Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bikini till fyraåring

Skrivet av Mojo Pin
Jag var o letade efter badbyxor till min flicka. Vad ska hon ha bikini BH till. Är jag larvig?
Svar på tråden: Bikini till fyraåring

nej

Skrivet av  .:caya:.
jag tycker inte att du är larvig
skulle själv skaffa ett par aqua-nappies åt min älskade unge och förvånades över att i hälften av förpackningarna var det en bikiniöverdel och på dessa så var det volanger. resten, med samma mönster som bikinisarna, var det inte volanger...
tog en utan volanger och det slogs in i kassan som "aqua nappies pojk"

antar att jag är lika larvig som stör mig på sånt
 

Nä...

Skrivet av  Helena
I princip håller jag helt med, det är knasigt med de här små överdelarna på tjejer som inte har några bröst alls, och som inte ens kopplar ihop sig själva med bröst och kvinnokropp ännu. Ändå fick min dotter en bikini med överdel när hon var 4 år. Jag hade inte hjärta att neka henne när hon hittade denna utomordentligt smakfulla Tingeling-bikini;-) Hennes ögon lyste och hon ville verkligen ha den - och det är så väldigt sällan hon visar en sådan längtan. Sen använde hon mest byxorna ändå eftersom "bikinitröjan" som hon sa kändes både kort och konstig.

Svårt att vara principfast på bekostnad av sina barn, för henne var det ju bara ett fint plagg med en vacker bild...
 

Fråga efter...

Skrivet av  tesa
C-kupa, och se om expediten fösrstår piken!

(Nä, du är inte larvig!)

 

Fast det var lite kul.

Skrivet av  Sockret
Jag gick i affären och såg själv att det bara fanns set inga såldes separat. Jo till dom större?! I varje fall frågade jag expediten ändå trots att jag visste svaret. Jag ville höra vad hon hade att säga.
- Är det till en pojke eller flicka?
 

Fel namn

Skrivet av  Mojo Pin
..
 

Då är jag också larvig

Skrivet av  Balthazar
För jag tycker inte om BH/bikiniöverdel på småflickor!
 

Min dotter

Skrivet av  val
har tjatat om bikini men aldrig aldrig där går gränsen. Hon är sju. hellere baddräkt det skyddar ju lite mer mot solen och har inte samma sex-bombs känsla.
 

Fast...

Skrivet av  Helena
... jag tycker också man ska akta sig för att lägga alltför vuxna värderingar på en barnbikini. Min sexårings numera rätt trånga tingelingöverdel och gladrandiga topp leder då inte tanken till sexbomb precis. Medan det finns barnbaddräkter som inte alls har den förnuftiga skärning och framtoning som JAG tycker badplagg ska ha. Inget är svartvitt.
 

Tycker jag med

Skrivet av  SESA
Om man godkänner baddräkt på flickor som ju är ett flickbadplagg som skiljer sig rätt markant från pojkbadkläderna så kan man lika gärna godkänna bikini-topp. Bikini är en delad baddräkt i mina ögon.

Jag försökte också stå emot men förra året, då Selma var 4,5 gav jag upp. Hon ville verkligen ha en bikini och JAG ser ju inte henne som ett sexobjekt bara för att hon har bikini på sig. Jag hoppas innerligt att andra ser skillnaden på ett barn och en vuxen kvinna med bröst oavsett om personen har bikini-topp eller ej.

Sen glömdes den där toppen rätt snabbt, hon hade bråttom i vattnet och ofta glömde hon även byxorna… Men glädjen över att äntligen få en riktig bikini som stora har, den kan jag bjuda henne på igen.

Barnen strävar ju inte efter att vara sexobjekt, de vill ju vara fina och likna vuxna. Ska man vara så pragmatisk så är det en hel del företeelser man får förbjuda: nagellack, hårfärg, klackskor (finskor), handväskor och en hel rad kläder…

Nja, mina åsikter ska inte "gå ut över" barnen, de är inte redskap i MIN "politiska kamp." Däremot kan man ju framföra sin åsikt som en person till en annan, sen kan ju barnet ta ställning själv.

Och ärligt talat så anser jag inte att jag är något sexobjekt när jag har bikini på mig heller. Verkligen inte.
 

Nej sexkopplingen ser inte jag heller riktigt

Skrivet av  Amelie
Jag tycker bara det ser fånigt ut att gömma bröst man inte har. Baddräkt skulle pojkar i teorin också kunna använda, proffessionella simmare har ju det t ex, och män hade det förr i världen. Men inte bikini.
 

Sonen badade för ett tag sedan

Skrivet av  Mortorio
i en plaskdamm och då sprang det omkring en massa småflickor med...bikini.
Jag väntar barn nu och min tanke har hela tidenvarit att nästa barn, oavsett om det blir flicka eller pojke kommer få ärva kläderna från sin bror.
Jag ser ju bara badbyxkorna till riktigt små barn upp till tre fyra årsåldern som skydd om det händer en olycka. Inte behövder dom egentligen något alls, jag var i alla fall näck när jag badade i den åldern.

Nä bikinitopp på småflickor ser bara obekvämt ut.
 

Min dotter...

Skrivet av  Egalia
...fick en bikini av farmor och farfar när hon fyllde fyra - och jag gömde helt sonika undan överdelen. Tycker också det ser urfånigt ut och ger helt fel signaler.
Dottern använder oftast inget alls, men när vi badar på simhallen eller i plaskdammen i parken har hon hel baddräkt (eller trosor beroende på om vi planerat att hamna där)
 

Min systerdotter,

Skrivet av  Kristina S
sju år gammal, var och badade med skolan och kom förtvivlad hem efteråt. Meddelade att hon ALDRIG tänkte bada mer. Efter mycket luskande fick min syster veta att hon varit den enda som kommit i badbyxor och alltså haft BAR överkropp.

Känns sorgligt när man hör sånt. Mina tjejer brukar ha baddräkt. Bara byxor är ju inte helt lätt att få tag på. Har ingen lust att köpa några med Spindelmannen på...
 

Min dotter

Skrivet av  Annjo
är 2 år och hon har hel baddräkt på simhallen och nu till sommaren har vi köpt ett par blå badbyxor med Bamse på. Jag vill inte köpa en bikini till henne! (och några vettiga bikinitrosor som säljs separat har jag inte hittat)

Så jag tycker inte du är larvig!
 

Tillägg

Skrivet av  Annjo
om hon om några år själv absolut vill ha bikini så skulle jag kanske kunna tänka mig en med "top" som överdel, men absolut inte av typen "trekants" överdel.
 

Ja, men det är jag med!

Skrivet av  Amelie
Jag köpte envist badbyxor så länge det fanns unisexmodeller, till storlek 80 eller nåt. Sen fick det bli hel baddräkt, för det ser inte fullt lika fånigt ut som bikini. Visserligen kan man skippa överdelen om man köper en bikini, men det blev inte så att vi köpte det.
 

Men...

Skrivet av  Helena
... hel baddräkt är ju också ett flick-/damplagg i syfte att täcka brösten;-) Hur man vänder sig har man ändan bak!
 

Artiklar från Familjeliv