Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang Mediabruttor mm

Skrivet av H-n
Måste få dryfta lite funderingar jag fick sedan jag läst Jezz inlägg nedan samt resten av tråden.

Jag måste erkänna att jag inte läste artikeln, och kanske hade det att göra med att det var "kändisar" på bilden. Det kändes som jag redan visste vad som skulle stå i artikeln. Nu har jag dock läst den, och det var ju fler än de som var på bild som hade skrivit under.

Varför väljer DN just kändisarna att ha på bild, undrar jag? Speglar det någonting? Personligen får jag veckotidningsassociationer, helt omedvetet. Jag känner inte igen mig - för jag är ju ingen kändis och drömmer inte om att bli det heller.

I veckotidningarna beskrivs ofta kändisar på ett sätt, så att läsarna ska imponeras och se upp till dem. I de tidningar som läses av kvinnor är det (vackra) skådespelerskor och sångerskor som syns och i de tidningar som läses av män är det ofta ekonomiskt framgångrika män (behöver ej vara vackra) som visas.

Men ett inlägg om jämställdhet och föräldraförsäkring borde ju beröra nästan alla - oberoende av kön och samhällsklass. Ändå tror jag långt ifrån alla läser artikeln.

Det här känns luddigt nu, men det var något i Jezz inlägg som fick mig att tänka till. För h*n har ju så rätt i att många, många säger att de vill bestämma själva och inte bli styrda. Men då måste det ju vara något annat som styr dem, eftersom de flesta "väljer" så lika! (Mamma hemma/deltid, pappa på jobbet/heltid.)

Svar på tråden: Ang Mediabruttor mm

På kornet

Skrivet av  Annika60
Du uttryckte precis mina tankar och betydligt mindre luddigt än jag själv har gjort under dagen tycker jag... *s*
Just det här med bilden är så typiskt DN; det är just veckotidningsassociationer jag också får: "vill du bli mer lik de glamorösa kändisarna; jobba för delad föräldraförsökring". Typ. Varför inte välja någon av de andra 20 undertecknarna än de som alla redan vet hur de ser ut?
 

En dag i tidningsfabriken...

Skrivet av  JohannA
Jo, ehum, jag tror inte man ska hänga upp sig så mkt på att det är några av de kända undertecknarna som är på bild. Det KAN mkt väl (jag skulle säga att det är fullt troligt) bero på att det var dem som DN hade i sitt arkiv, eftersom de redan är kända... Och så skulle artikeln redigeras och någon typ av bild skulle man ha, och man brukar ofta ha dem som skrivit artikeln, och tja, då letar man i bildarkivet och hittar några av de 20. In med dom på sidan, och så är det klart. Puh, en sida till klar i tidningsfabriken...
Sedan kan man ju tycka att de kunde ha samlat ihop de 20 på en bild, eller nåt, för ofta planeras ju debattinläggen in i förväg (i alla fall i DN, vad jag förstått), men, men, det kostar ju tid och pengar, så arkivbilder brukar få räcka på debattsidan.
Ja, det är min mindre konspiratoriska förklaring till att det var kändisar på bild.
Sen kan jag naturligtvis instämma i att det vore roligt att se några andra ansikten än dem man ofta ser, man jag tror inte man ska feltolka mekanismerna bakom det, så att säga.

/Jag är inte bara mamma utan även journalist
 

Jag vet :-)

Skrivet av  Annika60
Jag jobbade som journalist i 18 år...
Beteendet är ursäktligt om det brinner i gaveln, men DN Debatt har jag fått intrycket planeras halvårsvis i förväg. Med tanke på att det praktiskt taget aldrig publiceras genmälen menar jag; det verkar som om ett genmäle, som faktiskt skulle kunna göra sidan till ett debattforum, inte en strid ström av inlägg av kända personer i olika ämnen, skulle störa produktionen...
I det läget har man förbaske mig tid att anstränga sig lite.
För att spä på konspirationsteorin luktar det snarare lite "kolla, vi på DN är störst bäst och vackrast, alla kändisarna skriver hos oss, inte hos SvD där det skriver en massa folk som ingen vet vilka det är"...

