Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äntligen skriver någon tidning om detta

Skrivet av Annahoj
Men kan det verkligen vara så att Mona Sahlin inte hade en aning om det? Vi får se till att hon läser mer härinne! :-)

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,521110,00.html
Svar på tråden: Äntligen skriver någon tidning om detta

Polarn och Pyrets vd...

Skrivet av  Frigg
verkar mer än lovligt korkad!
"– Jag kan inte förstå vad det är för fel med att flickorna ser lite mer flickiga ut om det tar sig uttryck i en nättare modell av tröja och inte visar en massa hud eller skaver, säger vd Cecilia Tufvesson Marlow."

Vad är det för fel på att barn ser ut som barn? Varför måste flickor se mer flickaktiga ut?

*kräks*
 

*s*

Skrivet av  ES - 11 dagar kvar till ETA...
Ja, det där har vi ju vetat mycket länge...

Och enda felet är att de påstår att det "börjar så tidigt som vid 3 år" - vilket är fel. Det gäller redan från storlekarna för ett-åringar...
*blir deprimerad*
 

Helt otroligt

Skrivet av  maisy
Varenda småbarnsförälder vet att det är så här. Att inte Mona Sahlin som är jämställdhetsminister vet det är ju jätteilla!
 

En förklaring?

Skrivet av  Bea Bom
Har inte hon två söner som är runt 20? Visst, hon kanske inte diskuterar tillräckligt mkt med andra föräldrar, men jag vet flera föräldrar som har flera barn av ett kön som inte riktigt visste hur det låg till. Sen är det ju en annan sak att de verkar acceptera affärernas könsindelning och inte bryr sig om att titta på "det andra könets" kläder...
 

Men ändå

Skrivet av  maisy
Jag kanske överdrev när jag skrev att "alla" vet om det, för det klart att inte alla gör det. Men väldigt många har lagt märke till det. Även om inte alla tycker att det är ett problem.

Men jag har lite högre krav på Mona Sahlin eftersom hon är jämställdhetsminister. Jag tycker att hon borde ha koll på debatter och sånt i samhället som har med jämställdhet att göra och barnkläder har ju debatterats och diskuterats mycket (och inte bara här på aff *s*), och har ju i allra högsta grad med jämställdhet att göra. Eller har hon bara med frågor som gäller vuxna att göra?
 

Håller helt med dig...

Skrivet av  Bea Bom
... jag försökte bara hitta en anledning till Sahlins kunskapslucka.
 

Mona Sahlins

Skrivet av  Kristina
mejl når man på www.regeringen.se under rubriken Kontakt och besök, om någon vill skriva...
 

Ack ja...

Skrivet av  Annika60
Och vilka svar sen då! "Några centimeter". När jag letade efter en omönstrad ljus T-shirt åt sonen för ett par år sen noterade jag att T-shirten i stl 116 från H&M:s pojksida var betydligt större än T-shirten i 128 från flicksidan....
 

He, he

Skrivet av  Annjo
ja det har ju vi vetat länge.

Jag tycker fortfarande att tex st 98 ska passa ett barn som är 98 cm lång (om det är en kille eller tjej borde kvitta), men de kanske tycker det är flickigt att gå och visa halva magen?
 

Figursytt!! HAHAHA!!!

Skrivet av  Amelie
Jodå, jag hittade en trevlig tröja åt min ettåriga tjej. Hon drar storlek 100, fast hon kvappt är 80 cm lång. Men inte var den figursydd inte, om man tittar på hennes figur! Tvärtom, den gick IN i midjan, hennes mage buktar ut! :-)
 

Tack!

Skrivet av  ES- 10 dagar till bf
För dagens första skratt!
Det stämmer ju sååå bra! *s*
 

Härligt!

Skrivet av  Helene med Leo
Mer figursydda kläder!
Hi hi.
 

1:a barnet

Skrivet av  andanna
ska komma ut när som helst nu, och ibland blir jag bara så förtvivlad. hur ska man nånsin kunna uppnå någorlunda jämställd uppfostran när samhället hela tiden sätter käppar i hjulen? häromveckan träffade jag en släkting som helt frankt sa att "men hur kul skulle det vara för en liten tjej att ha en stor fotboll fram på tröjan?" apropå svenska OS-framgångar...
den här klädgrejen är verkligen så tröttsam!
 

Vet ni inte varför flickor passar bäst i rosa?

Skrivet av  Sophia
Vet ni inte varför flickor passar bäst i rosa och pojkar i lite tuffare färger, som blått och grönt?
Det beror på att det är så mycket minder skillnad mellan könen än det borde vara.
Man kan ta fel och råka säga till en liten flicka att "vad tuff du är" och så kan man av misstag låta en pojke få höra att han är söt. Det är ju alls inte alls bra, särskilt som det kanske leder till att flickorna börjar klättra i träd och ta för sig, och pojkarna kanske blir rarare mot sin omgivning.
För visst är det svårt att se skillnad ibland!
 

*garvar*

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Hemska tanke!
 

Klockrent!

Skrivet av  Kristina
Det svaret ska jag spara!
 

Artiklar från Familjeliv