Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är detta ett typexempel?

Skrivet av ärtan, letar efter pudelns kärna
Jag reagerar på följande i tråden om jämlikhet utan feminism. Jag har avsiktiligt låtit bli att nämna personen vid namn, för jag tycker att jag fått den här reaktionen för många gånger för att kunna tillskriva den en enda person.

"Feminism är för mig kvinnors att kamp att bli jämställda mannen genom att ta tillvara det som av tradition är manligt. Jag anser att det trad. kvinnliga är lika viktigt att ta tillvara."

Min reaktion:
"Du gör ett generalfel när du tror att vi vill bli som männen, vi feminister. Jag identifierar mig med kvinnor, inte med män. Jag vill ha rätten att vara den jag är oavsett vad jag har mellan benen. Om detta sedan innebär att jag syr folkdräkter och spelar schack, så so be it! Men det är mitt eget val, inte ett val som avgörs av mitt kön.
Jag vill gärna att min son, om jag får en, ska få sy och sticka utan att omgivningen fnyser åt honom. Så är det inte idag. Det vill jag ska förändras. Så enkelöt är det för mig."

Svaret:
"det är din åsikt, ärtan att alla som inte tolkar feminism som du gör "generalfel".
Jag läser tillräckligt om feminism för att bilda mig en egen personlig uppfattning om vad som eftersträvas, och precis som du får ha din uppfattning får jag ha min, utan att du kommer och talar om att jag har fel!!!!"

Min slutsats:
När x påstår att jag som feminist vill bli som männen, så får jag inte försvara mig och tala om att hon har fel, för det är viktigare för x att hon får ha kvar sin uppfattning om feminister _oemotsagd_ än att ta reda på hur det egentligen är.

Tala om för mig, ni andra, om detta inte är pudelns kärna - att folk i allmänhet är så fast i sin uppfattning om att feminister är på ett visst sätt, att alla ifrågasättanden av dessa uppfattningar av feminister uppfattas som ett hot mot yttrandefriheten.
Svar på tråden: Är detta ett typexempel?

ärtan

Skrivet av  EE
du är inte den enda feministen som bidrar till att en uppfattning bildas!!!!
Däremot är du snabb att tala om du anser att andra har fel, men det är utifrån din personliga ståndpunkt!!!! Att ta reda på "hur det egentligen är" innebär det att säga ja, tack och amen till det DU anser vara det rätta svaret eller innebär det friheten att tolka själv???

Tyvärr är det många som tröttnar på att bli "tillrättavisade" av dig när en åsikt skiljer från din,

varför tror du att:
"folk i allmänhet är så fast i sin uppfattning om att feminister är på ett visst sätt, att alla ifrågasättanden av dessa uppfattningar av feminister uppfattas som ett hot mot yttrandefriheten."

Kanske pga av de feminister folk i allmänhet träffar uppvisar ett visst sorts beteende! Hur kan det hela tiden vara så att "folk i allmänhet" missuppfattar feminister? Är feminister så dåliga på att föra fram sitt budskap eller är "folk i allmänhet" dåliga på förstå?

 

Lägger mig i

Skrivet av  Lena M
Folk i allmänhet är ganska dåliga på att förstå. Folk i allmänhet blir informerade genom snuttifieringsmedia. Det finns sällan tid till att sätta sig in i andra frågor än de som man har ett alldeles speciellt intresse av. Detta gör att man måste formulera sig i väldiga förenklingar. Vissa ämnen låter sig inte förenklas så eftersom de är mycket komplicerade frågor som man kan ha många olika åsikter om (inte bara svart eller vitt). Jämlikhet är en sådan fråga. Konflikten mellan väst och Al qaida är en sådan fråga.
Som alla "experter" på ett ämne har insatta feminister svårt att förenkla sitt budskap så att folk i allmänhet kan förstå. Som många "experter" har en del feminister gjort insatser i media som har fått folk i allmänhet att tycka att de har blivit skrivna på näsan.

