Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har virit inne på ett helt annat snack

Skrivet av Mortorio
inne på en helt annan comunity och kikat lite på en dabatt dom har där inne.
Abortens vara eller icke vara, och vad jag reagerar starkast på är att det är väldigt många unga kvinnor i tjugoårsåldern som är emot abort med argument som att "dom borde väl tänka på att använda preventivmedel" eller vid ett tillfälle då en person uttryckligen säger (när diskussionen om att många kvinnor dog när dom försökte göra sig av med fostret med hjälp av stickor och galgar) "om dom nu nog när dom försökte döda sitt foster så var det inte mer än rätt" men förstår inte när folk försöker säga att det låter som dom tycker att det ska vara dödsstraff på kvinnor som blir med oönskade barn.

Jag tycker det är lite skrämmande, att de som lagen försöker skydda motarbetar den.
Svar på tråden: Jag har virit inne på ett helt annat snack

Hjälp!

Skrivet av  ES - bf + 4 dagar...
Skrämmande läsning, verkar det som.
Dålig koll på histrien och dåig koll på vad som leder till vad låter det tyvärr som.
Hoppas att de lär sig att inte döma andra lika lättvindigt, vad det lider.

Minns inte var jag läste detta, men såg härom dagen en siffra på att varje år dör 70.000 kvinnor i världen pga av felaktigt/själv utförda aborter...
 

Men oj OT

Skrivet av  Mortorio
Jag trodde du hade fått din lill* nu. Hoppas inte väntan blir allt för mycket längre ;D lycka till.

Bra siffror att ta upp (70 000) för att återgå till topic alltså.
Men risken finnns ju att samma tycker att det inte är mer än rätt *suck*
 

Prata...

Skrivet av  ES - bf + 5 dagar...
... inte om det... *s*
Men men, ut ska ungen... nån dag...

Här är länken till artikeln! (Kom på att jag läst det i DN.)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=306486
 

Tackar tackar IMT

Skrivet av  Mortorio
...
 

oönskade graviditeter

Skrivet av  Elena
Tittade runt på Ipas hemsida och hittade följande:

The World Health Organization (WHO) estimates that about 80 million women face unwanted pregnancies each year, and that one-fourth of these pregnancies are terminated under unsafe conditions. More than 95% of these unsafe procedures occur in low-income countries. WHO also estimates that 13% of all pregnancy-related deaths result from unsafe abortion—claiming the lives of some 70,000 women a year. Untold millions more suffer serious injuries and disabilities. According to WHO, “Unsafe abortion is one of the most easily preventable and treatable causes of maternal mortality and morbidity.” Changing restrictive abortion laws and ensuring that abortion is safe and accessible are the best ways to address unsafe abortion.

http://www.ipas.org/publications/en/Global_Gag_Rule_Myths_and_Realities.pdf.

 

Gott hopp

Skrivet av  Omnia
Själv är jag oxå på ett annat comunity där just nu abort frågan är uppe. Där är alla, utom två övertygade abortmotståndare, rörande överrens om att abort måste vara upp till varje kvinna.

Vad som dock kan oroa lite är att det dyker upp "fakta" som är helt tagan ur luften. Då det är mycket lätt att hitta statistik hos tex. socialstyrelsen om antal grav.veckor och aborter och vi lever i ett samhälle där man lätt kan få fakta om hur en abort går till borde illvilliga rykten lätt tystas, men så verkar inte vara fallet.
 

Jag har ju självklart svarat

Skrivet av  Mortorio
med är rädd för att jag kanske råkar vara lite, *harkel* vad ska jag säga...sarkastisk, och det kanske inte riktigt träffar där det ska.
Om ni har några riktigt bra sätt att få dessa ungdomar att förstå så blir jag ganska glad.

Så sätt så är jag den enda som verkar ha ordentliga argument överhuvudtaget. MÅnga av dom som försöker prata med dom tappar bollen, jag ser precis vad dom vill säga, men det kommer inte fram.
Men jag får väl hoppas att min sarkasm träffade någonstans där det känns i alla fall.
 

Stånga huvudet i väggen

Skrivet av  Omnia
Just i mitt fall handlar de övertygade abortmotståndrna om folk som drar in amerikanska hemsidor med foton på foster (togs dock så småningom bort av snackboss). Fanns inga argument som bet på dessa, "men det har ju konstaterats att bilderna inte föreställer den och den veckan", "men den metoden är ju inte tillåten i Sverige" eller "enligt socialstyrelsen..." bemöttes inte ens. Men för mig handlar det inte så mycket om att omvända alla utan mer att faktiskt framföra fakta som andra mer osäkra kan läsa.

Om de vill ha en club som tycker "abort är mord" så får de ha det. men när de försöker övertyga 14 åriga tjejer om saker som inte är sanna tycker jag inte om det. Så även om jag riktar mig till abortmotståndarna så är mitt primära mål att få "de andra" att tänka till och få fakta som de senare kan använda.
 

