Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

blev lite ledsen idag

Skrivet av Mia + 2f
Våra barn går på världens bästa förskola. De har underbar personal (manlig såsom kvinnlig), de har en underbar filosofi kring barnets lärande och intergritet. De ser varje barns behov, har en KRAV-märkt verksamhet, blablabla jadajajada.

Men de har en helt hemsk syn på det här med jämställdhet. Eller egentligen kanske den mer speglar gemene mans uppfattning. För några månader sedan skulle de alla på teater och man skulle betala in biljettpengar lite innan. Jag är slarvig ovch glömmer lätt, min man lite bättre - men hursomhelst blev pengarna inte inbetalda och personalen kommer då och frågar om min man glömt berätta för mig om pengarna? Nej, sa jag -Han har berättat och det är JAG som glömt. Och såna där småsaker har det varit ett längre tag, men idag blev det bara för mkt!

Idag hade de maskerad, dvs alla avdelningar samtidigt. De flesta små pojkar var antingen riddare eller hulken. Flickorna var förstås prinsessor alt häxor. Mina barn var Nalle Puh och Musse Pigg :) Vi började med sångstund. Först var det det vanliga mors lilla olle osv men sen kom de till en mix av nån låt med Sarek och en låt som de kallade Pokemon-låten. Det gick ut på att sjunga varannan vers från respektive sång. När Pokemon-låten sjöngs så satt flickorna och höll för öronen och ojjade sig och tvärtom när det var Sarek-låten. Pokemonlåten handlade förstås om att vara stor och stark och bygga ett lag och vad det är. Sareklåten handlade om eld och vatten och kärlek.

Är det inte rätt hemskt att detta får gå till på det här sättet? Vad kan man göra? Jag vill inte att mina barn ska hålla för öronen när det spelas "tjejmusik" resp "killmusik" eller tycka att rosa sandaler kan inte pojkar ha, och flickor kan inte ha spindelmannen-tröjor.

Ursäkta om det blev svamligt! Men kan inte ni berätta lite hur era förskolor är och om och i så fall hur ni skulle ta upp detta med personalen...
Svar på tråden: blev lite ledsen idag

Jösses:-)

Skrivet av  Helena
Haha, vilket praktfull groda, jag skulle ha reagerat som du och verkligen kliat mig i huvudet för att komma på ett bra sätt att framföra mina synpunkter så att de togs emot på ett konstruktivt sätt.

Går det att vara lite oskyldig och fråga hur de kom fram till själva idén? Att be folk motivera hur de tänker är oftast ett effektivt sätt att få dem att se luckorna i sina egna resonemang. Sen tycker jag inte man ska vara rädd för att säga som det är: att man själv är av en annan åsikt och att man inte vill se den sortens sanktionerade åtskillnad mellan könen. Vi har läroplanen på vår sida, där står att förskolan aktivt ska arbeta för flickors och pojkars lika villkor och motarbeta könsstereotyper.
 

låter inte bra

Skrivet av  Fumlan
Min förskola är säkert inte bättre, även om inte just detta hänt.

Tjejerna har mycket glitter och liknande. Min dotter ville gärna ha en tröja med spindelmannen på som hennes killkompis har. Det blev ett spindelmannen linne. Nu vill hon ha spindelmannen trosor. Det finns nog inte tyvärr.

Själv blev jag irriterad när min dotter blev placerad i en gympagrupp med sex tjejer och en pojke (den bråkigaste). Hon ville gärna ha fått varit i samma grupp som sin killkompis, vilket borde varit mest naturligt då de är i samma ålder. Som vi trodde var uppdelningen till för att tjejerna skulle lugna den bråkiga killen. Jag blir ledsen...

Min erfarenhet är att ta upp saker och ting med personalen på ett "lugnt och fint" sätt. Får man då inget gehör, ring till chefen för dagiset. Det brukar finns någon områdeschef eller liknande. Jag har inte ringt till någon chef, men så här i efterhand ser jag att det skulle varit bra. På dagis verkar de ha såå svårt för att ändra något när föräldrarna tycker en sak. Minns när de hade ritpapper som det stod "Saab Missiles" på. Eftersom jag är lite emot krig och inte tycker det är lämpligt i samband med barn, så ifrågasatte jag dessa papper. De hade fått dem någon gång, men fattar ni, de kunde INTE ta bort dem. Klart att man kan ta bort papperen! Och dessutom tyckte de att barnen inte kan läsa än vad det står. Ok, men jag tycker ändå att det är fel.
 

Artiklar från Familjeliv