Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det här med barnkläder...

Skrivet av politisk vilde, bf 28/12
Pga foglossningen är det mycket smidigaren för mig att handla på postorder och på nätet. När jag äntligen lärde mig att navigera runt på H&M:s webbsida (inte helt lätt, eftersom allt är indelat i flick och pojk) och kolla på kläderna, så hittade jag riktigt bra kläder, faktiskt. Självklart finns det mycket skit, som astuffa killkläderna och prinsesskläderna, men däremellan fanns det både enfärgat, randigt och praktiskt som dessutom gick att kombinera. Dock fick man leta bland både flick och pojk för att hitta allt, långkalsonger på pojk och enfärgade och randiga långärmade tröjor på flick. Kläderna för mindre barn var faktiskt mindre könsstereotypa än de för de äldre barnen.

Är det någon annan som brukar köpa via nätet som har koll på exempelvis Haléns & dyl? Det jag vill testa är om vanliga butiker premierar "tjejiga" respektive "killiga" kläder framför praktiska basplagg, och att man får gå till katalogerna och nätbutikerna för att hitta de praktisk basplaggen.
Svar på tråden: Det här med barnkläder...

tog en hastig titt

Skrivet av  Ysh
på www.ellos.se

Är kund där sen massor av år och har köpt mycket baby och barnkläder hos dem som varit helt ok. Tyckte att babyavd såg rätt ok ut faktiskt. Inte uppdelat i flick och pojk på hemsidan. Blått och rosa förstås men också andra färger och inte särskilt mycket könsmarkörer

 

Kollade där också

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
fast jag håller nog inte riktigt med när det gäller babykläderna. Tyckte de var mer styrda färgmässigt, enligt de "klassiska" flick- (rödrosalila)respektive pojkfärgerna (beigebruntolivblått).
 

jaså?

Skrivet av  Ysh
är beige/brunt/oliv pojkfärger? det var som fan :)

Det fanns ju flera set med vit bottenfärg och nalletryck. bodies med vit basfärg och om jag inte minns fel tröjor/bodies som var blå/rödrandiga samt några i lime.

Personligen så gillar jag inte alls pastellfärgade kläder och mina ungar har inte haft mycket sånt men det är ju en smaksak.

Jag är nog inte up to date med det här med färger på bebiskläder. Mina tre (två döttrar, en son) har alla haft alla möjliga färger och mönster. Det var helt enkelt ingen större skillnad på pojk och flickbaskläder när de var nyfödingar på 80-talet och fram till 1990. Det jag tittade efter på Ellos var mest tryck och andra saker som pekar åt pojk eller flick och det hittade jag inte så mycket av tyckte jag.
 

Jag tycker att H&M

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
faktiskt ligger i täten bland känsneutrala hyfsat prisvärda kläder. Deras LOGG sortiment innehåller bra baskläder, randigt och enfärgat i olika färger, pojk och flick lika stora i storlek, iaf det jag har köpt till mina barn. Det är samma med ROwells. Fast överlag så blir man ju lite irriterad på att de tvunget ska dela upp kläderna på pojk- och flick, de kunde ju kanske lägga till en "bas" avdelning...

LaRedoute har jag köpt kläder från (postorder), de är lite hopplösa även dem med sitt pojk och flick, men där finns ganska bra baskläder.

Jag brukar passa på att köpa kläder när jag reser i jobbet, märkesbutiker som Esprit, Mexx osv har jättebra utbud, och till ganska bra priser.
 

LOGG??

Skrivet av  sisla
kanske beror det på storleken.. men när det gäller våra nioåringar så är LOGG visst uppdelade efter kön, de randiga tjejtröjorna är av tajt modell med annorlunda sömmar och killtröjorna är av större, lufsigare t-shirtmodell. fast det STÅR ju inte "girl/boy" på dem, så visst kan man köpa t-shirttröjorna till både flick & pojk, grejen är ju tyvärr att t o m barnen VET att skillnaden beror på en uppdelning enligt kön.

H&M suger fett.
men det är billigast, så vi handlar ju merparten där ändå.. tyvärr.
 

Jo men det var ju just det

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
Att jag skrev att de delar upp på pojk och flick, fast jag tycker att de har ungefär samma kläder men olika färger på resp avdelning. Så är det i de H&M butiker där jag handlar iaf. Då är det kanske olika i olika storlekar då, mina barn är ju yngre än dina (5 resp 2).

