Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

BH för småflickor

Skrivet av Maria med fyra
Min dotter som är nio men ganska liten till växten fick en kasse med lite urväxta kläder av en lite längre klasskompis. Det var lite tröjor och byxor etc + 2 BHar i barnstorlek! Inte som en liten topp eller linne att ha under kläderna utan precis som en riktig spetsBH men med platta kupor. Jag visste inte ens att sånt fanns, snacka om att göra småtjejer till sexobjekt. Det känns som det var ett tag sedan BHarna brändes av min mamma och hennes kompisar på 70-talet. Någon mer än jag som reagerar.
Svar på tråden: BH för småflickor

BH-åsikter

Skrivet av  Annika60
BH tycker jag är ett mycket praktiskt plagg - om man har bröst. Jag kan inte tänka mig att vara utan; det blir guppigt och det blir svettigt under de behag som efter fyra ammade barn inte direkt pekar uppåt längre....
Är man vuxen och har väldigt små bröst kan det kanske vara trevligt att ha en bh som fyller ut. Eller också kan man vara utan om man trivs bäst med det.

För flickor som *inte* har bröst ser jag inga skäl att använda BH med syfte att fylla ut något de inte hunnit få ännu.

Tidigt utvecklade flickor som *har* bröst tycker jag kan använda BH om de tycker det är bekvämt utan att de ska bli betraktade som sexobjekt.

70-talet var 70-talet; det var kanske nån vits med BH-bålen även om jag aldrig har fattat vad ett praktiskt och bekvämt plagg som en BH har med feminism att göra.

Visst finns det utmanande modeller av BH - men det finns det ju av trosor också...
Med samma logik borde 70-talssystrarna bränt trosor också... Inte kan man väl bära höga tanttrosor under långbyxorna och kjolen eftersom det finns utmanande svarta spetstanga burna utan något över... Eller?
 

Jag håller med...

Skrivet av  Maria med fyra
...jag menade inte att racka ner på BH som plagg,har också fött fyra barn och skulle ha svårt att klara mig utan och naturligtvis skall tjejer som fått bröst använda BH om dom vill, men jag menade 8-9-åringar.
 

Jag...

Skrivet av  Fru Marmelad
...fick bröst när jag var nio, min dotter också :-). Skillnaden var väl att när jag var nio var bh tabu - o, ljuva sjuttiotal. Det hade varit skönt att ha en tror jag.
 

i så fall hade...

Skrivet av  Maria med fyra
...ni ändå inte kunnat ha den här BHn eftrsom den helt saknade kupor. Den var liksom bara sydd som en BH i modellen och uppenbart meningen att den skulle användas av en lite flicka utan tuttar. Det är det jag reagerar mot inte att BH används av folk som behöver det.
 

Fast...

Skrivet av  Fru Marmelad
...tuttarna var inte särskilt stora i nioårsåldern iofs, men de var ömma och iaf dottern tyckte att det var skönt att ha lite stöd. Sportaktig top man drar över funkade inte så bra, för den gjorde ont när man drog den över brösten liksom.
 

BH-bål är en myt

Skrivet av  Myling
Jag tror BH-bränningen är en myt! Ett påhitt av media. Läs här: http://feministen.org/feministisk_historia.shtml

 

Det är väl mer en

Skrivet av  Maria med fyra
bild av att man demonstrativt tog av sig sina BHar.
 

Vet inte...

Skrivet av  Fru Marmelad
...men jag minns min kompis mammas eldiga föreläsning för mig om att behå var ett förtryckarplagg vars enda uppgift var att stänga inne kvinnans behag och göra henne till en ofri varelse. Jag tyckte att det var rätt pinsamt att min morsa använde behå, min kompis mamma var en rätt cool typ som jag var ganska imponerad av. Sen vågade jag inte använda behå förrän på gymnasiet, trots att jag skulle behövt en låååångt tidigare. Vilken lättnad det var när jag köpte min första, först då insåg jag hur FEL min kompis mamma hade haft.

Behåbålen kanske inte fanns, men iaf ett motstånd mot att ha behå i största allmänhet.
 

Det tror jag också

Skrivet av  Mamma Erik
Jag gick i en av Stockholms rödaste skolor (där barn till den dåvarande kultureliten gick, med andra ord många ute på vänsterkanten)
Jag tror nog att de flesta tjejerna i klassen hade BH, i varje fall alla som hade behov av det.
Fast de kanske hade kommit fram till exakt det som frk Marmelad hade gjort, det var faktiskt bekvämare med BH än utan
 

Bikini, då?

Skrivet av  Amelie
Nån mer än jag som skulle bränna överdelen om 7-åringen kom hem med en bikini? Och det var inte ens tabu på 70-talet!

Jag håller med, BH och bikiniöverdel har man för att stödja/skydda brösten, om man har bröst!
 

Barnbikini över min döda kropp! *imt*

Skrivet av  Egalia bf 15/12
 

Här är jag inkonsekvent:)

Skrivet av  Helena
Min dotter som är fem år ville så gärna ha en bikini sen hon sett den jämnåriga kusinens (där finns inga tankar och principer;-). Jag kände mig ohyggligt tveksam, av samma skäl som till behå för bröstlösa småtjejer - förstås. Men jag föll till föga inför hennes längtansfyllda blickar på en rosa Tingeling-bikini. Hennes längtan vann över mina principer i det fallet.

"Bikinitröja" kallar hon själv överdelen och hon har inte haft den så många gånger - tycker den är obekväm.
 

Men bikini för små flickor

Skrivet av  Mamma Erik
Är inget nytt, när jag växte upp (född 1960) så var det nog de allra flesta småflickor som hade baddräkt eller bikini, att springa naken eller bara i byxor (för en flicka) var nog otänkbart då
 

Ja...

Skrivet av  Helena
Men det var väl lika fånigt då, fast insikten om fåneriet nog var mindre. Jag tycker alltså principiellt illa om plagg som antyder "vuxenhet" med alla dess associationer, hos ett litet barn. Jag kräks även på kostym, skjorta och slips på småkillar, men det saknar ju sexuella övertoner i alla fall.
 

Det kan jag inte förstå

Skrivet av  Mamma Erik
Barn har alltid härmat vuxna, jag tycker det inte alls är fel med en kostym, inte heller bikini, jag har väldigt svårt att lägga sexistiska undertoner i detta. Om en liten flicka vill ha en bikini som sin mamma är inte konstigt, eller om killen vill ha en kostym som sin pappa är inte heller konstigt.
Min son vill bara bara ha badbyxor i form av skjorts, för det har pappa och brorsorna, min systerson vill ha den andra typen av badbyxor, för det har hans pappa.
Hade jag haft en dotter så hade hon fått välja fritt, baddräkt, bikini med eller utan överdel, utan att anse att det var fånigt eller ej
 

Baddräkt

Skrivet av  KarinHelena bf 6/9
kan jag definitivt förstå. I varje fall om man skall bada i den iskall östersjön på sommaren *brrr*

Vi har en sån där bad-dräkt som är med kort ärm och ben, ingen könsindelad sådan. Skyddar bra mot sol, värmer lite vid bad, torkar snabbt.

Varför skall man a bikini-överdel? Solskydd?
näää fånigt

Karin
 

Tja min dotter får BH av sin farmor

Skrivet av  Lena
Och jag blir lika vansinnig varje gång. Hon är bara 7 år !

Nej, det modet är sjukt. Så sjukt..

 

Artiklar från Familjeliv