Jo men jag upplevde

Skrivet av  Mortorio
att dom som snackade där inne var unga "nyfrälsta" som troligvis hade hört detta av någon och blivit övertygad, och dom är ju de som jag känner att man borde få låta höra den andra sidan så att säga.
 

Naturligtvis

Skrivet av  Omnia
Vad man vill göra är väl att nå till den punkten att de ska inse att man inte tycker abort är toppen utan det minst sämsta.

Men man märker ju ganska snabbt om det är någon som är intresserad av att utveckla sina tankar och tänka efter eller någon med skygglappar. När man träffar på skygglapps typen tycker jag att man får skriva ner fakta, lämna länkar osv. och hoppas att de efter ett tag tänker efter och om de inte gör det har man kanske ändå nått ut till andra.

Dessutom känns det som att det är väldigt få som skulle utbrista "aha, det har du ju rätt i, det har jag inte tänkt på". Så man kan ju ha ändrat deras åsikt utan att man själv får veta om det. =)

Sämsta argumentet att ta till tycker jag verkar vara "oönskade barn" då finns det alltid någon som var oönskad som är lycklig att den föddes. Bäst (om det är möjligt att föra diskussion) är men väldigt många befruktade ägg spontanaborteras ju naturligt, varför är det så om livet är okränkbart? Att förklara vad som händer vid en abort och att fostret har spasmer inte kontrollerade rörelser tror jag är en kärnpunkt. Sen är ju socialstyrelsens statistik användbar. Att lägga in ett feministiskt perspektiv på det hela brukar jag mest se som upplysning då de flesta abortmotståndare inte brukar ha några högre tankar om kvinnans rätt till sin egen kropp och sitt liv.
 

Visst borde alla tänka på preventivmedel,

Skrivet av  Allis
både tjejer och killar, och i en perfekt värld behövs inga aborter för då blir ingen oönskat gravid. Ingen blev utsatt för övergrepp, ingen slarvade och ingen knarkade bort sin tankeförmåga för att långt senare upptäcka en graviditet. Och ingen gjorde någonsin ett misstag!

Nu ser ju inte riktigt verkligenheten ut så och troligtvis kan inte de här tjejerna ens i sin vildaste fantasi förstå hur det skulle vara att _sakna_ möjligheten till fri abort. Att för någon som är född med alla tänkbara rättigheter föreställa sig att inte ens kunna bestämma över sin egen kropp är nog svårt.

Jag skulle önska att de hade pratglada mor- och farmödrar som kan beskriva situationen när de var unga eller vänner från länder där kvinnor fortfarande inte har självbestämmande. Mycket av okunskap beror på historielöshet.
 

Absolut

Skrivet av  Mortorio
det är ju mycket som våra förfäder slitit för som håller påå att rasera runt omkring oss eftersom det är en sådan självklarhet för alla unga så dom förstår inte att dom måste kämpa för det, eller hur svårt det blir utan.
 

Ja det är sorgligt

Skrivet av  Allis
Bristen på kunskap i historia gör ju att de blir så aningslösa också. När vi diskuterar säkrare sex på gymnasiet tar vi ibland upp trådar om just aborter och preventivmedel. Jag undrar om jag inte ska göra det varje gång hädanefter med tanke på vad du skrivit. Man får tacka lite för inspirationen!
 

Abortfrågan är ju så komplex!

Skrivet av  Amelie
Alla 20-åringar har kanske inte haft tid att fundera över alla aspekter av fri vs förbjuden abort. De tänker: Foster=liv, Döda foster=mord, sen tar vettet slut.

Om de visste hur synen på kvinnor som fick "oäkta" barn förändrades sen fri abort infördes, hur möjligheten att skilja "dåliga" flickor från "fina" flickor försvann, då kanske de skulle tänka annorlunda. Om de visste hur de organiserade abortmotståndarnas (t ex. Ja till livet) världsbild såg ut, med prima patriarkala kärnfamiljer, och utan stöd till "lösaktiga" flickor som försatt sig i "olycka". Hur väl abort behövs i ett sånt samhälle, så väl att totalförbud är det enda sättet att stoppa några som helst aborter.

Om de hade tänkt på hur alternativen till förbud ser ut, om man nu vill minska antalet aborter. Att tänka att det överhuvudtaget finns alternativ, som att ge mer stöd till ensamstående mammor och unga eller fattiga föräldrar, bättre barnomsorg, bättre föräldrapenningssystem, det minskar kravet på totalförbud för abort.

För abort är inte något lättvindig beslut för de allra flesta som gör det. Så mycket värre är det då att bli motarbetad att småtjejer utan livserfarenhet och utan en välutvecklad tankeverksamhet där alla delar av hjärnkapaciteten, inklusive bl a empati, används.
 

Artiklar från Familjeliv