Brasklapp: Jag avskyr generaliseringar som "folk i allmänhet", "feminister" och "experter". Inlägg från dessa grupper av människor som inte känner igen sig i min bild behöver inte svara på inlägget. Jag vet redan att ni finns.
 

menar du att

Skrivet av  EE
feminister är bättre på att förstå andra än hur andra förstår feminister?
det kan nog diskuteras isåfall, hur mycket feminister vill förstå/acceptera av det andra människors åsikter.

Att överhuvudtaget skriva ett inlägg om att "Folk i allmänhet är ganska dåliga på att förstå" är oerhört kränkande mot alla människor, feminist eller inte,

men det är klart att har feminister den inställningen till sina medmänniskor är det inte konstigt att skribenter flyr den här sidan och inte anser feminist vara ett särskilt positivt ord!

Tack o Hej
 

Försöker igen

Skrivet av  Lena M
Det jag menar är att det ofta krävs mer av både tid och djupare studier för att förstå vidden av många frågor. Är man intresserad av ett ämne kanske man tar sig den tiden. Om en expert i en fråga får 45 sekunder i TV för att förklara sina forskningsresultat eller sina åsikter, blir det lätt en kantig förenkling. Denna förenkling kan då göra att de som tittar på TVprogrammet känner sig "klappade" på huvudet av en expert. Feminister är varken bättre eller sämre på att redogöra sina ståndpunkter på ett lättfattligt sätt. Feminister är heller varken bättre eller sämre på att lyssna på andra och sätta sig in i andras verklighet.

Det är inte kränkande att skriva att folk i allmänhet inte förstår komplexiteten i de frågor de är måttligt intresserade av. Jag påstår inte med det att någon är ointelligent. Jag påstår bara att många frågor är så pass komplicerade att man måste ta sig mer tid än den givna mediatiden för att förstå dem.
 

Feministers budskap

Skrivet av  Tilia
Jag tror att många tror att feminism är ett åsiktspaket av samma typ som en politisk övertygelse. Om jag säger att jag är moderat innebär det naturligtvis att jag håller med om _de flesta_ av moderaternas åsikter.

Om jag säger att jag är feminist betyder det dock inte att jag måste tycka likadant som t.ex. Ärtan i _massa_ frågor, utan bara att vi anser att det finns ett förtryck pga kön som vi vill kämpa emot.

Vi kan vara oense om varför detta förtryck finns, hur det skall bekämpas samt naturligtvis i en hel massa andra frågor som rör matvanor, Mellanösternkonflikten eller vikten av att raka sig under armarna.

Jag betvivlar inte att du träffat en hel hoper knäppa feminister - jag har träffat en och annan själv, men det innebär inte att en feminist måste stå för dessa åsikter.

 

Vem bestämmer vad feminsim är?

Skrivet av  Annle
Varför skulle du som inte kallar dig feminist pga vad jag anser är en nidbild, har större rätt att definiera feminism än en som faktiskt är feminism?

Du kan inte att tillskriva en grupp som du själv inte tillhör en massa åsikter och när medlemmar i gruppen opponerar sig så "tillrättavisar" de, och du säger att de inte kan definiera det?
Men vem skall då definiera begreppet? Du kan ju knappast som sosse bestämma att moderater tycker si och så, om de själva hävdar något annat.

Varför vill du ha din, som jag och många tycker, skeva bild av feminism kvar? Varför vill du inte veta vad vi tycker är feminism? Vem skall säga vad vi står för utom vi själva?

Du vill kunna skriva hurdana feminister är (på en sida för feministiskt föräldraskap!), men du tycker inte att vi får svara hur vi tycker att feminister är. Du skall alltså definiera oss, om vi själva vill definiera oss, så är det "tillrättavsining". "undervisning" vore faktiskt mer korrekt, för du kan inte säga att feminister är på ett visst sätt när alla feminister själva hävdar annorlunda.

Då får du visa att det finns vissa feminister som säger så, men det gör du inte du hänvisar bara till din bild, och den får vi inte protestera mot!! Väldigt ologiskt.
 

det är klart att var och

Skrivet av  AnnoNym
får försvara sig, men här handlar det dessutom om att vissa feminister härinne anser att "folk i allmänhet" tycker på ett visst sätt?

Vad beror det på?

