Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

appropå kläder

Skrivet av Moder
Jag har ändrat åsikt, förr tyckte jag att det var helt upp till var och en att välja hur han ( och i de flesta diskussioner hon)ser ut sina kläder.
Men nej, nu har jag tröttnat på att träffa alltför osäkra, rädda och ledsna tjejer i tjejgrupper runt om i landet, de mår inte alls bra av den sexuella attityd de bär med sig i sina utmanande kläder, men få orkar och vågra bryta sig ur nuvarande sexfixerade klädstil. Det f-n imig föräldrars och andra vuxnas ansvar att ledsaga och vara en hjälpsam vuxen som kan sätta gränser. Jag har dessutom nu fått höra från två helt olika håll ( en svensk 7 åring i USA och en tioåring i Sverige)att de har svart som favoritfärg , kanske inte favorit färg egentligen, men det är ju sexigt!
Nä, våga vara en normgivande vuxen!

Svar på tråden: appropå kläder

Tack!

Skrivet av  Malin m. Alva (7 år) och Ebba (25/7)
det är inte alltid lätt för en mamma till en sjuåring. jag tycker som du, att småtjejer (eller faktiskt alla tjejer, små som stora) ska klä sig i bra kläder, gjorda för att leka i, och inget annat. min lilla dotter tycker att jag är jättefånig när jag vägrar köpa små korta tröjor och annat hemskt till henne, men jag står på mig.
skulle handla vinterkkäder idag, och var inne i tre stora butiker (h&m, kappahl och lindex). de kläder de hade på "tjejavdelningen" var tunna, fina jackor, med pälsgrejjer, glitter och en massa tjafs på. "killkläderna" däremot, var bra saker, rejäla, varma kläder som man kan leka i. nu är det ju så att hon inte vill ha grå, bryna och mörkblå kläder, så det slutade med att jag gick till sportaffären och fick köpa svindyra "snowboardkläder" till henne för långt över 1000 kronor. ska det verkligen va så?! jag tror det är dags för en seriös bojkott av kedjorna, tills de förstår att våra småtjejer inte är sexobjekt, utan barn som vill kunna hoppa runt och leka men också vara fina utan att behöva visa hela kroppen!
 

Bojkotta ja

Skrivet av  S
Var också och tittade på kläder i de stora butikerna i dag och hittade ingenting utom basplagg till min tjej.
Annars mest bara slinkiga, opraktiska plagg till 6-7-åringar. Helt sjukt!

Ja, en bojkott så det smäller om det skulle behövas! Var och hur gör man för att det ska bli märkbart?
 

svårt..

Skrivet av  Malin m. Alva (7 år) och Ebba (25/7)
man kanske ska va lite fler än två till att börja med.. och sen är det ju jobbigt för de som inte bor i en större stad. i småstäderna finns oftast bara de stora kedjorna + nån liten jättedur butik. kommer själv från dalarna, och jag lovar: i borlänge har man inte råd att va så jävla kräsen..
det är verkligen hemskt. min tjej, alva, vill ju jättegärna va fin ibland, och vem vill inte det? men då finns det liksom bara genomskinliga toppar och byxor som visar halva rumpan.
fortsätter gärna den här diskussionen nån gång när jag inte har kräks på hela ryggen..
 

Artiklar från Familjeliv