Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det bara jag som haft en bra biologilärare?

Skrivet av Vind
När jag i slutet på -80 talet gick högstadiet så hade vi förståss den obligatoriska biten med killarnas sexualitet, vi fick lära oss trä på en kondom på en pinne osv...

MEN vi tjejer fick även "vår del", vi fick order om att gå hem och titta på våra underliv i en spegel, vi fick instruktioner om att pillra och känna oss fram till vad vi själva tyckte om, vi fick information om hur man känner igenom sina bröst efter knölar, vi fick lära oss att det är fullt normalt att det BLIR en blöt fläck i sängen, dessutom så hade biologiläraren "porrfilmsdissning" hon vek en dubbellektion med halvklass där hon scen för scen jämförde en porrfilm med "verkligheten" där hon förklarade att si och så gör man inte hon förklarade att försöker man som tjej ha sex på "porrfilmsvis" så kan man lika gärna vara utan, hon lärde oss att känna efter OM vi hade lust eller inte, hon tvingade oss att förstå att sex ska vi ha helt för vår egen skull och endast på det vis vi själva ville -en kille var abslut inget nödvändigt attribut för trevligt sex. (samma undervisning för killarna, men tvärtom förståss)
Hon förklarade även tex. att vi visst kunde suga av en pojkvän -MEN vi skulle bara göra det om vi verkligen kännde en oemotståndlig lust att ta den i munnen hon förklarade noggrant att "tjat" inte hör hemma i sexlivet nej betyder NEJ osv. i all oändlighet.

Vi tyckte givetvis att hon var _fruktansvärt_ pinsam ;-)
Men INGEN kom någonsin försent till hennes lektioner :-)

Men oj vad jag önskar att alla högstadie elever fick ha en biologilärare som hon!
Det tog mig rätt många år att inse att tex. väldigt få tjejer fått lära sig hur man känner igenom sina bröst.......
Svar på tråden: Är det bara jag som haft en bra biologilärare?

tyvärr ovanlig

Skrivet av  stjärnbarnemamman
Tyvärr är hon ovanlig. Har tyvärr bara haft tråkmånsar som talat om att flickor ska hålla på sig. Onani och lesbisk kärlek lust och sådana saker har inte förekommit alls. Ska tillägga att jag inte är född på stenåldern utan gick på högstadiet under 80-talet.
 

Jag hade tyvärr ingen bra biologilärare

Skrivet av  Johanna R

Nu har jag inte haft sexualkunskap i år, men förra året, när jag gick i åttan, hade vi en del. Killarna fick veta att det är helt normalt att runka och vi tjejer fick veta att när man har mens måste man vara noga med hygien. Jag tycker att det som Linna Johansson skriver i Fittstim om sexualkunskapen stämmer överens jättebra med min skola. Har du läst den?
 

Japp, den har jag läst....

Skrivet av  Vind
Och jag tycker det är både sorgligt och KONSTIGT att just sexualundervisningen inte utvecklats mer mot "min gamla lärares undervisning. Att hon då för 13-15 år sedan var väldigt annorlunda och radikal i sin undervisning är ju en sak, men att just denna så viktiga bit fortfarande lärs ut på ett missvisande sätt är så sorgligt!

Ang. mens så sade hon att "dagens tjejer duschar så ofta så någon extra noggrann hygien just under mensen behövs verkligen inte" hon informerade också om att vill man ha sex då man har mens så går det alldeles utmärkt -under förutsättning att man verkligen VILL SJÄLV.

Sedan bankade hon in i skallen på både tjejer och killar att mens ÄR inte äckligt, KAN inte vara äckligt, och kommer aldrig att bli äckligt.
DÅ tyckte vi förståss att hon var piiiinsam, men vi tjejer behövde aldrig någonsin höra saker som "mensäckel" och liknande.......
 

Det är såna lärare vi behöver fler av! (imt)

Skrivet av  Johanna R
.
 

Varför är det inte obligatoriskt?

Skrivet av  c
Varför ingår det inte i läroplanen att ha sådan undervisning? Och varför ingår det inte i biologilärarnas utbildning?

Själv hade jag ändå en hyfsat bra biologilärare. Hon delade generöst med sig av egna erfarenheter och vi fick ställa frågor anonymt (lappar i en burk) som hon besvarade. Men det som du beskriver borde varje skola ha.
 

Artiklar från Familjeliv