Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

boktips

Skrivet av caya
just nu håller jag på att försöka få ihop en bra garderob åt mitt väntade pyre (bf 3/10) men efter att ha gått omkring på stan och totalt tröttnat ihop på allt rosarosarosa på ena sidan av barnavdelningen och blåttblåttblått på den andra sidan så köpte jag en bok om hur man syr barnkläder

den heter "Barnkläder - sy och sticka till barn 0-3 år" skriven av Hanne & Sofie Meedom (ICA bokförlag)

för mig kostade den 300:- men det går nog säkert att komma under det priset om man letar lite...

det bästa med den är att man inte behöver vara så jäkla händig med symaskinen eller stickorna för att klara av beskrivningarna...

jäjä, lycka till!
Svar på tråden: boktips

tips tips tips!

Skrivet av  Allis
Känner att jag måste ha något att distrahera mig med idag så jag öser gärna på lite sytips :O).

De flesta mjukistyg är väldigt dyra. Därför skulle jag absolut råda dig att slarvsy i ett billigare tyg först, då ser du om mönstret må ändras eller verkar ok. Jag klippte ut en herrans massa bitar i fleece bara för att upptäcka att mönstret hade mycket att önska *grr*.

Om du vill sy tex jeansplagg eller lägga in speciella detaljer kan jag varmt rekommendera en tripp till en secondhandaffär. Gamla jeans är mycket mjukare än nya och ofta är jeanstyg så snubbigt behandlat att man ändå måste tvätta det innan man kan sy något. Knappar och andra detaljer har jag fyndat på Myrornas utförsäljningar av kläder. Nya knappar är hutlöst dyrt, men på många begagnade kläder kan man hitta fantastiska knappar.

Ibland kan man också hitta bra modeller på barnkläder på secondhand, bara att klippa sönder delarna och rita om till egna mönster på tex smörgåspapper.

I Stockholm (och säkert på andra orter) finns en butik som säljer stuvar kilovis. De har ofta fina mjukistyg så där kan du fynda. Nu är det ju reklamförbud på ff men om du brukar sy så kanske du redan känner till den, annars får du maila så skriver jag det per mail hahaha.

Sluttjatat för denna gång :O)
 

Oj vad jag blir sugen på att sy

Skrivet av  Margis
när jag läser dina tips Allis!! Men det får vänta till senare i sommar, just nu är det så mycket med trädgården.

Och förresten skall jag ju brodera en "tavla" (blomram + text) till sonen som tar fransk studentexamen i slutet av juni. Är bara påbörjad ännu. Någon som har ett snyggt flaggmönster där flaggan fläktar lite (inte bara rektangulärt), på svenska & franska flaggan? Och kanske en studentmössa? Korsstygn.
 

Freebies

Skrivet av  Allis
finns det gott om på nätet. Har just hittat underbara xstitchshop.com och där finns mängder. Jag vet inte om det finns flaggor, men där är värt att leta.

Du kan söka på ord som freebies+embroidery (hoppas det var rätt stavat) eller free charts.

Lycka till!
 

Måste bara få

Skrivet av  Kaja
instämma i klagokören. Jag var ute på lunchen för att kolla efter en jacka till min lilla tjej. Jag blev bara så less på klädernas extrema könsfixering. Det är mycket värre på barnkläder än för vuxna. Ja, det går inte att jämföra. Herregud, ska det inte gå att köpa en enkel jacka utan en massa tjafs. Nej, det är bara och gå hem och sy. Men när ska man ha tid? När blev det så här? Inte hade jag rosa blommor och rosetter på varenda plagg när jag var liten.
 

Håller med om ...

Skrivet av  Cecilia
att det är svårt att hitta könsneutrala kläder för nyfödda bäbisar! Har försökt att köpa lite fina saker i förväg, och hittat några få, men det mesta är antingen superrosa eller trist mörkblått. Varför gör man inte längre lite mer allmäna bäbiskläder?

