Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arrggh...

Skrivet av mamma P
ALLA främmande människor tror att min lilla tjej (10 mån) är en kille, "vilken söt liten pojk", "titta på den lilla pojken där" osv osv.
Det gör ju förstås ingenting, men jag blir så förvånad! Visst, hon har ju mycket "killkläder" men jag tycker dom är ganska neutrala. Och en röd liten jordgubbsmössa? Knappast machovarning...Sen fick jag för mig att det är för att hon är så otroligt aktiv och nyfiken och busig.
Som sagt, det gör ju ingenting, men blir lite less i längden. Så, nu har jag skrivit av mig!
Svar på tråden: Arrggh...

Samma här

Skrivet av  Annjo
fast min dotter är drygt 2 år. Ofta har hon neutrala kläder och keps (som tydligen är ett pojkplagg....). Men även om hon har rosa klänning så tror folk att det är en kille, kanske för att hon är rätt vild och har kort hår?

Det gör mig inte så mycket, men är rätt tröttsamt.
 

Och här med

Skrivet av  Kristina S
Numera förstår folk nog att Agnes är en tjej även när hon har t.ex. jeans och grön tröja (hon är just fyllda två), men när hon var bebis frågade alla vad hon var för sort, även när hon hade blommig klänning. Tyckte det var lite irriterande får jag säga.
 

När

Skrivet av  Kiro
skall ni bli nöjda? Är det en tjej får man inte säga det är det en kille får man inte säga det då borde ni väl vara nöjda om ALLA tar fel då kan personen i fråga som tagit fel få sig en tankeställare! Jag är facinerad över allt ni på den här sidan orkar hänka upp er på.
 

Får jag föreslå...

Skrivet av  ES bf 31/8
... att du läser snackinfo:
"Här pratar vi om hur det är att vara förälder och samtidigt feminist. Hur man uppfostrar sina barn i feministisk anda och hur man lever i en familj som feminist.

Vill du diskutera feminism i allmänhet eller debattera om ämnet, så passar det bättre i snackgruppen Feminism som du hittar under Allmänna diskussioner. "

Om du nu finner feminister så irriterande föreslår jag att du slutar läsa här, och om du har ett behov av att tala om det åtinstone gör det¨på snacket "Feminism".

Sedan kan jag fascineras över hur någon som så uppenbart inte sympatiserar med feministiska idéer ändå är inne och läser på detta snack och orkar både hänga upp sig på vad hon läser _och_ orkar skriva inlägg om det...
*s*
 

Jag

Skrivet av  Kiro
sympatiserar visst med vissa delar men jag funderar över vad en del strävar efter? Jag tyckte innlägget ovan gav uttryck för att det var kampen och inte ett eventuellt resultat som var viktigt!
 

men snälla du

Skrivet av  mamma P
kan man inte få ge uttryck för att man blir lite less??? jag skrev ju faktiskt att det inte gör något egentligen, men att det är lite tröttsamt att höra det varje varje dag. Förlåt om jag var tvungen att avreagera mig och du råkade läsa det....

naturligtvis har inte kampen ett egenvärde utan resultat. Fattar inte hur du får till det så.
 

Hmm...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... då tycker jag att du ska fundera på hur du yttrycker det. Att säga saker som att "vad ni orkar hänga upp er på" är i mitt tycke inte speciellt respektfullt eller inbjuder till en seriös diskussion.
 

Skriv inte här

Skrivet av  politisk vilde
läs snackinfot och gå och klaga på Feminism istälelt, det gör alla andra. *suck*
 

Åh så trött man blir!

Skrivet av  Egalia
SÅ var det närmin dotter var liten också. Rött var "för killigt" för henne.
NU när lillebror har samma röda kläder anses de "för tjejiga"
Hur man än gör blir det visst alltid fel...
Och jag BEGRIPER inte varför man måste klassa in en bebis efter könstillhörighet. I min vagn sitter ett barn. Hur könsorganen är utformade spelar väl för farao ingen roll???
 

Artiklar från Familjeliv