Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi Föräldrar senaste

Skrivet av F
På sidan 13. 4 barn får följande fråga:

"Hur skulle det vara om du var en pojke/flicka?"

-Lite konstigt. Allt skulle förändras och bli som en annan värld. Då skulle ju jag leka med killarna och med dinosaurier. (tjej 5 år)

- Kul, då skulle jag leka med småkillarna på gården. Och jag skulle ha blå kläder. (tjej 3 år)

-Det skulle vara sådär, men lika roligt. Jag vet redan lite, för jag är storebror och hjälper lillasyster med dockorna. (kille 6 år)

- Jag skulle leka med min storasyster som vanligt och göra samma saker. Kanske skulle jag heta Anders, som pappa. I leksaksaffären skulle jag köpa en ring, ändå. (tjej 3 år)


Visst var det talande för vilka skillnader det är. Även om den sista tjejen inte trodde det skulle bli stora skillnader.
Svar på tråden: Vi Föräldrar senaste

Suck

Skrivet av  Rudolfina
... "annan värld", "blå kläder". Tja, det säger ju en del om hur långt vi (inte) kommit.
 

Ja

Skrivet av  Fru Marmelad
Jag känner knappt igen det här från när min flicka var liten! Det känns som om det skett en STOR förändring sedan dess!

Hon var f.ö. klokare än jag när hon skulle byta från dagis till sexårs (sexårs var frivilligt då, de flesta fortsatte på dagis). Bara några veckor innan hon skulle börja fick vi veta att det var hon, en flicka till och 12 killar i gruppen. Jag frågade henne om hon skulle tycka det var tråkigt att inte ha så många tjejer att leka med och fick till svar. "Men mamma, man KAN faktiskt leka med killar också!" *S*
 

Jo, ganska talande…

Skrivet av  Sophia
Jo, visst var det ganska talande. För att det inte är så stora skillnader!
Blå kläder eller röda, det är ju inte världsomvälvande direkt. Dinosaurier, det leker ju alla barn med. Göra samma saker som vanligt, helt enkelt.
 

Aha

Skrivet av  Rudolfina
Själv tolkar jag nog inte svaren riktigt lika positivt. "Annan värld" och "helt annorlunda" tycker jag tyder på att de upplever skillnaderna som stora. Och att flickan säger att hon skulle leka med dinosaurier om hon var pojke måste väl betyda att hon inte gör det som tjej? Och att färger är viktiga könsrollsmarkörer är ju inget nytt.
 

Artiklar från Familjeliv