Om jag träffar mmånga feminister som är på ett visst sätt, så bildar jag min uppfattning från det, att det sen finns feminister som tycker annorlunda än just de jag mött är väl inte så konstigt, alla människor i samhället har egna referensramar.
Om feminister klumpar ihop icke feminister till en "folk i allmänhetmassa" är det inte konstigt om feminister ochså klumpas ihop till en massa!
 

Fast problemet var ju

Skrivet av  Annle
att en icke-feminist ansåg sig ha rätt att definiera vad en feminist är och tyckte att en feminists invändning mot den definitionen var "tillrättavisande".

Alltså att en icke-feminists åsikt om vad feminister tycker skulle få stå oemotsagd på en sida för feministisk föräldraskap, medan feministerna själva inte får påpeka att det faktiskt inte är en sann bild av vad feminister står för, för vem kan veta det bättre än feministerna själva?

och som sagt, man kan givetvis hänvisa till vad en viss feminist sagt, men dels gjordes inte det i det här fallet, och dels kan man fortfarande inte säga att det är vad "feminister" tycker, om "en feminist" har sagt så (vilket alltså inte har framgått var fallet).
 

Till Annle

Skrivet av  KarinD
Tycker att du yttryckte dig mycket väl i ditt inlägg.
Ville bara instämma.
(fast å andra sidan finns det säkert folk som isåfall också säger att vi beundrar varandra?).
Pilutta, jag skulle velat skriva exakt din replik. Så det så

Karin
 

Tack, Karin D!

Skrivet av  Annle
Det värmde.
 

hur menar du Annle

Skrivet av  AnnoNym
att icke-feminister ska "förstå" vad feminism innebär?

är det några skribenter på den här sidan som avgör eller är det de feminister jag träffar irl som hjälper till att skapa en icke-feminists åsikt om vad feminism är?
 

Till AnnoNym

Skrivet av  ärtan
tycker du att vi här ska bestämma hur invandrare ska tycka eller vara?
 

Till AnnoNym

Skrivet av  Annle
De som inte är feminister kan inte tala om för feminister hur feminister "är". De kan tala om vad andra feminister de träffat har sagt, men inte därför påstå att feminister som grupp tycker så. De kan inte utifrån tala om att "så här tycker ni feminister".

Denna diskussion startade med EE som inte ville kalla sig feminist pga av att hon ansåg att feminister tycker si och så. OBS! inte att hon träffat feminister som tyckte så. När då Ärtan påpekar att så tycker hon, feminist, inte, anses det som ett "tillrättavisande"!!

Alltså, EE ansåg sig ha rätt att utifrån, som icke-feminist, definiera vad "feminister" tycker (inte "jag har träffat en feminist som tycker"), men Ärtan, jag m fl som kallar oss feminister får inte säga emot, argumentera, definiera vad vi tycker är feminism för då är vi tillrättavisande, kränkande, nedlåtande allt möjligt.

Ser du verkligen inte problemet och den bristande logiken i detta?
 

vad pratar du om. ärtan??? imt

Skrivet av  AnnoNym
.
 

jag tyckte nog att

Skrivet av  AnnoNym
EE gjorde klart att hennes/hans erfarenhet av feminister låg till grund för åsikten om vad feminism är för han/henne.

Är det inte så de flesta baserar sina åsikter, på erfarenhet?
Man får inte ha en personlig åsikt om feminism utan att andra talar om att man har "generalfel"?
Det är däremot accepterat att feminister talar om "folk i allmänhet", dvs drar alla över en kam, varför kan inte EE göra samma sak om feminister?

Innebär det då att de feminister som EE träffat och baserat sina åsikter utifrån inte är feminister då?
 

Till AnnoNym

Skrivet av  ärtan
EE klargjorde att hennes generalisering var rätt, medan min är fel. Eftersom hon själv inte kallar sig feminist, men klart och tydligt deklarerar att hon minsann vet att feminismens mål är att ta tillvara manliga värderingar, vilket är fel, får jag inte ihop hennes resonemang. Jag har varit feminist i fem år och under den tiden har jag även studerat den på universitet, läst oräkneliga artiklar och debattartiklar och träffat massor av feminister. Jag vill påstå att min bild av feminismen och de reaktioner vi möter är bättre underbyggd än hennes.
 

men var ärtan....