Suger fett, tja, jag köper inte så mycket kläder på H&M öht varken till mig eller till barnen. Men bland de billigare kedjorna tycker jag att H&M har mest baskläer, och det var ju bara det som var min poäng. Resten av klädutbudet där har jag inte uttalat mig om och det finns väl en anledning till det.
 

Realitycheck ;-)

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Av en slump var vi på en HM-butik idag och kollade, och där hade det tagit mycket längre tid att hitta de neutrala kläderna, för då hade man fått kånka kläder mellan flick- och pojkavdelningen hela tiden för att kolla att färgerna stämde. En del grejor fanns inte alls, och det var svårt att se dem mellan alla murriga (pojk) och rosa (flick) kläder. Plus att det var svårt att klämma sig emellan med rullstolen :-(

När jag handlade på nätet blev det 2 pack randiga/enfärgade långkalsonger i ljusblått och grått, ljusbeiga byxor i bomull, mjukisbyxor i mellanblått, 2pack toppar i enfärgat ljusblått med tryck respektive blommigt ljus- och mörkblått, en röd Snobbentröja, 2 pack vita och lila strumpbyxor, 3-pack trosor (marinblå, vita och röda med Snobben på, hittade dem inte i butiken, där var det bara det vanliga pastelleländet) samt en lagom neutral vinterjacka i rött och blått.

Tittade man på nätet fanns det mycket bebiskläder i klarrött eller mörkblått, även PoP-plagiat. I större storlekar fanns det också fina randiga och enfärgade tröjor som jag tyckte var neutrala, samt en del byxor utan tryck eller broderier (de flesta på pojk- men även två modeller på flickavdelningen). Mjukisbyxor fanns i både rött, blått, grått och beige. Men i butiken var det mest (som vanligt)det rödrosa på flickbabysidan, och det blågråbeiga på pojkbabysidan som dominerade.

Det mest irriterande är nog uppdelningen, fick jag chansen att hänga om kläderna så man kunde se dem i olika kombinationer skulle det bli helt andra bullar ;-)
 

Hehe...

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
Jo om man fick chansen skulle det blir hela andra bullar som du säger *S*

Den H&M butiken som ligger närmst oss hänger kläderna efter märke i första hand. Det är ganska bra, för även om de sen har delat upp efter "pojk- resp flick"färger, så hänger de ändå på hyllorna bredvid. Mindre kånkande mao, jag bryr mig bara om baskläderna resten har jag inte mycket till övers för.

Kass att det är svårt att ta sig fram med rullstol. Det gör det ju svårare att hitta kläder också.
 

kollade

Skrivet av  ior
i postorderkatalogen (HM´s) jag fick hemskickad och höll på att kräkas. Uppdelat i pojk o flick från bebis o uppåt. Bruna, blå o grå fina manchesterbyxor för pojkar o asfula i pastell för flickor osv osv. Och bilderna sen, tuffa poserande killar som pekar och fnittriga småtjejer. Där rök chanserna att jag ska handla ur den.
Fast, så bra koll har jag inte - kanske är alla klädmärken lika illa...och det är ju bra att du hittat bra kläder förstås, ville bara dela med mig av min irritation över just HM.
 

Håller med

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
till viss del. Emellan de där uppenbara exemplen hittade jag de bra och neutrala kläderna nämligen... De är det som är så frustrerande i början, för då ser mna bara de rosa puttenuttiga och de gröna monstertröjorna, och inte det som finns däremellan, och när jag jämfört exvis Kappahl eller Lindex och HM har HM alltid vunnit.
 

Sy istället

Skrivet av  Allis
Jag har givit upp totalt i barnklädesträsket. Mamma har sparat mina snart 34åriga kläder (!!!) som otroligt nog är i jättefint skick och i många kul färger (batiktryck hahaha) så de kommer säkert att användas flitigt. Sen köpte jag ett par meter trikå och ett basmönster, vill man ha lite färger till sitt nyfödda hjärta får man sy själv.

Studieförbunden här omkring har både helg- och långkurser i barnklädessömnad. Då brukar man få kanonenkla mönster och slippa släpa runt på egen maskin till kurstillfällena, det kanske vore något för dig? Bäst är om de har overlock maskiner, det går jättefort och blir väldigt hållbara sömmar.
 

mycket tjejiga kläder

Skrivet av  Fumlan
Halens, Ellos, Josefssons och sånt tycker jag brukar ha extremt tjejiga kläder. men kanske har de även bra baskläder.
 

Artiklar från Familjeliv