Måste man ta reda på barnets kön i förväg bara för att kunna köpa hem några plagg? Och måste bäbisens kläder signalera könet redan från början? Och jag vill faktiskt inte klä barnet så att den ser ut som en transvestit bara för att göra en markering - inget fel på transvestiter, men det ska väl vara ett eget val i så fall.

Kan inte bäbisar få vara främst bäbisar och inte könsvarelser. Det borde finnas söta små plagg i gulliga pasteller som inte skriker vare sig tuffa killen eller blommiga flickan. Var har alla dessa kläder som fanns för bara ett par år sedan tagit vägen?

Någon sa att Polarn och pyret var lite bättre, vet ni var de finns i innerstan eller norr om stan - jag menar Stockholm, naturligtvis, finns det någon annan stad? ;-)

Jag gillar att sy egentligen, men har ingen lust att sy bäbiskläder just nu. Däremot har jag börjat sy ett litet lapptäcke, som matchar sovrummets tapeter snarare än barnets eventuella kön.
 

Polarn och pyret finns bla

Skrivet av  Maria E
..i Gallerian, på Sveavägen (en av de inglasade tvärgatorna mellan Sveavägen och Sergelgatan).

Har du kollat Guppi i PUB huset? Jag har aldrig handlat där men de kanske har något som inte är så pluttinuttigt.

Jag har för mig också att man kan köpa Fix-kläder på Lindex som finns i lite bättre färger.

När min dotter var en bebis så klädde jag henne mest i marinblått, gult och rött. Hon passar så himla bra i rött så hon är fortfarande en röd tjej. Fast idag hade hon gröna Kaki-shorts och Pippi-tröjan. Gissa om hon var stolt
 

men vem är det

Skrivet av  Femina
som bestämmer vad som är könsneutralt? det måste väl ändå vara ganska individuellt? Det som jag tycker är könsneutralt behöver ju inte ju du tycka är könsneutralt!

 

nu har jag varit duktig

Skrivet av  caya
nästan som en riktig hemmafru *asg*

sydde ett par brallor av en urtvättad mörkblå (nja) myströja och började på en grå fleeceoverall med öron (jättesöt) men sen tyckte symaskinen att det minsann fick vara nog och började äta undertråd.

kort stubin som jag har så gick jag över till att säga fula ord och ställa tillbaka den i garderoben och sätta "symaskin" högst upp på önskelistan

sen började jag sticka en liten tröja och jag har kommit till halva framstycket *stolt* (nu har jag fått lite kramp i lillfingret - fråga mig inte hur - så nu är det paus o kafferast *s*)

jäjä, kanske lite svamligt inlägg men men...
 

Härligt!

Skrivet av  Allis
Det är oerhört praktiskt (och ekonomiskt) att återanvända sina kläder på detta sätt. Riktigt bra babylakan syr man av sina gamla - kanterna brukar oftast inte vara så nötta. Det var en riktig miljövän som berättade det för mig, hon menade att nya babylakan är dränkta med mysko medel och att babyn mår bra av något som luktar hemvant. Låter klokt tycker jag.
 

jo, man har ju fått tonvis med tips

Skrivet av  caya
ett tips jag fått är att sova med något plagg så att det luktar "mamma" och "pappa" och sen kan det ligga i spjälsängen och skapa en massa trygghet för barnet...

tyckte det lät ganska vettigt (till skillnad från det där "ät 4 kilo apelsiner om dan så tål barnet solen mycket bättre")
 

Herregud

Skrivet av  Allis
Får man ens NER fyra kilo apelsiner??? Tittar på min blåvita hud och känner stor skepsis, apelsiner eller ej så lär nog mina barn ta efter den. När väntas underverket som ska föräras med fleeceoverallen (gud så rart med öronen förresten)?
 

underverk till hösten...

Skrivet av  caya -> Allis
är beräknad till den 3 oktober, men jag hoppas ändå att det inte dröjer såå länge. *otålig*

jag tror att vårt "mästerverk" blir supergullig med öron på :)
 

Artiklar från Familjeliv