på remiss som innehåller förslag till lagändringar som syftar till att öka skyddet för dem som har utsatts för eller riskerar utsättas för våld av närstående eller tidigare närstående partners. Det förslås bl.a. följande.

· Ett besöksförbud skall kunna avse den egna bostaden om det på grund av särskilda omständigheter finns en påtaglig risk för att den person förbudet avses gälla kommer att begå brott mot en sammanboendes liv, hälsa, frihet eller frid.

· Ett besöksförbud skall kunna utvidgas till att avse ett större geografiskt område än hittills.

· Polisen ges befogenhet att meddela interimistiska beslut om besöksförbud, så kallat tillfälligt besöksförbud. Beslutet skall omedelbart prövas av åklagare.

· Bestämmelserna om häktning ändras så att det uttryckligen av lagtexten framgår att domstolen, vid sin prövning av om någon av de särskilda häktningsförutsättningarna föreligger, skall beakta den misstänktes förhållande till målsäganden. Vidare föreslås vissa ändringar i den familjerättsliga lagstiftningen. Bland annat att det skall vara möjligt för domstol att på begäran av den ena parten förordna om kvarsittanderätt och besöksförbud för en make eller sambo sedan parterna har separerat och fram till dess att bodelning har skett. I promemorian behandlas även de rättsliga förutsättningarna för att övervaka besöksförbud med elektronisk kontroll. Det presenteras tre olika modeller för hur en sådan övervakning skulle kunna regleras. Modellerna utgör emellertid inte några färdiga förslag till en rättslig reglering, eftersom det har visat sig att det föreligger stora svårigheter att finna en lämplig lösning. I stället får modellerna betraktas som idéskisser som remissinstanserna får tillfälle att yttra sig över. Departementspromemorian kan läsas på www.justitie.regeringen.se
Svar på tråden: Besöksförbudet utvidgas i förslag

Grattis till vinsten!

Skrivet av  olga
såg det i FN nyhetsbrevet, hoppas barnen får kul!
 

Hoppas bara att

Skrivet av  Lasse
det inte blir en lag som inte styrs upp med effektivitet hos polisväsendet, jag menar att killar som hotar och tar till våld redan skitit i lagboken.
 

tillägg

Skrivet av  Lasse igen
Men jag välkommnar naturligtvis alla förbättringar som utsatta kvinnor kan få
 

Fungerar besöksförbud?

Skrivet av  G
Jag vet absolut inget om sånt här men min känsla är att om en man är så pass galen att han nitar sin fru så stannar väl han inte borta från henne för att "det är förbjudet"?
Ja, det är bra med tydliga lagliga markeringar.
Ja, det är bra med en lag som gör det åtalbart.

Men fungerar det i praktiken? Kan nån informera mig, jag vet för lite.
 

nja

Skrivet av  uppgiven o1y
de fungerar väl inte så bra men det är väldigt praktiskt om det finns besöksförbud och den förbjudne gör ett våldbrott mot den som denne inte får träffa. Då blir straffet hårdare nästa gång.

Om det mot förmodan finns bevis och det blir en dom
 

Det finns en lösning. . .

Skrivet av  Absolut-ist
ring Corleonefamiljen.
 

varken jag

Skrivet av  o1y
eller google känner dem. Vilka är det?
 

Don Vito Corleone

Skrivet av  Absolut-ist
Gudfadern, med andra ord :)

(Francis Coppola 1973)
 

Både ja och nej

Skrivet av  Kent L
En del blir säkert påverkade av besöksförbudet men inte andra. De bara fortsätter. Kanske en hel del nej - därför vill man skärpa lagen med större geografiskt område, kunna avse den egna bostaden, större avseende vid närstående i samband med häktning och upprätta möjligheter till elektronisk kontroll.

Jag läste nyligen en dom där en man åtalats för att ha brutit mot besöksförbudet vid elva tillfällen. Han var orolig för sin son, sa han. Dessutom hade han undantag från besöksförbudet när han skulle hämta och lämna sin lille son.

Här borde ju verkligen domstolen besluta om kontaktperson vid hämtning och lämning.

Kanske borde alla frånskilda män, där kvinnan lämnat mannen gå omkring med fotboja som tutar och blinkar vid t ex en 300 m gräns i ett halvår?
 

Artiklar från Familjeliv