Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blandade känslor

Skrivet av Tilia
Min fyraåriga dotters förskolelärare mejlade mig angående en talpedagog som skall komma ned till Bryssel och samtidigt passade hon på att berätta en sak som hände i skolan. Fröken skulle följa alla förskolebarnen till bussarna och märker att min dotter och hennes kompis smitit i förväg (jättestor skola med massa skolbussar som parkerar på skolgården). Det är naturligtvis inte bra att en fyraåring ger sig iväg sådär, men någonstans är jag ändå nöjd att hon inte är rädd, utan vågar ge sig iväg.

*hukar för det svenska säkerhetsmedvetandet som kommer vällande över mig*
Svar på tråden: Blandade känslor

Förstår din kluvna stolthet

Skrivet av  Lena W
Min dotter är 3,5, och en ganska företagsam krabat. Ser hon något som intresserar henne så skal ldet undersökas. Har mamma och pappa inte tid att hänga med så skall det ändå undersökas! Många gånger har vi jagat henne, och försökt inpränta vikten av att inte bara "försvinna" osv, och visst blir man rädd - men samtidigt stolt att hon är stark, självständig och företagsam. (Lite VÄL företagsam ibland. Hon klippta av sig allt sitt långa hår i lördags morse, lämnade en liten tunn slinga längst bak annars var det _kort_. Fast det blev fint efter akuttbesök hos frisören)
 

Jag, hemska mamma

Skrivet av  Elanor
...lät mina äldre barn cykla hem själva från dagis den vår då jag var mammaledig med den yngsta och promenerade med barnvagn. Dottern var fem år. Ungarna stack i förväg och försvann. Jaja, man får inte, barn är inte trafikmogna, jag vet. En halvtimme senare hittade jag dem hemma. Dottern hade vurpat på cykeln. Tillsammans hade barnen gått in på ICA och bett om - och fått - plåster. De var jättenöjda över att ha klarat situationen. Nu, tio år senare, törs jag väl vittna om min egen stolthet!
 

Tänka sig!

Skrivet av  H-n
När jag var fem år gammal cyklade jag iväg och handlade cigarretter till mamma. Oj, vad nöjd jag var med det förtroendet! Fast det var ju mindre trafik då, så klart. Men inget konstigt alls på den tiden.
 

Artiklar från Familjeliv