Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vem för en

Skrivet av pappan
pappas röst, när han blir helt bortkoplad från sitt barn, eftersom det inte är obligatoriskt gemensam vårdnad?

Vem hjälper en pappa som inte får träffa sitt barn pga av att mamman inte vill det och hon har ensam vårdnad?

Hur ska vi tro att det ska bli fler pappor som engagerar sig mer i sina barn, när det inte automatiskt blir deras ansvar vid fördseln?
Svar på tråden: vem för en

Bara att inse

Skrivet av  Nick
Kvinnorna har den totala makten i familjefrågor...
 

Sånt där gillar jag inte alls

Skrivet av  Gladius, en pappa
mest för att det är inte sant. Men om du bara ville vara provocerande har du lyckats.
 

OM pappan tar ansvaret vid födseln

Skrivet av  Gladius
blir det då ett gemensamt ansvar. Så länge så många pappor inte gör det så kommer det fortsätta vara kvinnorna som tar det ansvaret.

Jag gjorde det misstaget (delvis) med mitt äldsta barn. Det misstaget kommer jag att ångra rästen av mitt liv.

Jag har stort medlidande för dig, men jag måste veta mer om din situation för att kunna säga så mycket mer.

Patriarkatet har sätt till att det är "kvinnornas ansvar". Så länge man som man inte tar för sig och befriar sig från detta kommer det bara att fortsätta.
 

Det där är en bra fråga!

Skrivet av  femininfeminist
Obligatorisk gemensam vårdnad är en självklarhet, anser jag! Så länge det inte är det så är jämlikhet bara skitprat rent ut sagt för jämlikhet måste vara tvåvägs. När det gäller umgängesrätt, vårdnadstvister, föräldraledighet och liknande är det faktiskt matriarkatet som styr. Kanske ser kvinnan dessa områden som de enda hon har chans att vara herre över och därför håller hon krampaktigt fast vid dessa. Hade hon inte rått över dessa hade hon ju inte haft något kvar!
 

Läs mina inlägg längre ned

Skrivet av  ärtan, kvinnojourskvinna
och titta in på ROKS hemsida http://www.roks.se

Läs om misshandlade kvinnors verklighet.

Kunskapen om barn som utsätta för allehanda övergrepp måste finnas innan en lag om obligatorisk gemensam vårdnad kan komma.
 

Men

Skrivet av  Pappa Puh
man kan ju inte lägga in vattentäta skott innan något genomförs, då kommer inget att hända! Jag håller med om att alldeles för många kvinnor och barn (men även män) misshandlas, men det kan ju inte göra att kvinnor får nån sorts ensamrätt till barnen.
För övrigt tycker jag det var mycket väl skrivet av femininfeminist.
 

Håller inte med

Skrivet av  femininfeminist
Har visserligen inte gått in på sidan än men rent spontant tänker jag: inte kan man döma halva mänskligheten p g a några rötägg (vet att dom är många men långt ifrån alla). Finns ju även kvinnliga rötägg som inte borde få ha barn, eller hur, och all misshandel handlar inte om sparkar och slag utan det finns psykisk misshandel också, vilken jag tror är betydligt vanligare bland mammor.
 

Artiklar från Familjeliv