Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Beeep!!!

Skrivet av Fenrisulven
de är väll just där ni förlorar oss män..när ni generaliserar...jag föjer detta snack med stort intresse,är själv uppväxt kring bara kvinnor å har jobbat i kvinnodominerade yrken i hela mitt liv,ja har aldrig haft högre lön än nån kvinna bara för att ja var man,så gör er och oss en tjänst å generalisera inte..män är si män är så..utan rikta in er på dom betongarslen som sitter där istället...det är när en del generaliserar som ni förlorar 90% av männen i eran strävan att jobba för ett jämnlikt samhälle.
Svar på tråden: Beeep!!!

8% av männen...

Skrivet av  Elanor
Hej hopp i morgonstunden! Här skriver Su ett inlägg där hon är ilsken på några expediter som inte tror att män kan välja kläder. H-n noterar kort att rätt många män är färgblinda. Du tutar ilsket. Men - hallå - jag tror ingen har uttryckt att män är si eller så med detta. Färgblindhet har tyvärr en sådan ärftlighet att det ofta ärvs från morfar till dotterson, utan att dottern själv blir färgblind. 8 % av männen och 1 % av kvinnorna har rödgrönblindhet. Som feminist håller jag helt med dig om att vi tilllsammans måste rikta in oss på de betongarslen som förhindrar utvecklingen till en bättre värld, vare sig de är manliga eller kvinnliga. Ha en bra dag! Här skiner solen!
 

Svår balansgång

Skrivet av  H-n
Hej Fenrisulven.
Eftersom jag betraktar mig som liberal, så måste jag nog ge dig rätt. Att generalisera är inte bra. Det gör bara alla dem som faktiskt inte är si eller så arga.

Alla män har ju inte hög lön och det finns ju kvinnor med både makt och pengar. Som ärtan med flera brukar påtala så handlar det om struktrurer som missgynnar kvinnor. Och jag menar att de här könsstrukturerna i samhället även missgynnar män.

Det är lätt att bli arg när man känner sig missgynnad (eller påhoppad för den delen) och när man är arg ser man gärna saker i svart elelr vitt - så är det i alla fall för min egen del och jag tror det brukar vara så. Och det är väl då som man har en tendens att generalisera.

Jag är helt klart feminist, men jag är ingen manshatare, tvärtom tror jag att även män missgynnas av de här seglivade könsmönstren. Jag försöker se saker i stort, men jag märker att när jag blir arg (och det blir jag verkligen på de här jobbiga strukturerna) tenderar jag att genrealisera mer. Jag försöker därför att inte skriva inlägg förrän ilskan lagt sig. (Lättare sagt än gjort ibland dock.)

När det gäller färgblindheten var det helt enkelt ett konstaterande av att här föreligger faktiskt en biologisk könsskillnad. Färgblindhet är mycket vanligare bland män än bland kvinnor.

Ha det bra Fenris!

 

Artiklar från Familjeliv