Skrivet av  EE
talar jag om att min generalisreing är rätt och din fel???

så här skrev jag:
"Jag läser tillräckligt om feminism för att bilda mig en egen personlig uppfattning om vad som eftersträvas, och precis som du får ha din uppfattning får jag ha min, utan att du kommer och talar om att jag har fel!!!!"

var har jag skrivit att du har fel?
 

Jag har aldrig diskuterat med dig tidigare

Skrivet av  ärtan
vare sig här eller annorstädes på FF, ändå vet du hur jag är, vad jag tycker och vad andra tycker om mig. Tycker inte du att det är lite märkligt? Dessutom tycker du att du har rätten att tala om för mig vad jag tycker, men du blir upprörd när jag säger att den uppfattningen inte stämmer in på mig, trots att jag är feminist, har läst mycket om feminismen och träffat och/eller diskuterat med massor av andra feminister. Men du vet minsann precis vem jag är och vad jag tycker utan att ens våga skriva ditt vanliga nick. Intressant.

Mitt uttalande om "folk i allmänhet"s missuppfattningar om feminismen är baserad på min erfarenhet av icke-feministers reaktioner på det jag och andra feminister skriver, säger och gör, samt på reaktioner på artiklar och debattartiklar skrivna av feminister både på fN och i media. Jag har också läst kvinnohistoria samt skrivit en uppsats om debatten kring positiv särbehandling som var 1994/95. Jag kan väl också upplysa dig om att det inte rä någon hemlis att medias uppfattning om saker och ting präglar allmänhetens uppfattning om olika fenomen, ett exempel är att feminister är arga och rabiata. När jag pratar med människor IRL säger folk oftast: "Du verkar ju inte så farlig" eller "Det där är väl inte särskilt kontroversiellt?".

Men attans! Nu var jag säkert en sån där elitistisk jävel igen, som ska trycka ned folk med min kunskap och skriva dem på näsan att de inte vet vad de pratar om.

Intressant är dock, mitt i eländet, att jag tydligen uppfattas som så farlig att det inte går att stå för det man skriver. DET är iallafall kul.

Morr på er allihopa!
 

Klös

Skrivet av  KarinD
..funderar på att sätta upp en klösbräda hemma, eller morr/voff-hörna..
intresserad?
 

*går till vildsint attack*

Skrivet av  ärtan
*morr, klös fräs*

Tack Karin, nu känns det bättre. Lite.
 

se från två håll...

Skrivet av  EE
Mitt uttalande om "feminister" är baserad på min erfarenhet av feministers reaktioner och åsikter om hur jämlikhet ska uppnås.

OM det inte överensstämmer med din åsikt, det kan jag inte hjälpa, det visar bara på att feminister är olika och vill olika saker.

Genom dina uttalanden om folk i allmänhet anser jag att du talar om hur jag är och vad jag tycker.

Jag tycker att du tydligt visar på att du har rätt att dra alla över en kam och prata om hur "folk i allmänhet" är,

lika lite som du passar in i min bild av feminism passar jag in i din bild av "folk i allmänhet"!!!!

Jag har inte någonstans talat om för dig vad du ska tycka, däremot har du talat om för mig att mina möten och erfarenheter med feminismen är fel!

 

nickspekulationer...

Skrivet av  ...
intressant att någon härinne blir utsatt för nickspekulationer!

eller är det helt plötsligt tillåtet?
 

mitt i prick

Skrivet av  EE
tydligen måste ha info ifylld för annars står man inte för det man skriver.

"Man ska inte kasta sten......!"
 

Mitt i prick? :-)

Skrivet av  Highscore - no way
Nätt och jämt på tavlan skulle jag säga.
Inte spekulrerar ärtan i några nick. Möjligen antar hon att den hon diskuterar ed kan vara någon som gjort det tidigare (eftersom EE ju vet så mycket om ärtan). men vem det är och var ser jag inga spekulationer om.
Så visst... ett poäng av tio möjliga kanske...
:-)
 

men vad är det

Skrivet av  ....
som EE vet om ärtan då? EE skriver inget om ärtan, EE skriver att ärtan får ha sin åsikt men att ärtan måste acceptera andras åsikt ochså. Alla individer har ofta en åsikt om en grupp människor, att inte alla passar in i den mallen är väl inte så konstigt?

