Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Veta vilket kön man har?

Skrivet av Wilma
Hej
var på mitt första föräldramöte igår. Vi diskuterade en massa olika saker och sedan berättade dagispersonalen om sina mål. Detta är en avdelning för de minsta barnen och de går till annan avdelning när de fyllt tre år.
Först var det en massa praktiska/fysiska mål och sedan var det sociala mål. överst på listan över sociala mål stod: veta om man är kille eller tjej.
Jag blev stum. Är det viktigt att veta när man är under tre år? Kan man inte bara leka och busa och ha kul, varför är det viktigt att veta? Jag har en uppfattning om att med kön kommer krav på beteende och det är ganska konventionella dagisfröknar där vi går.
Någon som har synpunkter för jag sa inget då men har tänkt mycket på det efteråt och funderat på att diskutera vad de menar.
Svar på tråden: Veta vilket kön man har?

Fråga vad de menar!

Skrivet av  Helena
Och hur de ser på jämställdhet och könsroller. Inga konstiga frågor, tvärtom, de borde vara glada att ha föräldrar som engagerar sig. Om man ska tolka positivt så menar de kanske att barnen ska uppmuntras och hjälpas till en trygg könsidentitet. dvs. "jag är flicka och jag kan och vill vad jag vill". Återkom gärna med en liten rapport ur vardagen och verkligheten...
 

kanske..

Skrivet av  christina
det finns ju tankar i lpfö98 (förskolans läroplan ) om att man ska arbeta med jämlikhet. Jag tycker absolut att du ska undersöka det här.

På vilket sätt är er förskolepersonal konventionell? Vad ingår i det begreppet? Jag menar inte att hoppa på dig, men jag pluggar till just förskolepedagog och är feminist så det här är ju frågor som jag bär med mig. Hur ska man arbeta för ett jämlikare/rättvisare samhälle i arbetet med de minsta barnen?
 

Vad intressant!

Skrivet av  Helena
Hur tas jämställdhetsarbete och frågor om könsroller upp i utbildningen?
 

hej, långt

Skrivet av  christina
Det lite sura är att utbildningen är lite väl traditionell, men det finns ju hopp ändå...
Min lärarutbildning ligger under Malmö högskola, och Malmö högskolan vill fokusera och ska i sina utbildningar fokusera på genus(samt miljö och integration)

Vad innebär det här i praktiken ?

Jo, vi har väl snuddat kring Björntomtens arbete, pratat en del om en finsk pedagog som skrivit "till små pojkars försvar". Perspektivet blir lite "i förskolans kvinnliga värld blir det synd om pojkarna", detta går jag och ett fåtal med mig inte riktigt med på, så vi har det lite rörig med en del konrtoverser men jag tror att vi kan ändra utbildningen.


Förra terminen hade vi en föreläsare som ansåg/ anser att män överhuvudtaget inte ska arbeta med barn, hon har lyckligtvis pensionerats!

Den delkurs jag går nu handlar om barn i behov av särskilt stöd, och en del har väl sagts om hur barns reaktionsmönster ser ut, bråkiga killar vs tysta flickor, hur upptäcker man vad.

men förnyade könsrollsmönster och jämställdhet, nja va..
 

konventionell

Skrivet av  Wilma
skrev jag för att jag har fått känslan av att de behandlar pojkar som pojkpojkar och flickor som flickflickor.
Typ en kille som inte ville bli kladdig när han åt glass var lite fjompig, medan flickan bara var försiktig.
Ja ja. Men nu har jag nog bestämt mig för att fråga vad de menar med veta vilket kön man har.
 

Hej Wilma

Skrivet av  christina
Ibland skäms jag nästan över min yrkeskår, snacka om att cementera gamla fördomar, men det finns ju guldkorn som jag också ;-)

Jag tror att det är viktigt att vi föräldrar säger till i förskolan när vi tycker personal uttrycker sig skumt.

Berätta gärna hur personalen motiverade att barn ska veta vilket kön de har!
 

Artiklar från Familjeliv