Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blev lite paff

Skrivet av Flickmamman
Har en kompis som jag tycker mycket bra om och som brukar ha vettiga åsikter. Hon har tre pojkar och när jag var hos dem senast hade de fått en dockvagn. Jag nämnde något om den och då sa hon "Jag har lånat den av min syster. Man vill ju inte köpa en helt ny dockvagn till pojkar." Nähä, blev mitt dumma svar för jag blev så paff. Är det en vanlig uppfattning? Hur skulle ni bemött henne för att få henne att tänka efter utan att bara bli irriterad?
Svar på tråden: Blev lite paff

Jag skulle ha frågat varför

Skrivet av  Helena
Ofta kan en motfråga räcka för att få personer att tänka efter vad de egentligen säger. Kanske menade hon att säga att enligt hennes erfarenhet går pojkars "dockvagnsfas" över snabbare (antagligen pga av omgivningens uttalade och outtalande åsikter och påverkan) och att hon därför inte ville betala dyrt för en ny dockvagn.

Jag köpte heller ingen ny dockvagn till mina pojkar (däremot bäddade de ner gosedjur, dockor och bilar i en lära gå-vagn). Flickan, nummer tre, fick dock en ny dockvagn i present då hon fyllde två, av mormor. Den är nästan orörd, nu efter 2,5 år. Så det var väl egentligen en dålig investering:-)
 

Vaddå?

Skrivet av  memim
Har inte heller ens tänkt tanken att köpa dockvagn åt mina söner. De HAR en vagn och kör den ibland. Oftast KÖR de. Och springer med den. De får göra som de vill. Fast andra har ju häpnat över både dockan och vagnen..Jag har ju "bara" söner...

Jag köper bara saker till mina barn som de frågar efter. Säkert vill de ha en ny vagn om jag frågar men jag frågar inte för de kostar.

Jag förstår henne precis. Hon ville inte lägga pengar på det hon inte trodde skulle uppskattas av barnen. Tjatar nån av mina söner på att få en dockvagn så får han det. Det har nu inte ännu hänt
 

Pojkar förväntas vara

Skrivet av  AJ med Lilla aj, teknisk tjej
tekniska så de kan laga dockvagnen. En flicka skulle nog inte kunna det.
Obs. ironi!!!
 

Tänkte inte på det! ;o) IMT

Skrivet av  Flickmamman
 

Frågat: "Varför inte?

Skrivet av  ärtan
Pojkar vill väl också ha nya fina grejor?" Eller: "Men pojkar ska ju bli pappor en dag."

Dottern har fått en liten docka med plastansikte. Häromdan kommenterade en bekant: "Är det din bebis?" Den paffa pappan sa: "Eller kanske kompis?" Han är MYCKET snabbare än jag på sånt.

Många gånger är det jättesvårt att just hitta de där små kommentarerna, de vänliga som ändå gräver sig in i huvet på folk och sitter där och skaver. Själv blir jag oftast så trött på att hela tiden höra alla förväntningar som folk lägger på dottern så jag bara stänger av.
 

Men iofs ärtan,

Skrivet av  Lovvikavanten
så är det inget orimligt att anta att en docka i leken speglar barnet och att barnet antar förälderns roll. Det är ju t ex välbekant att ungar upprepar sina föräldrars mönster, och stränga bestraffande föräldrar kan få bevittna sina barn läxa upp och hota dockorna etc.
Tycker inte den kommentaren var konstig. Däremot önskar man ju att även en liten kille hade fått samma kommentar!
 

Fast den kom från en sån mamma

Skrivet av  ärtan
tyvärr. Annars hade han inte huggit.
 

Ok! *smile*

Skrivet av  Lovvikavanten
Förslag till svar nästa gång:
"Nej, det är inte hennes bebis. Det är hennes älskares brorsas pojkväns förra frus adoptivbarn" :)
 

*asgarv!*

Skrivet av  ärtan
*memorerar*
 

Bra förslag

Skrivet av  Flickmamman
Hoppas jag är kvickare nästa gång.
 

Artiklar från Familjeliv