Det är konstigt är att ärtan fritt kan tala om hur hennes erfarenhet av folk i allmänhet är (då EE inräknad), utan att någon reagerar, men att EE inte kan tala om hur hennes erfarenhet av feminister är utan att få på moppo.

Hmmm, det verkar som om generaliseringar är tillåtna för vissa och inte för andra!
 

Att ändra sig

Skrivet av  Lena M
Jag tror att du har rätt i ditt resonemang, Ärtan. Min erfarenhet är dock att detta beteende inte bara märks när det handlar om feminism.

Det verkar vara oerhört svårt att ändra uppfattning i många frågor. Det verkar som om det är fult att ändra uppfattning, att man då måste erkänna att man hade _fel_ förut (hemska tanke).

Det kan vara väldigt lätt att byta åsikt. Man kan helt enkelt bara säga att man inte hade all information för ett korrekt beslut tidigare. Ex. åsikt: "Jag gillar inte frukt, jag har ätit både apelsin och banan nu och det var inte gott". Efter att ha blivit bjuden på äpple och gillat det kan vederbörande _utan_ prestigeförlust ändra sin åsikt till: "Jag gillar inte apelsin och banan, men det betyder inte att jag inte gillar frukt, för jag tycker ju om äpple, jag visste bara inte att det fanns så många olika sorters frukter förut".

När man har fått tillräckligt många bevis för att ens hypoteser inte stämmer, måste man byta ståndpunkt!
 

Jag tror att det du möter är

Skrivet av  H-n
någon form av rädsla. Kanske rädsla för vissa sidor hos sig själva som de här människorna inte har fått tillåta sig att ha. T ex att en kvinna inte fått utlopp för "det manliga" inom sig. Med "det manliga" menar jag då sådana sidor och egenskaper som hon har, men som av hennes omgivning har klassats som manliga och som hon av den anledningen inte har fått leva ut, eftersom hon är kvinna.

När du inte bara tillåter dig att ha de här sidorna, utan även propagerar för att det ska vara så, kan det bli väldigt hotfullt för en person som förträngt detta hos sig själv. Förstår du hur jag menar? Jag tror att detta är en stor del av "pudelns kärna" faktiskt. Vad tror du?
 

tycker du inte att

Skrivet av  AnnoNym
du är ganska kränkande mot individer som har en annan åsikt?
Vad vet du om huruvida skribenter som skriver här inte fått utlopp för det manliga?

Jag ryser när jag läser sånahär inlägg, de är så oerhört dömande och kränkande mot andra individer,

Jag har alltid varit en pojkflicka, utan att lida det minsta av det. Inte heller haft några problem att inte få ulopp för både mina kvinnliga och manliga sidor, men jag tycker iallfall inte om den här sortens smutskastning av andra människors åsikter som framförs här.
 

Ledsen om du uppfattar det så

Skrivet av  H-n
Mitt svar till Ärtan hade inte det syftet. Ärtan och jag har pratat ganska mycket och mitt svar var menat till henne och inte som någon kränkning mot dig eller någon annan.

Vad skönt förresten att du inte har några problem att vara pojkflicka! Grattis!
 

Jag måste le...

Skrivet av  EE
det är fantastiskt att läsa om hur det dras slutsatser om människor bara för att de har an avvikande åsikt.

Du förutsätter att alla kvinnor lever/har levt under någon form av förtryck och så tror jag inte att det är för alla.

Det verkar för mig som om feminister blir feminister pga av att de inte fått utlopp för alla sina sidor och det är ju helt ok.

Men sedan tycks det lite (mycket) svårt för feminister att acceptera att andra människor INTE har dessa problem,utan att för den skull ha förträngt det!

Särskilt hotfull tycker inte jag feminism är, däremot lite enkelspårig ibland.



 

Enormt Enerverande imt

Skrivet av  Naturligtvis Nicklös
.
 

Artiklar från Familjeliv