Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blev något beklämd...

Skrivet av Jensan
vi var på Mc Donald's igår, Viktor tar av sig skorna för att kunna leka i bollhavet och VE OCH FASA han har rosa strumpor på sig!!! Allvarligt talat, det var en annan pojke i 5-6 årsåldern som så fort han såg Viktors strumpor undrade varför han hade rosa strumpor på sig. Jag svarade såklart "för att han tycker dem är fina!" Men visst är det beklämmande att barn redan i den åldern har idéer om vad som passar på flickor respektive pojkar...
Svar på tråden: Blev något beklämd...

Min lillebror...

Skrivet av  Johanna R
är 10 år gammal. Han tycker att det är kul med kläder och lånar gärna mina tröjor. En dag köpte jag en brun sk "tjejtröja" på Stadium till honom som det stod någonting med Flower på. Grabben kom hem och sa att han blivit kallad bög i skolan.

Idag har han på sig en röd- och svartrandig långärmad tajt tröja från Gul&Blå som han snott från mig. Han är jättefin, men även mina klasskompisar reagerar och undrar varför han har "tjejtröjor" på sig. Suck säger jag bara!
 

Hur går det med hans sport??

Skrivet av  G
Det kom väl kommentarer om det också?
 

Jo...

Skrivet av  Johanna R
han prövade konståkning ett tag i vintras. Men slutade för att börja på simhopp. Och så slutade han på det och ville börja på konståkning igen. Men gruppen var tyvärr full då så han ska troligtvis börja i höst igen.

Men precis som du säger kunde mina klasskompisar inte fatta att han åkte konståkning. Enligt dem så är man bög då.
 

Usch ja

Skrivet av  Tilia
Min fyraåriga brorsdotter har blivit retad på dagis eftersom hon inte har lila och rosa kläder på sig. Det är kanske en förklaring till flickmamma med flera om varför man reagerar så starkt på uppdelningen flick-/pojkkläder. En sådan fastställd standard leder bevisligen till att barn låses fast i en mall.
 

jag har

Skrivet av  flickmamma
arbetat på dagis i nästan 15 år och har aldrig varit med om att barn retas för sina kläders färg.

Skulle det hända hos oss skulle det genast leda till en diskussion om hur man är mot andra, att alla inte tycker lika osv.

Ta upp det med personalen för att få igång en diskussion, istället för att reta upp sig och förstärka de mallar som då finns på just den förskolan!
 

Alla har vi olika erfarenheter

Skrivet av  Tilia - gillar klänning
Det är ju positivt att du aldrig varit med om att barn retar andra barn för klädfärg. Det har dock hänt i min sons förskola, på min brorsdotters dagis och för Johanna R:s bror, så min irritation över uppdelningen i flick-/och pojkkläder är inte tagen ur luften.

Jag tror nog att min bror pratat med personalen om att dottern blev retad och det är ett bra dagis, så de tog nog itu med det. Vad jag undrar är var de andra barnen fick idéerna ifrån om att andra kläder på flickor än de som är rosa och lila kommer ifrån?
 

vuxna "skojar"

Skrivet av  vera
Visst är det tråkigt när vuxna ger barn förespeglingen att vissa färger och mönster speglar kön. Min son, 11 mån, har fått en vit t-shirt av en släkting. den har tre pyttesmå blommor på. Jättefin!! Vad säger folk vi träffar då? Jo de försöker på ett skojsigt sätt säga: nejmen har mamma och pappa satt på dig en flicktröja idag? hihi!
Det är ingen flicktröja säger jag, det är en Linuströja. Då ler de något ansträngt. Samma sak när han har röd mössa.
I ren trots har man ju lust att bara köpa rosa kläder då. Men offrar jag inte Linus i min kamp mot könsrollerna? Kommer inte han att må dåligt innan han själv kan välja vad han vill ha för kläder?
 

