Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är män färgblinda?

Skrivet av Su
Härom dagen när jag var och handlade utbrast expediteten på varuhuset beundrande till manlige kunden hon expedierade: Åh, har du verkligen valt de här babykläderna själv? När han svarade jakande visste hennes beundran inga gränser.

När han gått vände hon sig till de två andra (kvinnliga) expediterna och berättade lyriskt hur DUKTIG den mannen var, han hade valt babykläder som passade ihop!! Minsann.

Snacka om att skymfa kunder!
Svar på tråden: Är män färgblinda?

Fy då

Skrivet av  Gorbi
för sådana expediter!!!
 

Rätt många män är ju

Skrivet av  H-n
det, färgblinda alltså. Men det syns väl inte utanpå?
 

beeep!!!!

Skrivet av  Fenrisulven
....
 

beep?

Skrivet av  ?
?
 

ja precis..

Skrivet av  Fenrisulven
Beeep!!!!
 

Tror inte det

Skrivet av  ?
men fler män än kvinnor är färgblinda.
 

iofs

Skrivet av  Absolut-ist
är ju män i 8% större mån än kvinnor färgblinda. Men det var nog inte därför expediten gjorde sådär :)
 

Jag har hört flera män säga

Skrivet av  H-n
att de har så svårt att kombinera färger för att de är färgblinda. Så de brukar be sin fru om hjälp eller liknande.

Jag tänkte att detta att män faktiskt i betydligt högre grad än kvinnor är färgblinda kunde ha givit näring till en förutfattad mening om att män är dåliga på att kombinera färger. Men de flesta män är ju inte färgblinda, det var det jag menade med att det inte syns utanpå.

Att jag alls kommenterade berodde på att här föreligger faktiskt en rent biologisk könsskillnad!!

 

Det jobbiga är

Skrivet av  Absolut-ist
för dessa män, att omgivningen just inte ser det på dem. En av mina vänner, med vilken jag bott i kollektiv i 3 år, är både rödgrön och blågul färgblind, även om han ser vissa starka nyanser. Han ser nästan allt i svartvitt. Men gång på gång glömmer jag detta och jag blir så sur på mig själv. "Nej, plånboken ligger i den gröna jackan" kan jag ropa över lägenheten och skämma ut honom totalt. Useldåligt, men han funkar ju liksom som alla andra och det är bara mkt sällan som man tänker på det.
 

Precis

Skrivet av  H-n
vad jag upplevt också. Min chef på mitt första jobb var röd-grön färgblind. Han berättade om detta och vilka problem det ställde med, och det var faktiskt första gången jag träffade någon som jag VISSTE var färgblind.

Men efter det så började jag tänka på att det faktiskt förekommer, särskilt bland män. Och när jag blev mer uppmärksam så började jag märka att det finns färgblinda män "överallt" (kvinnor som är färgblinda finns ju också, men jag känner ingen som jag vet är det).

Men det är lätt att förutsätta att alla ser färger! En av mina nuvarande arbetskamrater såg t ex inte att det var både röd och grön paprika i maten vi åt, för honom såg de likadana ut. (Det är då man helst inte vill säga "har du fel på ögona" eller liknande...)
 

Har du gurka i filen?

Skrivet av  Tilia
undrade en kompis på det studenthem jag bodde på när jag skurit ned nektariner i yoghurten varpå en annan kompis la upp en flatskratt och tjöt: Gurka?! Är du färgblind eller? Och det var han ju.. Fast han var en typ som kunde skämta rätt rått ibland, så han fick allt tåla det.
 

Han kunde väl ha gett igen lite

Skrivet av  En anonym man
Och öst beröm över henne för det enorma tekniska kunnande hon måste ha eftersom hon klarade av att hantera kassaapparaten.
 

*skrattar*

Skrivet av  SofiaB
Det var en bra idé, tycker jag.
Fast risken är att meddelandet inte hade gått fram...
 

Hihi...

Skrivet av  Su
... ja det hade suttit fint. Dessvärre blev denne man bara djupt smickrad av berömmet, det var alldeles tydligt. Så egentligen kränkte hon ju inte den mannen specifikt, "bara" den manliga befolkningen generellt.

Jag tycker beteendet är detsamma som hos många tjejer jag känner. De har gjort kombinera dagens-kläder-till-barnen helt till sin grej. Liksom inköp av kläder. En mig närstående man (dock inte min egen) har gett upp eftersom alla hans klädköp underkändes totalt. Hans fru är ledsen över hans nuvarande ointresse men kopplar det inte till sitt eget beteende.
Män anses ofta helt enkelt inte kunna. Jag tror att det i de flesta fall handlar om hur man tänker. Antingen bryr man sig eller också inte. Men får en man veta att frun tycker det är viktigt kan han naturligtvis också kombinera färger (såvida han inte tillhör de 8 procenten). Och om frun förstår hur oviktigt mannen tycker det är kan hon kanske stå ut med att det inte alltid blir på hennes sätt.
 

Håller med fullständigt

Skrivet av  Mamma Erik
Min sambo har en bättre färgsmak än vad jag har, så jag rådfrågar honom ofta när det gäller färger.
Åh vad glad att jag har en estet som sambo
 

Artiklar från Familjeliv