Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi föräldrar eller Föräldrar och barn?

Skrivet av Cecilia
Kanske är lite off-topic, men jag litar på att de flesta brukar tycka ungefär som jag här på vår "klubb-för-inbördes-beundran-sida" ;-) Så jag tänkte att ni var rätt personer att fråga om råd, litar helt på ert omdöme ... Jo, frågan var helt enkelt så här:

Vi funderar på att prenumerera på någon käck barnfamiljstidning, så här när vi nu ska bli föräldrar. Och vilken är då bäst: Vi Föräldrar eller Föräldrar och Barn?
Svar på tråden: Vi föräldrar eller Föräldrar och barn?

På det...

Skrivet av  Frk Marmelad
...extrajobb jag hade när jag pluggade hade vi båda tidningarna och vi läste dem alltid från pärm till pärm (säger man så om tidningar *S*?). Vi fyra som jobbade där var rörande överens om att Föräldrar och barn var iaf snäppet bättre än Vi Föräldrar. Vi Föräldrar känns lite "glättigare" mer typ sminktips för en risig mamma och banta dig i form efter graviditeten *S*. Föräldrar och Barn hade fler tänkvärda reportage. Detta var iofs för två - tre år sen så det kan ju ha ändrats.

Annat var det när min dotter var liten, då fanns bara Vi Föräldrar och det var en jättepräktig tidning med stickbeskrivningar och andra handfasta tips *S*. Jag tyckte faktiskt att den var jättebra, kände inte alls igen den när jag läste den tio år senare.
 

Jag skulle nog

Skrivet av  Lo
också föreslå föräldrar och barn, vi föräldrar känns bara för käck.
 

Ingen av dem

Skrivet av  Protan
alldeles för präktiga.
 

Tja...

Skrivet av  Lena
Jag har ju redan avslöjat att vi prenumererar på Vi Föräldrar genom inlägget nedan... Tycker egentligen också att den är för käck och man får hoppa över en hel del, men jag tycker ändå den är rätt pysmysig att bläddra i. Personligen upplever jag Föräldrar och barn som ganska trist, jag har inte hittat de där ingående reportagen utan den känns mer som en urvattnad budgetvariant. (såga såga) Men i stort sett är de rätt lika. Har haft Vi Föräldrar i ett par månader och börjar känna att jag kan ämnena nu, tror det är andra gången temat är "Första tiden hemma"...
 

Har inte läst dem på länge men..

Skrivet av  Annika60
... jag tyckte Föräldrar & Barn var en frisk fläkt när den kom; den vågade ta tag i ämnen som fosterdiagnostik, att få och ha barn med funktionshinder, barn som dör...
Vi Föräldrar tyckte jag mest kändes som Husmodern (sextiotalsvarianten, inte senare tiders skvallervariant): Klämmiga husmorstips för käcka morsor till fullt friska barn....
Men jag tror att Vi föräldrar fördjupade sig liet när den fick konkurrens - och Föräldrar och Barn blev mer glättig..
När jag fick tredje och fjärde barnet tyckte jag inte någon gav så mycket längre, eftersom de främst vänder sig till förstagångsföräldrar.
 

språket

Skrivet av  marief
Jag tycker att Föräldrar och Barn är sämre rent språkligt. Och så känner jag mig ofta besviken när jag har läst den, för jag tycker aldrig att den håller vad den lovar på framsidan. Man väntar sig ett spännande reportage och får alltför ofta bara expertkommentarer och genrebilder. Så jag köper den inte.
 

håller med om det! imt

Skrivet av  A
.
 

Föräldrar och barn Såklart!

Skrivet av  Camilla L
Vi Föräldrar kan stå mig upp i halsen med sina präktiga barnvagnstest, 10 läckra sommarpajer och trista bildbyråbilder.

F&B vågar sticka ut hakan mer, precis som Föräldranätets tidning gör. Ifrågasätta, tipsa om hemförlossningar och få oss att tänka själva istället för att göra "som man ska"

Och hur ofta ser man homoföräldrar, singelföräldrar eller föräldrar emd utländsk bakgrund i ViF annat än som politisk korrekt utfyllnad?
 

Ingen av dem!

Skrivet av  Malin med Sebastian
Båda är trista!!!!!
Jag är förstagångsförälder och gillade att läsa gravid-tidningarna för då slukade jag ALLT om barn, oavsett hur eller kvalitet eller så.
Men sen kan man det här tycker jag. Jag köper någon av dem ibland, om de ska skriva om något speciellt som passar just mig. och så gillar jag Vi Föräldrars tester! (det bor nog en liten sverker olofsson i mig...)
 

Det är nog...

Skrivet av  Agneta H
....hugget som stucket bara du inte tror på allt som står i dem eller följer deras råd som om dom vore experter. De skriver det läsarna vill höra och har sällan riktiga och objektiva råd. Så är det med tidningar som vill sälja.
 

NEJ!

Skrivet av  Helena
Jag kan inte rekommendera någon av dessa tidningar. Tycker de är käcka, gulliga, tramsiga och stereotypa i en salig blandning och kan inte känna igen mig i mycket. Nu är jag ju en cynisk trebarnsmorsa med en yngsta som redan är fem... så jag kanske inte är rätt person att svara. Köp i stället för att prenumerera så kan du välja den som för tillfället verkar ha de intressantaste artiklarna. Efter ett år kommer du att märka att artiklarna kommer igen på det ena eller andra sättet - det kommer ju nya föräldrar hela tiden så att säga och de måste ju få sitt av graviditets-, förlossnings- och sexprat, även om ämnet avhandlades för ett år sen...
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Cecilia
Vi har bestämt oss för att testa Föräldrar och barn. Även om flera var skeptiska mot båda tidningarna, så verkade den vara den trots allt mest populära. Ett skäl till var att jag kom på att min sambos syster har Vi föräldrar, så då kan man ju läsa varandras tidningar. Och om man tecknade sig för ett års prenumeration så fick man en skiva med Anders Lundin och Lars in de Betou ;-)
 

Kolla först upp...

Skrivet av  Anna-Maria
om ditt lokala bibliotek prenumererar på någon. Jag märkte att bibblan köpte in VF och BVC köpte in F&B. Genom att läsa tidningarna där behövde jag bara köpa de nummer jag verkligen ville ha.
 

Knappast överförtjust

Skrivet av  Maja
Tycker att båda tidningarna är måttligt intressanta. Samma saker kommer om igen. Jag blir jämt besviken över att jag inte hittar reportage som ger aha-upplevelser. Har läst ett par fler Vi Föräldrar än Föräldrar och barn.
 

Starta en ny?

Skrivet av  Maa
Väldigt reklamberoende är ju sådana tidskrifter. Då är det svårt för dem att ha för mycket kritiska eller utmanande artiklar.
Jag som själv är journalist skulle verkligen önska en annan typ av föräldratidning - med ett kritiskt perspektiv, där miljömedvetande, jämställdhet o likn är naturliga utgångspunkter. men hur ordnar man finansieringen för en sådan? *undrar jag och hoppas att någon alltför rik snack-deltagare hör av sig!*
 

Artiklar från Familjeliv