Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

annette kullenberg

Skrivet av Karin
vad säger ni om det här? själv tycker jag att kullenberg har mycket rätt i det hon skriver.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,158340,00.html
Svar på tråden: annette kullenberg

Hm...

Skrivet av  Frk Marmelad
...läste det igår och blev nog lite irriterad. "Alla kvinnors dröm är väl att vara sexiga" eller nåt skrev hon. Är det?
 

Jag tyckte hon hade fel jag!

Skrivet av  Helena
Tycker hon spårar iväg lite farligt åt hållet "låt alla göra som de vill" utan att se problemen med det. Vad då "vill"? Varför vill tjejer vika ut sig då? Är det verkligen så enkelt att tjejer vill vara så sexiga som möjligt, "så är det bara". Trist inställning. Visst finns det saker att säga om Linna och Linda och deras argument, alla är vi olika, men i det här fallet håller jag på dem, om jag ska välja sida.
 

"alla kvinnor vill vara sexiga"

Skrivet av  Annle
tycker inte jag!! Jag vill inte vara sexig, möjligen i min mans ögon, jag har inget som helst intresse av att vara sexig för någon annan, TVÄRTOM. Jag vill bemötas som människa inte sexig kvinna. Hade jag var it väldigt sexig och snygg hade det snarare varit ett hinder för mig, för folk (män) hade sett ett sexigt skal.
För övrigt är det inte sexig jag helst vill att min man kallar mig. Jag blir gladare när han säger att jag är klok och intelligent, att han gärna har mig som bollplank i jobbfrågor, att han tycker att jag en fantastisk mamma och att han beundrar mig för att jag har en genomtänkt hållning när det gäller värderingar.
Jag vill att han älskar människan som jag är och inte "den sexiga kvinnan", precis som jag visserligen tycker att han är sexig men mest tycker jag om hans värme, humor, nyfikenhet och att han är en fantastisk pappa.

JAg blir så trött på att höra att alla kvinnor bara vill vara sexiga och snygga; jag tycker att det är sorgligt att kvinnor blir så bedömda utifrån utseendet, att de känner att de måste vara snygg för att duga! Jag blir också förbannat trött på att kvinnor som Anette K. talar om för mig vad alla kvinnor vill!!
 

Håller med!

Skrivet av  ärtan
Jag är lat så jag skriver inget eget svar, instämmer istället helt i ditt svar!
 

vad är sexig?

Skrivet av  Absolut-ist
När jag säger till en tjej att hon är sexig så är det förmodligen för att hon är ärlig, rak samt emotionellt och intellektuellt intelligent. Det sexigaste som finns.
 

enligt kullenberg...

Skrivet av  CM
...är det tidningen café:s definition av sexighet som gäller, och inte för att jag är någon expert på den definitionen men jag gissar att den inte handlar så där _fruktansvärt_ mycket om ärlighet och emotionell och intellektuell intelligens.

men i vilket fall som helst, så tycker jag att kullenberg är oerhört fräck när hon påstår att det är "alla kvinnors dröm" att vara "sexiga". för även om man bortser från hennes definition av sexighet och exempelvis väljer din istället, så är det överhuvudtaget inte intressant för många av oss om vi uppfattas som "sexiga" eller ej. än mindre är det vår _dröm_!
 

jäkligt besviken

Skrivet av  CM
blev jag! trots att jag gillar linda skugge skarpt (linna vet jag nog inte så mycket om) så är jag alltid öppen för debatt och att fastna i "NN har alltid rätt" är ingen väg framåt. så det var med spänning som jag började läsa vad kullenberg hade att säga.

också visar det sig att nej, det handlar inte om att man ska få göra som man vill, att man inte behöver hacka på den som väljer annorlunda än en själv, att man spelar kvinnoförtryckarna i händerna eller något sådant. utan det handlar om att

"Det är tidningen Café som utsett henne till sexigast. Det är väl alla kvinnors dröm. Försök inte lura mig. Varenda kvinna vill vara så sexig som möjligt."

