Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blir så trött ibland...

Skrivet av Kattis bf 3/5
...när folk blir förvånade att vi inte tagit reda på könet på vårt andra barn (beräknad om tre veckor). "Det är ju praktiskt att veta könet så ni vet om ni kan använda samma kläder eller måste köpa en ny garderob?" . Va? En ny garderob? Varför det? Våra kläder kommer passa utmärkt till vår bebis, det enda som kan bara problem är att storlek för årstiden inte kanske passar (vårt äldsta barn är född på vintern). Jag har hört det här sägas till mig varje vecka ungefär sedan jag blev gravid och det börjar bli lite jobbigt...måste bara gnälla lite. Är inte så aktivt skrivande på denna sida men läser regelbundet och tycker att det är så underbart att ni finns.
Svar på tråden: Blir så trött ibland...

Men suck

Skrivet av  Susanne med Viggo 21/7
Vi fick också frågan om varför vi inte tog reda på kön, men jag sa bestämt att jag helt enkelt inte ville veta. Främst för att jag ville bilda mig en uppfattning om h*n därinne som var helt könlös. Tids nog skulle bebisen komma ut och vi få veta ändå. Hade någon kommit och pratat om klädval osv hade jag blivit arg, för det är väl ändå helt oviktigt.

Vi har bemödat oss om att köpa väldigt blandade kläder till Viggo och hans garderob kommer att passa utmärkt till ett eventuellt småsyskon, oavsett kön. Jag förstår att du behövde gnälla lite och lycka till med den stundande förlossningen.

mvh,
Susanne
 

Suckar...

Skrivet av  Annika60
Eftersom vårt första barn var svårt sjukt och handikappat bet jag av alla frågor kring bristande könsbestämning med ett "jag för min del är tacksam om barnet får vara friskt".

Sen höll folk klaffen och kom sig inte ens för att dra upp fördelarna med att känna till om man ska köpa rosa eller blått ;-).

Vår babygarderob i gult, vitt, rött, marin och lite svart funkade för övrigt strålande till såväl tre tjejer som en kille...

Och det egentliga skälet till att jag inte var intresserad varken av könsbestämning eller undersökningar av eventuella handikapp med följande barn var att jag ville lära känna mitt barn förutsättningslös. precis som jag gjorde med mitt första, överraskande och annorlunda barn...
 

Ja...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... nu har vi (mer eller mindre av misstag...) fått veta att nästa ungen blir en pojke. Och genast kommer kommentarerna "att vad bra, nu kan ni redan köpa nytt".
Fast jag kontrar hela tiden glatt med att dotterns färglada bebisgarderob säkert passar nästa med. Blått och rött passade fint på henne, så varför inte på honom? *s*
 

så tråkigt!

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
vi fick reda på Viktors kön i v31 vid ett akut UL (misstanke om att han kanske inte mådde bra o ev. behövdes plockas ut - tack o lov var allt jättebra)
men vi höll det för oss själva.
Mest för att min mamma skrek att hon måste få veta för hon höll faktiskt på sticka en mössa o hon måste få veta för hon skulle köpa band snart o skulle välja färg. =/

När Viktor sen föddes hade hon med sig en liten bilbana till BB. Inte så mkt för att hon tror på könsroller som sanning (vilket hon säger sig inte göra) som för att retas med mig o säga att där fick jag för att jag inte ville avslöja könet för att undvika fackplacering av barnet.
(Mössan fick förresten vita band)
 

Här har ju bebisen redan kommit.

Skrivet av  Jenny
Fick inte så många frågor under graviditeten, men däremot har alla, ALLA sedan Majas lillebror kom gratulerat med orden; "Men vad roligt med en av varje, eller hur!?"
Ehhh, ja, jag tyckte det var roligt att få ett barn till, ett som är en ny människa och inte samma som någon annan. Men det hade han ju varit om han var lillasyster också.
(Vad hade de sagt då? "Åh vad synd med en likadan..." Eller kanske lite snällt "Ja, det är ju OK det också, med två likadana.")
OK, nu häcklar jag, men jag är faktiskt uppriktigt förvånad över att det är så oerhört centralt för samtliga i min omgivning. Och jag har inte kommit mig för att svara dem på något bra sätt heller, det brukar bli ett lamt "Ja... han är jättefin..."
 

vet vad du menar..

Skrivet av  Jenny
när vi väntade trean fick vi ständigt kommentarer om att vi väl önskade oss en liten tjej (de två andra är killar). Tänk vad gulligt, men lite synd också - för tänk alla kläder som vi måste köpa i sånna fall (eftersom pojkarnas kläder tydligen varit pestsmittade med pojkbaciller och absolut inte fick användas på den delikata flickhuden...).
Till mångas förtvivlan var trean en helt ny, frisk och fantastisk liten kille! Men visst måste vi försöka igen? Vi vill väl ha "en av varje"? Hm, en av varje vadå? Jag vill ha små människobarn, vilken sort det än blir!
Förstår inte denna hysteri kring barnets kön. Jag är jätteglad över mina tre friska BARN..
 

Två Jenny?

Skrivet av  Jenny RE (nytt nick!)
Hej en till! Tjusigt namn.

Ska vi lägga till nåt, för att undvika förväxling? Jag kan från och med nu ha nicket "Jenny RE".

Trevlig helg!
 

Artiklar från Familjeliv