Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Veta vad små barn tillhör för kön (svammel)

Skrivet av Malva
En tanke som slagit mig, men som kanske inte hör hit (nu är jag lite ogenomtänkt här så det kanske inte blir så välformulerat), om det här med att folk man möter verkar tycka att det är så viktigt att veta vad det är för kön på små barn:

När vi är ute, t.ex. i lekparken, jag och min lilla, så uppstår ibland situationer där jag känner att jag vill säga något om/till ett annat barn eller dess leksak eller något annat till min dotter, ja, som t.ex. "Vi väntar tills han/hon gungat färdigt" eller "Nu vill pojken/flickan nog ha tillbaka sin boll". Detta inte för att jag känner att det är viktigt för mig att bena ut vilket kön barnet tillhör, mer för att... ja, vad säger man..? På något vis känns det som om jag inte vill säga fel kön ifall att den andra föräldern hör och tar illa vid sig och "barnet" låter så krystat? Eller är det en vanesak? Hur gör ni?

Kommer då osökt in på "gubben cyklar". Hur benämner ni vuxna människor? (En gång i yngre tonåren när jag jobbade extra och ledde hästar i ponnyridning för små barn, kallade en förälder mig för "tanten" inför sitt barn. Det tog jag inte som någon komplimang). Det är klart, man kan ju säga han/hon då. "Kvinnan" använder jag aldrig i dagligt tal om människor. Vad säger ni?
Svar på tråden: Veta vad små barn tillhör för kön (svammel)

"barnet" säger jag, resp "kvinnan" och "mannen"

Skrivet av  Helen
vad barn har för kön är ur min synvinkel mindre viktigt än dito för vuxna. För mig känns det inte krystat, utan nödvändigt.
 

Artiklar från Familjeliv