 

Då kanske man ska skicka med

Skrivet av  H-n
ett foto den dag man kommer sig för med att att skriva en debattartikel! ;o)
 

Gör det!

Skrivet av  Annika60
På SvD:s debattredaktion bad de mig skicka ett...
 

Jag måste säga att

Skrivet av  lyckligt lottad, ej kändis, ej på bild
det känns urtrist att det snarare är formerna och skribenterna som granskas (det är fel forum och fel brudar), än det konkreta förslag som artikeln presenterar.

Visst, DN Debatt är inkokt och gubbigt men det är ändå det forum som har bäst genomslag i det politiska livet, direktiven för den kommande utredningen om en ny ff håller på att utformas just nu och det ville vi påverka. Visst är det trist med medias kändisfixering men att publicera porträttbilder och valet av dem gjordes helt av redaktionen utan att konsultera ngn av skribenterna.



 

Men det *är* ju faktiskt viktigt!

Skrivet av  Annika60
"Visst, DN Debatt är inkokt och gubbigt men det är ändå det forum som har bäst genomslag i det politiska livet".
Smaka nu på vad det var du skrev: Ett "inkokt och gubbigt forum" är det forum som har bäst genomslag i det politiska livet. Ett forum där någon öppen diskussion faktiskt inte förekommer, det är det forum politikerna läser och stiftar lagar utifrån.
Gubbiga politiker, de kan lyssna på kvinnor, förutsatt att kvinnorna är kända nog att ta sig in på DN Debatt...
Men i sak har du rätt att den här diskussionen har tagit över diskussionen kring det ni faktiskt tog upp, vilket var ett ämne som passar den här gruppen Feministiskt Föräldraskap. Frågan om DN:s Kändismegafon hör nog mer hemma på Feminism.
 

Hmm...

Skrivet av  SofiaB
... personligen anser jag skit samma vem som skrev det om föraldrarförsäkringen på DN debatt. Huvudsaken är att det kommer upp på den politiska dagordningen.
Om nu några kvinnor "utnyttjat sitt kändisskap" för detta - so be it. Bättre det än att det inte kommer upp över huvud taget, eller hur?

Och jag förstår (som jag skrev nedan) inte varför det skulle vara så hemskt bara just detta, media i Sverige är en liten klick människor. Det gäller detta som allt annat.
Om det kan man ju ha åsikter, men det hör väl snarare på politiksnack än någon annan stans?
 

Hmmmmm

Skrivet av  Annika60
Så det bästa kvinnor ska hoppas på; det är att landets kvinnliga mediapersonligheter väl lyckas föra deras talan på DN Megafon.
Huvudsaken är väl att det är kvinnor, för i kvinnokollektivet tycker vi ju alla lika... Eller hur?
 

Näe...

Skrivet av  SofiaB
... det har jag väl aldrig sagt? Och inte de heller, om jag inte missade någon väldigt avvikande mening i artikeln.
De säger inte att de uttalar sig för alla kvinnor i Sverige. De säger bara vad _de anser_ vara det bästa för att uppnå jämlikhet i Sverige.
Just i detta håller jag med debattörerna, att just föräldrarförsäkringen bör vara opersonlig och inte för familjen. Jag vet att massor av kvinnor och män inte tycker detsamma. Men alla har väl rätt till sin åsikt? Och torgföra den om de får chansen?

Jag förstår ärligt talat inte varför alla blir så ilskna och tolkar in att dessa kvinnor försöker tala om vad som är bäst för dem. De säger ju vad _de_ tror är den effektivaste vägen till jämlikhet.
Alla har väl rätt att säga vad de tycker? Och visst, vissa hörs mer än många andra, men det gäller ju knappast bara feminism, så jag förstår inte varför det skulle vara så upprörande i just detta fallet.
 

Alltså...

Skrivet av  SofiaB
... jag förstår inte vad du menar med "det bästa kvinnor kan hoppas på".
Jag hoppas verkligen att det sker mycket, mycket mer i Sverige för att vi skall uppnå jämlikhet. Men för mig var detta en liten, liten del i det hela.
 

Men

Skrivet av  artemis
om DN är en framkomlig väg för åtminstone en del kvinnor, varför inte utnyttja den?

