Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blir lite rädd..

Skrivet av malin
en sak bekymrar mig. om inte ens jag, som ändå ser mig själv som en feministiskt upplyst människa, kan behandla mina döttrar som människor och inte bara flickor, hur ska då "de andra" (ursäkta formuleringen, hittade inte nån bättre..), de som inte vill/orkar/kan se orättvisorna i världen, kunna klara av det. jag blir så frustrerad när jag kommer på mig själv med att automatiska utgå ifrån att min sjuåring vill ha rosa glittriga saker och leka med "tjejgrejer". hur känner ni det? jag tycker det känns hopplöst just nu. som om det bara är att acceptera den här jävla skitvärlden. usch.
Svar på tråden: Blir lite rädd..

Så känner jag också ibland

Skrivet av  H-n
men man kan ju inte begära det omöjliga av sig själv heller. Du är i alla fall medveten. Och så innebär nog den insikten du fått nu, att du bättre förstår varför könsrollsmönstren är så himla seglivade! Det behöver inte vara viljan som saknas, men det är faktiskt svårt många gånger.
 

Jag kommer på mig själv ibland

Skrivet av  Elanor
Jag kommer på mig själv ibland med de gräsligaste tankar. Typ om jag ser någon kvinna som utför något besvärligt jobb så är min automatiska tanke att det kan ju inte vara så svårt eftersom en kvinna gör det. Eller om den enda manliga doktoranden vid mötet tar till ordet flyger det som en blixt igenom mitt huvud: Nu ska en man säga något, då blir det seriöst. - Vi är så fullproppade med årtusenden av medvetet och omedvetet överförda idéer att det inte är någon idé att förbanna sig själv när man halkar med av bara farten. - Men du, tänk vad mycket som har förändrats ändå. Lyssna på en schlager från fyrtiotalet, läs en av din mammas flickböcker eller se en sjuttiotalsfilm. Nog känns kvinnoskildringarna alldeles otroligt omoderna! Så ge inte upp hoppet.
 

Jag tycker inte det gör så mycket

Skrivet av  trebarnsmamman
om tjejerna har glitter och rosa, prinsessgrejer och så. Huvudsaken är hur man bemöter dem. Om de aldrig får höra att de är starka, modiga, snabba, otäcka etc då gör vi dem en grym otjänst. Attributet "duktig" är alldeles för mycket använt till småflickor. Gräm dig inte över glittret, det är en bagatell i sammanhanget.
 

Artiklar från Familjeliv