tack SNÄLLA, SNÄLLA anette kullenberg för att du äntligen berättar för mig vad det är jag vill, jag som har blivit förd bakom ljuset av linda och co.

min DRÖM är att vara så sexig som möjligt, och inte bara det, utan det yttersta beviset på att min dröm gått i uppfyllelse är när tidningen café bekräftar att jag ÄR sexigast. det är DÄRFÖR som vi inte får slå på pernilla och emma - inte för att de är människor med rätt till sina egna drömmar utan för att de faktiskt representerar det som ALLA kvinnor drömmer om.

dra åt h-e, rent ut sagt. alla ni som tycker att feminister är "arga" - förvånar det er verkligen?


 

Nä jag tycker inte hon har så rätt

Skrivet av  Pipa
Det är inte alla kvinnors dröm att vara så sexig som möjligt. Försök inte lura mig, för att använda hennes egna ord. Jag vill bli tagen för den jag är som människa, och sitter jag i möte på jobbet eller umgås med vänner eller familj, även min man, så tycker jag att det är långt mycket mer värt att bli tagen på allvar för det jag säger och inte för hur jag ser ut!

Dessutom förstår jag inte hur hon går ut i en krönika och kallar två tjejer för "käringar" "översittare" och "förtryckare". Man kan tycka vad man vill om Linna och Linda (och jag kanske inte är hundra procent med på vad de säger och gör) men hur kan man gå ut och skriva ner någon på det sättet, och tro sig företräda (unga) kvinnor i gemen?

Vilket är det du tycker att hon har rätt i?
 

som vanligt...

Skrivet av  caya
när någon ska tala om för någon annan att de inte ska skälla på någon tredje så blir det bara skitsnack av allt ihop.

Annette K säger så mycket att det inte blir något sagt, hellre skulle hon ta upp frågan ur en annan synvinkel och helst inte blanda in "vad alla kvinnor vill" som jag (trots att jag är kvinna) inte kan räcka upp handen för.

för det är så det känns. att Annette K spelar en liten roll som småskolefröken o vi andra kvinnor bara ska tacka o ta emot för hennes patetiska åsikter.

om jag nu bara ville tas som en sexig individ så skulle jag helt lägga ner feminismen, för jag tycker inte att jag som feminist tas på allvar om jag knatar in på kontoret i kortkort upp till pubishåret o urringat ner till naveln, tuttarna upp till hakan och trutande läppar. (åh så sexigt...[ironisk])

dessutom - en tanke slog mig direkt när jag läste Annette K's utlägg om översitteri.
-Är inte det precis vad hon sysslar med?

mvh
 

såg ni btw...

Skrivet av  caya
att kvinnliga delen av QX utsett Magdalena Forsberg till Sveriges sexigaste kvinna.
tycker absolut att hon är låååångt sexigare än ngn annan jag sett "pryda" omslaget på Café...

(såg en länk från Fredrik Virtanens utlägg som ärtan delade med sig...)
 

Kritisera i sakfrågor

Skrivet av  Tilia
Jag reagerar på att hon tycker att det är så hemskt när unga kvinnor kritiserar andra unga kvinnor. Om man har välgrundad kritik så har man väl rätt att framföra den oavsett vem det gäller. Givetvis måste man i sin kritik ta hänsyn till motiv, bakgrund m.m. Som andra redan påpekat kritiserar hon ju själv. Fast det kanske är ok när äldre kvinnor kritiserar unga kvinnor?

I övrigt kan jag inte kommentera eftersom jag inte läst Lindas och Linnas artiklar, och inte heller sett Robinson-Emma på tv.

Möjligen kan jag tillägga att jag inte förstår varför det blir mer ståhej när Pernilla Wahlgren viker ut sig, än när någon annan gör det.

Jag vill förvisso gärna vara sexig, men jag tror inte att jag blir sexigare av att vika ut mig, snarare tvärtom. Och det finns andra egenskaper jag sätter högre värde på än sexighet, t.ex att vara intellektuell (jojo, den visste var den tog...) :-)
 

Artiklar från Familjeliv