Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bara jag som...

Skrivet av Lena
Är det bara jag som upplever att det är hemskt vanligt att man "parar ihop" pojkar resp. flickor som par, även bebisar? Jag tycker det är jättevanligt att föräldrar kommenterar "åh så sött nu kramas de igen, ojoj vilket litet kärlekspar" eller "titta hur han följer efter henne hela tiden, ojoj det börjas i tid" och så skrattar alla. Jag tycker bara det är tragiskt att placera deras vänskap i sådana fack. Överreagerar jag?! Jag blir mest tyst när sånt kommer upp men kanske borde man säga emot, men då blir man lätt "sur" eller "överkänslig" i andras ögon. Stöter ni på detta och isåfall, gör ni något? De förstår så mycket även när de är runt året, jag tycker bara det är för tidigt...
Svar på tråden: Bara jag som...

Heltöntigt

Skrivet av  Helena
Fast jag har sluppit uppleva det personligen som tur är. OM någon kläckte ur sig nåt sånt så skulle jag nog kommentera det tror jag. Man behöver ju bara påpeka att man tycker det är lite för tidigt att peta in barnen i könsfack och övertolka deras beteenden när de är så små.
 

Jag avskyr det!

Skrivet av  Tilia
Jag blir otroligt irriterad och har ännu inte kommit på något skämt med lämplig udd för att sätta stopp för eländet!
 

Håller med

Skrivet av  H-n
När tvååringen glatt ropar till kompisen av motsatt kön i affären, säger mamma glatt menande: "Han ropar redan efter tjejer"! Jag tycker man kan vänta med att dyvla på barnen det sexuella spelet tills de är lite större - eller allra helst tills de själva blir intresserade.
 

Fast är förälskelse sexuell?

Skrivet av  Lingling
Ja vänta fyra år då:)
Små barn blir kära i varann, fast det behöver inte ha så mkt med sex att göra.
Och det är lite sött och lite sentimentalt för "vi" vet ju att det tar slut och det är så oskyldigt och utan förställning - som "vi" ser det ...
 

Fast om man säger

Skrivet av  Jezz
"att han jagar tjejer" så antyder man väl ngt sexuellt? En oskyldig barnförälskelse är väl en sak, men att vuxna lägger in sitt eget beteende i barnens tycker jag iallafall är obehagligt...
 

ovan är svar till Lingling, imt

Skrivet av  Jezz
V
 

Jo.

Skrivet av  Lingling
"Jaga tjejer" får nog räknas så.

Men om man säger att ngn är en flirt? Småbarn brukar flirta, massor och det har inte ett spår att göra med sex.
 

Ja en liten flirt

Skrivet av  Jezz
kanske är okej. Ha ha.. Det är svårt egentligen, vad går gränsen för vad som är okej och inte okej...
 

Det hände mig,

Skrivet av  Jezz
häromdagen! Fast det var bara det att en dam på öppna förskolan som sa att min POJKE var kär i en kompis pojke, det tyckte vi var kul. Hon sa; Åh, titta ett kärlekspar, vad söta de är och slog ihop händern! Fast egentligen är det ju urlöjligt, nu var det ju kul för hon gjorde ett NORMBROTT...
 

Fånigt

Skrivet av  Annika60
Jag tycker mest det är fånigt, men brukar väl inte säga något speciellt.
 

Artiklar från Familjeliv