"Vilken söt pojke!" fick jag höra

Skrivet av  ärtan
när dottern grinade upp sig i sin rosa overall. Hon har inte så mycket hår nämligen. Enda sättet jag kan signalera att hon är en flicka är att klä henne i rosa och lila. (Ja, kära systrar och bröder, jag har såna kläder! Patriarkatet har långa armar! *S*)

Rött fungerar inte alls, har provat bara röda kläder, utan blommor och sånt, och andra tror fortfarande att hon är en pojke. "HON" säger jag eller "Det är en tjej" för att slippa alla "Pojkar är si och så"-kommentarer.

Alla dessa klädvarianter har övertygat mig om att det enda säkra sättet att få omgivningen att förstå könet på barnet om man har en flicka, det är att klä barnet i kläder som är rosa eller lila eller har blommor eller spetskanter eller volanger, alternativt klänning. Vilket gör att jag kan förstå de som gör just det för att slippa kommentarerna.

Sen skulle jag gärna vilja att någon kan förklara för mig varför jag blir så irriterad över att folk tror att det är en kille... och varför jag inte törs spela med i spelet och se vilka adjektiv de använde om mitt barn om de tror att hon är en kille. Nu är hon glad och framåt, vad skulle hon vara om hon var en kille? Är det någon som provat? För mig känns det lite oärligt för att vara ärlig...
 

men ärtan

Skrivet av  flickmamma
du som inte har peijl på vad som är kvinnligt, hur kan du nu säga att enda sättet att visa att din dotter är flicka är genom rosa o lila kläder, i blommigt, spetsar, volander eller klänning!!!
 

Är det DET som är kvinnligt!

Skrivet av  Frigg
Då förstår jag plötsligt varför jag inte längre blir sedd som vore jag en _riktig_ kvinna.

 

Ja det verkar ju så...

Skrivet av  flickmamma
Är och ÄR det anses iallfall vara kvinnligt....
 

Jag har provat

Skrivet av  Frigg
att sätta kläder som är blå på min onge, han har då med förtjusning blivit nypt i de härliga tjinderna och beundrad som den tuffa lilla starka krabat han är.

Andra dagar har jag haft röda kläningar på min onge, hon har då blivit nosgnuggad och ömt hållen för att få höra att hon är då den ljuvaste lilla varelse man kan tänka sig.

Det som är riktigt riktigt ruggigt är att det var samma helg, på samma kurs (som hade någon slags feministiskt innehåll, lite i alla fall) och av samma människa!

Vojvoj.
 

Äckligt!

Skrivet av  ärtan
Ska prova med bandspelaren i fickan någon gång!
 

På lekplatsen...

Skrivet av  matilda
...förra helgen hörde jag ett flertal gånger föräldrar som sa till sina barn "Vill du leka med den där....det där barnet?" om min son, iklädd röd jordgubbsmössa, röd-orange jacka och röda gympaskor. När han senare tog av sig mössan och det visade sig att han hade kort hår såg samtliga föräldrar väldigt lättade ut... :-/

Jag brukar själv inte säga ifrån om någon kallar honom flicka, om någon frågar mig om det är en flicka eller pojke brukar jag berättar vad han heter istället. Själv benämner han sällan andra barn efter "flicka" eller "pojke". Om han t.ex. pekar på någon när vi är ute och går säger han istället "Titta mamma, barnet gungar!". Men han går ju på dagis så det där ändrar väl sig snart... :-(
 

matilda

Skrivet av  vera
Hej Matilda!
Har din son reagerat någon gång och sagt att han vill ha mer "killiga" kläder? Jag är, som jag skrev här ovan, lite orolig för att jag gör min son till ofrivillig ambassadör för mina egna åsikter. Än är han för liten för att tala om själv.
 

vera

Skrivet av  matilda
Hoppas att du läser det här, nu har det ju hamnat långt bak... Min son är ännu bara 2,5 år och har ännu inga direkta åsikter om kläderna vi sätter på honom. Jag antar att det kommer en dag då han får en åsikt och då får man väl göra honom till lags, men ännu så länge är jag kläddiktator med röda, rosa och lila kläder på "stackars gossen". *s*
 

Artiklar från Familjeliv