Viist finns det många andra vägar att föra fram sina åsikter, men om man har tillgång till "makten", ska man då avstå för att forumet är "gubbigt"? Då kommer forumet aldrig att förändras!

När vi väljer att stå utanför, fortsätter "makten" som om inget har hänt. Kamp bör därför bedrivas i så MÅNGA forum som möjligt.

Eller?
 

Men Annika60, kan

Skrivet av  lyckligt lottad
du inte komma med ett konstruktivt förslag istället för att bara gnälla om hur kass allting är? Eller kanske till och med själv göra någonting, t.e.x skriva ett debattinlägg, demonstrera eller vadsomhelst som DU tror kan fungera och som DU tycker är rätt väg. Vad hindrar dig?

 

Ingenting...

Skrivet av  Annika60
Jag hör till dem som understundom skriver debattinlägg. Jag har inte skrivit något i ämnet feminism dock. Jag har fått inlägg publicerade i Mitt i Expressen och i SvD. Det inlägg jag skrev till DN Debatt för en del år sedan - det handlade om abortfrågan, som väl föralldel kan ses som en kvinnofråga; mitt inlägg var ett svar på en högt uppsatt kvinnlig KD-politikers åsikter om den fria aborten. Blev det publicerat? Icke. "Fanns inte utrymme". Någon vecka senare hade Bo Södersten sitt tredje inlägg på några månader...
Så det var nog snarare brist på kändisskap som gjorde att det inte fanns plats...
Men som sagt: DN Megafon är ju inte det enda forumet som finns...
 

Haha, så du tycker

Skrivet av  lyckligt lottad
vi är muggiga som skriver på DN Debatt, samtidigt som du själv försökt publicera dig där? Så då verkar det ju som om du håller med om att det är en bra plats att torgföra sina åsikter på...

Skämt åsido, artemis formulerade sig bra härovan angående vad man väljer för forum för sitt förändringsarbete.
 

Nja, det sa jag väl inte....

Skrivet av  Annika60
Alltså, jag är inte emot att man försöker publicera sig på DN Debatt...
Det som irriterar mig är att det är samma människor, eller samma kategori människor som får sina inlägg publicerade; DN tycker det är intressantare *vem* som skrivit än vad det fakiskt står i inläggen....
 

Men faktum kvarstår

Skrivet av  H-n
att det är ett problem ifall de som artikeln riktar sig till inte läser den! Nu vet jag inte säkert att det är så, men jag har en misstanke att den vid första anblicken ger andra signaler än själva innehållet syftar till.

Vilka skrev ni artikeln till? Av rubrik och ingress får jag intrycket att budskapet är till våra politiker som snackar mycket och gör lite. Syftar ni till att tala för fler än er själva?

Som du säger så har inte du eller de andra författarna valt bilder och layout - ändå påverkas ert säkerligen genomarbetade verk oerhört mycket av DN:s val av layout i artikeln. Jag ville ta upp detta till diskussion. (Jag kritiserar inte er debattartikel.)

 

och

Skrivet av  Jezz
varför väljer så många så? Det är där jag tror på mer stöd och information. Dessutom tror jag att en lagstiftning kommer innebära att män fortsätter att strunta att ta ut föräldraledighet och då kommer barnen isåfall få börja på dagis tidigare. Om kvinnor har lika höga löner som män skulle kanske problemet lösa. Kanske!?
 

Tyvärr

Skrivet av  H-n
tror jag du har rätt i att även om sex månader av föräldraledigheten viks åt pappan, så kommer få pappor att ta ut föräldraledighet så länge.

Högavlönade kvinnor är ofta mer jämställda när det gäller att var hemma med barn och sköta hemmet, men det är inte proportionellt. Även högavlönade kvinnor är oftast hemma längre än sina män. Skillnaden kvarstår.

Det här mönstret grundläggs redan i barndomen. Det finns i vår identitet som kvinna eller man hur vi "ska" göra för att vara socialt accepterade. Jag har inte lösningen på problemet, men genom att se hur det är har man ändå kommit en bit på väg, tror jag.

Vi har ett stort ansvar som föräldrar och i våra kontakter med barn.
 

Artiklar från Familjeliv