Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi föräldrar och liknande tidningar

Skrivet av Fumlan
Är det bara jag som tröttnat på dem? Nu senast på MVC fanns det bara såna tidningar där. Orkade inte ta upp och titta i någon av dem. Ibland kan det kännas som att hela mitt liv ska cirkulera runt barnet. Och jag kan bli trött och lite deppig av att bli påprackad saker som:

1. Reportage om fina barnkläder och skor. Där jag inte har råd att köpa hälften. Ja det är jättevackra kläder men jag vet inte var butiken ligger och byxorna kostar 495kr och tröjan bara 295kr.
2. Så klarar ni krisen. En massa råd om vad jag borde göra för att inte sabba förhållandet.
3. Sommar och bad. Om hur jag skyddar mitt barn i solen. Självklara saker som skugga, solhattar och kläder. Eller inte vara i solen alls när den skiner för starkt.
4. Så fungerar ditt barn. Bebisar tycker bäst om svart, vitt och rött. Barn under fyra år ser inte lika bra som vuxna. Vet inte varför jag reagerar på det här, känns lite som att bli fullproppad med en massa fakta bara.
5. Sov bättre. Se till att rummet är svalt, låt inte barnet sova i föräldrarnas säng, ha rutiner, 5-minutersmetoden. Jo jag har försökt, men det är inte så lätt.
Svar på tråden: Vi föräldrar och liknande tidningar

Gäller alla tidningar, tycker jag

Skrivet av  Lingling
De upprepar sig - kolla in några årgångar Allt om mat eller Brukshunden.
I AOM är det påskbordet, mottagning för student och bröllop, midsommarrecept, svamptid, julmat i en inte SÅ varierad cykel; I hundtidningar återkommer lydnadstips, rasspecialer och reportage från på olika klubbar eller hur man tränar bruks i olika länder.

Vi föräldrar har ett sommarnummer där det står om vad man ska tänka på inför sommaren varje år, kan finnas några nya rön, sedan är det alla nya föräldrar som inte läst om solskydd, skrapsår, stick och bett, båtsäkerhet, och andra semestertips - en del hittar man i Apoteket varje år också, till hösten kommer skolspecialen, och att välja dagis osv.
På ett år har man fått vad man behöver (sömntips, matråd, relationsråd, amningstips, barnvagnstester osv) och kan säga upp prenumerationen, vilket jag tror många gör, iaf efter två år:)
 

:)

Skrivet av  Fumlan
Det är sant. Efter ett år brukar jag helt klart ha tröttnat på den tidning jag prenumererar på. Nu har jag Genus, Land och en lokaltidning. Börjar tröttna lite på Land. En del är kul och känns nytt, men sen kommer tröttsamma tips på vad man kan bygga, sy, eller virka hemma. Lite såna onödiga saker som man ska tillverka själv. Det är väl just de här tipsen och råden som man blir less på, för de återkommer som du skriver i tidningarna år efter år. Och en del återkommer i olika tidningar också.

Det är faktiskt mycket av de där råd och tips som jag inte kan använda mig av. Kanske är det bara jag som inte gör bufféer så ofta. Eller bara jag som inte bygger en egen brevlåda.
 

Håller med..

Skrivet av  Micke
...vi har prenumererat på Vi Föräldrar mer eller mindre regelbundet i drygt ett år och det känns verkligen som att det är samma artiklar om och om igen. De verkar inte direkt måna om att behålla gamla läsare tyvärr.
 

Precis

Skrivet av  valkyria
Idag var jag sugen på att ligga på sofflocket och relaxa med en tidning men jag kan inte förmå mig att hitta något jag står ut att läsa på en vanlig tobaksaffär.

Jag är prenumenant på " Galago" vuxen serier och på "Bang" och "Genus" samt på lite arbetsrelaterade tidningar.
 

absolut!

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
jag gav upp efter två nr av föräldratidningarna o inledde aldrig ngn prenumeration.
har däremot tänkt starta en på fNs egen tidning, finns den kvar fortfarande? den har gett så mkt mer än resterande tramset som finns.
(ok, har aldrig läst Mama, så den vet jag inget om, bara mina fördomar)
 

Jag tänkte

Skrivet av  Sannamanna
i smyg lägga fram några av mina Genus-tidningar på mitt MVC.
Förra graviditeten läste jag ALLT jag kom över och som du säger, det är ju samma tugg om och om igen. Den här gången bläddrar jag igenom Allt om barn eller Vänta barn eller vad den heter bara för att se om nån jag känner är med!
 

Det har jag oxå övervägt

Skrivet av  valkyria
Kanske man skulle lägga dit några QX oxå en mer hetro-norm miljö än MVC/BVC får man väl leta efter.
 

det var

Skrivet av  Sannamanna
en bra idé!
 

Aldrig köpt...

Skrivet av  Helena
... jag är ingen vän av tidskrifter som utger sig för att Tala Till Mig, det må gälla föräldratidningar eller damtidningar. För att sånt här ska fungera måste det finnas en allmän konsensus kring vad det är att Vara Mamma (eller Kvinna) och jag bara känner att jag inte kan ställa upp på det, det finns för mycket som jag inte håller med, som inte rör mig, som tas upp på ett larvigt sätt. Nätack.
 

Förstår vad du menar!

Skrivet av  H-n
Veckotidningar har öht ofta en "vänninne-ton" i tilltalet som precis som du säger underförstår att läsarinnan tycker och gör oliks saker och är på ett visst sätt. När jag jobbade i Tyskland i min ungdom fanns en veckotidning där som hette "Freundin", som ju betyder "väninna", och jag uppfattar att det är vad tidningen ofta vill vara för den unga kvinna som förväntas köpa den.

