Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apropå barnböcker...

Skrivet av Mustardseed
kolla in den här sidan och formuleringarna kring böckerna...: ¨

http://www.sagofabriken.com/bocker.html

Vad sägs om...Lilla Sjöjungfrun: Tips: För en flicka med gott hjärta. 3-6 år eller däromkring.
149 kr

Eller...Batman: Tips: Ett riktigt hjälteäventyr! Pojkar 5-10 år gillar denna bok skarpt.
149 kr

*SUCK*
Svar på tråden: Apropå barnböcker...

Suck

Skrivet av  Tove
här också.

Hela grejen osar dålig kvalitet.

Och särskrivningarna, sen. Från ett bokförlag. Öönh!
 

Gjorde en "kupp" i det tysta

Skrivet av  Frippa
igår på biblioteket. Det satt en skylt med texten _Böcker som killar gillar_ vid några fotbollsböcker. Jag gömde skylten. Tycker att den skylten var så otroligt onödig.
 

Bra!

Skrivet av  Helena
Jag brukar vända ryggarna inåt i bokhandeln när jag ser särskilt ruskiga exemplar på t.ex. psykologihyllan. Och så flyttar jag på tuttidningarna på 7-11. Hellre Hänt i vecket än Slitz, trots allt...
 

bra :)

Skrivet av  Fumlan
Ja det var bra gjort =) Vad är det som tjejer förväntas gilla då? Fanns det nån skylt om tjej-böcker?
 

Nä hittade ingen skylt

Skrivet av  Frippa
om tjejböcker, men jag antar att jag skulle tittat på hästbokshyllan...
 

Om du hittar en tjejskylt också...

Skrivet av  Jenny
... kan du inte byta plats på dem...? Och se hur länge det dröjer tills (om?) någon upptäcker det?

Ha! Kul! Nu måste jag springa till vårt bibliotek och busa jag också!

/ Jenny
 

varje barn en individ

Skrivet av  Fumlan
Som om inte tjejer skulle tycka om äventyr. När jag var liten älskade jag Zorro, Fantomen och Batman. Synd bara att det finns få kvinnliga hjältar. Är ändå lite förtjust i X-men där både män och kvinnor har "förmågor".

Vårt dagis har såna riktlinjer. En av dem handlar om att det ska finnas leksaker till både killar och tjejer. Är osäker på exakt hur det är formulerat. Men som jag tolkar det så skiljer de tydligt mellan killeksaker och tjejleksaker, och utgår ifrån att killar och tjejer har olika behov när det gäller leksaker. Ganska dumt att göra den åtskillnaden tycker jag. Varje barn är ju en individ.
 

Svar till Fumlan samt boktips

Skrivet av  Rudolfina
Intressant, när jag var liten älskade jag Tintin - läste samtliga seriealbum om och om igen i åratal (hm, jag läste annat också). I Tintin förekommer i stort sett inte en enda kvinna. Men det var aldrig något jag reflekterade över då. Männen i böckerna blev liksom = människor med människors samtliga egenskaper.

Det hela var väl både positivt och trist. Positivt eftersom det inte alls var svårt för mig som liten tjej att vare sig känna igen situationer, leva mig in eller - i viss mån - identifiera mig med karaktärerna. Trist eftersom det antagligen var ytterligare ett exempel på "mannen som norm och kvinnan som undantag".

Tintinböckerna är också ett strålande exempel på att mansrollen, trots att den också haft (och har) sina sidor, alltid erbjudit mer frihet än kvinnorollen. Men kanske har denna skillnad inte alltid prackats på barn i samma utsträckning. Hergé skrev t.ex. även böcker om de äventyrliga ungarna Johan och Lotta, och om jag minns rätt var de relativt jämställda. Ibland räddade han henne från ruskigheter och ibland hon honom.

Sist ett tips på vad man kanske kan läsa med sina (något större) barn, om inte annat tycker åtminstone jag att det är fruktansvärt roligt, även för vuxna. Pröva "Boken om Agnes" av Claque. Bör funka även med feministglasögonen på.
 

Det där

Skrivet av  Mustardseed
...att du inte tänkte på att de var män och i viss mån identifierade dig med karaktärerna hör väl ihop med att mannen är normen i vårt samhälle? Jag läste nånstans att en av anledningarna till att det är vanligare med barnböcker med pojkar i huvudrollerna, trots att det finns fler kvinnor som är barnboksförfattare, är att föräldrar köper böcker om pojkar till både sina pojkar och flickor, men böcker om flickor köps endast till flickorna.

Kvinnor identifierar sig både men män och kvinnor, medan män sällan identifierar sig med kvinnor. Kvinnor har ofta män som förebilder men det motsatta är ovanligt.
 

Absolut

Skrivet av  Rudolfina
Som jag skrev så var det ju det som var det sorgliga i kråksången: att det var ytterligare ett exempel på "mannen som norm, kvinnan som undantag".
 

PS. Apropå ert dagis ...

Skrivet av  Rudolfina
... så håller jag med om att formuleringar som "tjejsaker" och "killsaker" verkligen är bedrägliga, eftersom de för en nybörjare på området kan verka rättvisa och jämställda. Men vari ligger det jämställda i att anta att kön styr behov? Ingenstans, tycker jag, eftersom jag inte ställer upp på särartstänkandet.
 

PS. igen, även till er andra

Skrivet av  Rudolfina
Om Tintinböckerna är en värld full av män där männen blir = människor och får representera alla mänskliga egenskaper, både traditionellt kvinnliga och traditionellt manliga, så är Boken om Agnes (som har några år på nacken, ca 40 närmare bestämt) en värld full av kvinnor där kvinnor får representera både traditionellt manliga och traditionellt kvinnliga egenskaper.

Intressant, tycker jag! Kan detta vara exempel på sätt för goda litterära skribenter att (undermedvetet säkert) försöka ta en genväg förbi de även i litterär mening begränsande könsrollsmönstren, utan att det liksom märks så tydligt?
 

Artiklar från Familjeliv