Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ännu ett inlägg om rosa dansdräkter...

Skrivet av Ingrid med Josefin -00 och Klara -04
Nu får ni vara med i hela min tankeutveckling under kvällen... spännande va ;-)?

Jag tror att det som lämnar en fadd eftersmak efter dagens danslektion är var fokus ligger någonstans.

Alla de 14 andras föräldrar har tyckt att det "hör till" att gå och inhandla en liten tylldräkt när nu den lilla prinsessan ska börja på dans vid 4 års ålder. Det liksom uppmanar till att fokusera på hur man ser ut, på att gå och spegla sig i de stora speglarna och trippa omkring i de söta små skorna.

Är detta verkligen vad små fyraåringar behöver? Behöver de redan nu bli _mer_ fokuserade på vad de har på sig och hur de tar sig ut?

Det är nog helt enkelt så att jag var ute efter en helt annan aktivitet till min tjej. Jag vill ha en rolig rörelseaktivitet till musik där man får utveckla hela sitt register. Att trippa omkring i små rosa skor till inspelad pianomusik känns lite för långt från den önskan. Jag är väl besviken helt enkelt...

Svar på tråden: Ännu ett inlägg om rosa dansdräkter...

I den klassiska baletten...

Skrivet av  Kattis
...ingår ju rosa tåspetsskor i siden och tutuer av tyll i de normala attributen, liksom pärlbroderier, paljetter och annat som vi ofta ser som "prinsesskläder"...

Rent principiellt har jag inga som helst problem med det, jag är ett stort balettfan och även de klassiska manliga paradrollerna är ju ofta prinsroller och liknande, med väldigt romantiska dräkter fulla av pärlor och siden...

Det som är så trist är, tycker jag, att det är så få killar som börjar dansa när de är små. Danslektionerna översvämmas av flickor medan killar som vill dansa balett fortfarande, år 2004, kan få höra att det är "töntigt" och "mesigt".

Därför tror jag att man i de allra yngsta årskullarna kanske skulle försöka komma bort lite grann från det rosa, prinsessiga gulligullandet och i stället kunde dansskolorna rekommendera vanliga gympakläder typ shorts och t-shirt. En mer könsneutral klädsel, alltså. För det är ju ändå alldeles för tidigt för fyraåringar att börja underkasta sig den järnhårda disciplin och de stentuffa fysiska krav som den klassiska baletten faktiskt innebär. I den här åldern handlar det ju om lek, om att upptäcka den spontana glädjen i att få röra sig till musik och den borde ju både pojkar och flickor få en chans att upptäcka.

Jag tror alltså att de rosa tylldräkterna på den här åldern bidrar till att pojkar stängs ute från dansen. Men annars har jag inget principiellt emot rosa tyll, som någon skrev längre ner så har ju Grynet effektivt visat att man kan vara supertuff och vägra ta någon skit även om man är klädd i prinsesskläder...
 

just!

Skrivet av  sisla
När min flicka var 5 år var det flera stycken på dagis som provade på "barndans", som enligt beskrivningarna ju var precis exakt sådär tyllig och rosa som du beskriver. Inga pojkar gick där. Jag hade många inre diskussioner med mig själv angående min motvilja att låta dottern prova, hon ville ju göra det de andra babblade så mycket om. Jag bestämde mig iaf för att se om det gick att rida ut stormen, jag ville inte direkt störta iväg och placera henne i en så tydligt könsrollsstereotyp aktivitet. Komromissen blev att hon fick en rosa balettdräkt och tossor, men att jag hela tiden slingrade mig ur frågan om att börja i dansgrupp. Hon fick istället gå i en målarskola för barn då. (vilket hon OCKSÅ ville)
Sen gick den där balettdrömmen över för att övertas av en isprinsessedröm. Vi kollar en del på konståkning på tv, och hon har fått ett par skridskor, men jag har inte uppmuntrat henne att gå i konståkning. Hade jag föreslagit det så hade hon säkert nappat... så visst styr vi alla våra barns aktiviteter till större eller mindre del. Under en termin provade hon läskig "flickgymnastik" helt emot mitt önskemål, men jag ville ändå ge henne chansen och tror inte hon så särskilt märkte min skepticism. Dock märkte hon väl att jag inte direkt tjatade på henne att fortsätta när hon själv började tycka det var tråkigt.

Min unge är nu snart nio och ska denna hösten börja i jazzdans, något hon önskat hett under ett par år. Hon går dessutom i scouter, vilket i mitt tycke "balanserar" jazzdansandet på ett utmärkt sätt.
 

Satsa på barngymnastik istället

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
verkar vettigare än dansen, särskilt om de ska ha tyllklänning (trodde jag man bara hade på uppvisning, inte på träning?)

De "rosa glitter och prinsess"-perioden har annars slagit till härhemma med full kraft (dottern är 3½), men vi räknar iskallt med att den går över. Under tiden gläds jag åt att alla ungarna på hennes dagis får klä ut sig i högklackat, handväska och klänning utan kommentarer från fröknarna ;-)
 

Tyllkjol

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
menade jag ju!
 

Artiklar från Familjeliv