Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det någon som tipsat Aftonbladet

Skrivet av K
om Cykloteket?
Svar på tråden: Är det någon som tipsat Aftonbladet

har inte direkt...

Skrivet av  CM
...följt med i detta men är detta med cykloteket något som handlar om olika cyklar för pojkar och flickor?

isåfall undrar jag om aftonbladet är rätt ställe - finns det någon svensk publikation som arbetar _hårdare_ för att trycka ner kvinnor i skorna?
 

Så rätt så rätt...

Skrivet av  K
.
 

Har tänkt på det!

Skrivet av  cilla
fast kanske inte Aftonbladet. Finns det ingen annanstans man kan vända sig med sånt här? Var är det man anmäler reklam i ö? Tycker faktiskt det här är minst lika illa som att sätta ett naket fruntimmer på bilhuven när man gör reklam för bilar och sånt är väl förbjudet mig veterligen.
 

Varför inte Plus?

Skrivet av  ärtan
Tror ni inte Sverker skulle vilja sätta tänderna i det här?
 

Kanske etiska rådet

Skrivet av  Frippa
är stället att kontakta istället för kvällspressen. Känns avigt att gå den vägen om man vill ha förändring.
 

Lite mer om hur man anmäler reklam

Skrivet av  Allis
På Etiska Rådets hemsida står det mycket klart hur man går tillväga för att anmäla reklam. Jag tittade litegrand bland deras gamla ärenden och hittade en tolkning som skulle kunna vara passande i detta fall:

"Enligt artikel 4 punkt 1 i grundreglerna får reklam inte vara diskriminerande ifråga om bl.a. kön. Rådets tolkning av denna punkt innebär bl. a. att reklam inte får konservera en otidsenlig syn på könsrollerna och därigenom framställa kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt, s.k. schabloniserande reklam"

Eftersom vi matas med bilder som inte bara konserverar könsroller utan även förlöjligar såväl män som kvinnor borde vi vara mer vaksamma och utnyttja möjligheten att anmäla skiten. Det kan verka som en piss i havet, men bilder påverkar oss mycket. På sikt kan man därför våga hoppas på en förändring, förutsatt att tillräckligt många söker en sådan.

Här finns ju faktiskt en jätteenkel sak som alla kan göra, för säg den som aaaaldrig sett könsdiskriminerande reklam.
 

Artiklar från Familjeliv