Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Överhörde konversation idag

Skrivet av Vimse
mellan två barn. Det var en pojke och en flicka, uppskattningsvis runt åtta år som kom promenerande tillsammans genom en liten skog i ett villaområde. Jag kom promenerande från andra hållet och hörde bara detta:
- Viktor... vad är din favoritblomma? (flickan)
- Bajs (pojken)
Jag tittade på flickan just när han svarade och hann se att hon blev lite ledsen, men sen slog hon undan det och så började dom springa båda två.
Snacka om att uppfylla alla fördomar om pojkar och flickor på tio sekunder. Min analys är att pojken inte kunde några blomsorter och det var därför han svarade som han gjorde. Men varför inte svara "jag vet inte" eller "har ingen", varför ett så förbaskat "killigt" svar på en "tjejig" fråga? Ni som har äldre barn, kan ni hjälpa mig att analysera detta?
Svar på tråden: Överhörde konversation idag

min tolkning

Skrivet av  laidlawii
Min tolkning
Killen svarade bajs för att a) han vill vara cool. Blommor är för tjejer och han är världens tuffaste kille som vill impa på tjejen.
b) han kommer inte på någon "killig" blomma. Hade han tänkt efter hade det kanske blivit kaktus? Vilken 8-årig kille vill bli behäftad med att gilla smörblommor?

Varför killar måste vara så killiga? Ingen aning, min son är 5 månader.
 

Svårt

Skrivet av  maisy
Jag vågar mig ärligt talat inte på någon analys av situationen när informationen är knapphändig. Visst är det lätt att göra en analys som går ut på ett könsstereotypt beteende, men vi vet ju ingenting om de här två barnen. Kanske lekte de en lek där man skulle svara knäppa saker (typ Farfars kalsonger, om du känner till den leken)? Flickan kanske förlorade och därför såg ledsen ut? Kanske hade pojken precis innan du hörde dem ställt en fråga till henne och hon hade svarat kiss? Kanske var flickan inte alls ledsen, utan bara såg så ut?

 

Min gissning

Skrivet av  G
är att han kanske inte kan namnet på så många blommor. Vi vuxna pekar ut saker och ger barnen ord efter vad vi förväntar oss att de är intresserde av - och när jag tom får höjda ögonbryn för att mina gossar plockar blommor så är det kanske inte så ovanligt att traktorer och motorcyklar pekas ut och benämns istället för blomsorterna.

Så helt enkelt en begränsad kunskap om olika blommor kan vara ett svar.

Att pojken inte heller kan ta lärdom av en flicka har de redan lärt sig i och med att så många *@?$ barnprogram och reklam har kvinnliga fråganden och manliga svaranden. Sånt lär de sig utan att veta om det. Tror jag då rå.
 

Men var det

Skrivet av  Mustardseed
verkligen ett killigt svar till att börja med? Känner en snart åttaåring som definitivt skulle kunnat svara likadant och hon är tjej.

Han var väl inte intresserad av att diskutera favoritblommor är min analys.
 

men hallå!!

Skrivet av  Matilda
Pojken kan ju faktiskt vara i kiss och bajs åldern som min dotter är.. just nu hon svarar bajs på typ alla frågor hon får. har ni inte annat för er när ni promenerar än att analysera små barns samtal mellan varandra och hitta fel i det tycker jag verkligen synd om er.....
 

Nu brukar

Skrivet av  Mustardseed
väl iofs inte kiss och bajsåldern infalla vid 7-8 år, eller? Min dotter som är fyra är mitt i den.

För övrigt tror jag att Vimse (varför säger du NI till Vimse förresten...?) klarar av att BÅDE lyssna på vad barn pratar om OCH engagera sig i andra saker. ALlt man diskuterar behöver inte vara världspolitik. Varför lägger DU tid på att svara om frågan är så ointressant? Kanske dig det är synd om...?
 

oj då....

Skrivet av  Matilda
jag trampade visst någon på en tå :-)sorry....
 

Hoppsan!

Skrivet av  Läs redax inlägg du med!
Oskulden själv?

Talar om att "det verkligen är synd om folk" och låtsas sedan om att det var välan inget.

Låter som om någon verkligen har brist på nöjen i sitt liv!
 

*S*

Skrivet av  Mustardseed
jaa du Matilda...du kan ju få tro att du trampat mig på en tå om du vill, men riktigt så enkelt var det inte. Man skulle kunna vända på det resonemanget också - vilken tå har Vimse trampat på eftersom DU tyckte så synd om henne som undrade över detta?
 

Hejsan

Skrivet av  Matilda
Jag tror det var lilltån har nageltrång där...(nä nu var jag löjlig)Visst blev jag störd på inlägget vimse skrev annars skulle jag ju inte skriva eller hur... Vimse blev i sin tur störd på barnen och har då all rätt att bli det men jag tycker ändå att det löjligt att diskutera det och hoppas att jag har min rätt att reagera, precis som du reagerat på mitt inlägg eller?

"Läs redax inlägg du med" vad är det för namn om det är du som är Oskulden själv varför skriver du inte det då????Jag fattade nog inte ditt inlägg......

Nu beger jag mig från denna underbara sida och hoppas att jag inte retat upp ör många med mina synpugnter...Fast vem vet jag blev ju uppretad bara på första inlägget jag läste :-)

 

Varför får man inte fundera

Skrivet av  Vimse
över hur barn tänker? Det är faktiskt inte självklart för mig. Mitt eget barn är bara ett år, jag känner inga barn i åttaårsåldern, och jag minns inte hur det var att vara åtta år själv. SJÄLVKLART kan vi inte veta allt om hur just dessa två barn tänkte och menade när vi inte vet sammanhanget eller känner de två, utan frågan var mer ut ett allmänt perspektiv... hitta möjliga orsaker till samtalet. Att frågan ställdes på denna sida och inte på någon annan var för att samtalet jag överhörde uppfyllde mina fördomar om pojkar och flickor (tyvärr har jag kvar sådana, men jag är medveten om dom och försöker jobba bort dom).

Jag var inte taskig mot någon, så jag tycker inte att jag förtjänade att bli påhoppad. Mitt syfte var verkligen inte att bli inblandad i bråk, så jag lämnar tråden här.
 

Kan vara att han var på det humöret

Skrivet av  ?
att han skulle svarat bajs vad hon än sa?
 

Artiklar från Familjeliv