Förresten tycker jag att Marian Keyes och Jane Greens böcker spinner på samma tema. Igenkänning. (Jag läser dessa böcker och tycker de är avkopplande underhållning, men de vänder sig helt klart till ett "visst tvärsnitt" av kvinnor.)

Hur är det med dig nuförtiden? Fortfarande för mycket jobb? Blir det någon tid astt njuta av våren?

Vi hörs om du vill!
Kram!
 

Ja, det gör vi! (OT)

Skrivet av  Helena
Hörs alltså! Det är bra men har varit mycket, på alla fronter. Tycker mig ha skymtat att du har det rätt bra, du med? Och våren är ljuuuuuvlig:-)
 

Ja…

Skrivet av  SESA
jag faller tyvärr för frestelsen när jag står framför tidningshyllan… med första barnet läste jag ALLT. Nu kollar jag testet och läser frågespalterna och någon enstaka artikel som faktiskt tilltalar just mig (långtidsamning tex). Helt bortkastade pengar.

Som sagt, det är samma sak som vevas runt år efter år. Men som Lingling sa… är det inte så med alla magasin? Utom möjligen seriösa musiktidningar, som sambon gillar… Jag vet inte för det enda jag köper är föräldratidningar någon gång ibland, dock ej "Mama" den är för mycket tjejtidning för mig. Jag vill ha en renare föräldratidning (ej så könsbundet även om det är så ändå).
 

Tidningen VI är undantag!

Skrivet av  H-n
Jag har prenumererat på den i många år utan att tröttna. Problemet är att jag har svårt att hinna läsa den, för att den är innehållsrik. Nu har jag uppehåll i prenumerationen för att hinna läsa alla som ligger i en hög i hyllan.

Rekommenderas!
 

Ordfront

Skrivet av  SESA
hade vi hemma ett tag, men jag hann verkligen inte läsa… men det är ju en helt annan typ av tidning! VI… hm vad är det?
 

VI

Skrivet av  H-n
är en veckotidning från början. Numera tror jag den kommer varannan vecka eller en gång i månaden. Den innehåller reportage om allt möjligt: Både människor (kända och okända), politik, reseskildringar, matreportage, studier av "samhällsfenom", typ reportagef från skolan eller från ett fängelse eller sjukhus eller något annat. Plus korsord, tävlingar, insändarsida, kåserier och periodvis även frågespalt. Mm.

Från början tror jag den gavs ut av Konsumentföreningen och hette ev "Konsumentbladet" eller något sådant. Numera är den så vitt jag vet en fristående tidning, men någon koppling till KF verkar det ändå finnas, eftersom man får prenumerationserbjudanden om man är medlem i Konsum.
 

Vi, Coop och KF

Skrivet av  Micke
Vi ges ut av AB Tidningen Vi, som ingår i koncernen KF Media, som är ett dotterbolag till KF (Kooperativa Förbundet). KF är delägare i Coop Norden som äger Coop Sverige (Coop Konsum och Coop Forum), så visst finns det en koppling.
 

Jag tyckte

Skrivet av  H-n
"Vi föräldrar" var bra när jag var nybliven mamma. Men jag var väldigt oerfaren när det gäller spädbarn och hade egentligen ingen att fråga, så de "självklara" råden var nog inte alltid självklara för mig. Jag minns att det fanns en serie av Cecilia Torudd på den tiden (1995) i tidningen som var så "mitt-prick"!

Jag tyckte också att Vi föräldrar var framsynt och t ex skildrade pappor som var hemma med barn. Ingen av dem jag träffade på MVC, BVC eller öppna förskolan tänkte låta pappan vara hemma - de tyckte jag var konstig när jag frågade dem.

Det jag tyckte var lite negativt var i så fall att tidningen var så "medelklassig" och skildrade bara vissa "lyckade" föräldrars vardag. Många nyblivna föräldrar har det ju tufft på många sätt, svårt med ekonomi, bostad och att få förhållandet att fungera. Men de fanns inte med i tidningen.

Deta är ju förstås tio år sedan snart och tidningen kan ha ändrats sedan dess.
 

Jag har läst en del

Skrivet av  Susanne med Viggo 21/7
När jag var Gravid läste jag allt jag kom över och bland annat fick jag en stor packe Vi föräldrar av en kollega som fått barn ett halvår innan mig. Även om tidningarna inte var färska kunde jag ändå läsa mig till en massa kunskap om hur man gör när man får barn. Jag, som aldrig hållit i ett spädbarn knappt innan vi fick vår son, behövde verkligen läsa på lite...

Sedan har jag prenumererat på Vi föräldrar i 6 månader, men tänker sluta nu eftersom jag tycker att det börjar gå på tomgång. Det känns rätt bra helt enkelt. Annars köper jag aldrig magasin eftersom jag avskyr damtidningsstuket. Då läser jag hellre DN, Genus och Bang om jag hinner.

mvh,
Susanne
 

Tja, de är ju som alla andra

Skrivet av  Tigre
meningslösa tidskrifter som bara vill sälja. Ibland kan jag läsa och köpa tidningarna och slappläsa tillsammans med en godispåse, men jag kan även välja att köpa en Harlekin-roman eller läsa Bamse (som är bättre) eller se någon romantisk komedi på teve.

Jag ser de tidningarna som ganska värdelösa och upprörs inte över dem, de är snaskiga som mycket annat i vår värld.
 

4. så fungear ditt barn...

Skrivet av  Pappa AJ och Lilla aj
Vad gjorde vi innan det fanns föräldratidningar???
Jodå, jag har också prenumererat på Vi Föräldrar...
 

Artiklar från Familjeliv