Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ger upp på min kurs!

Skrivet av Helene m Leo 17/5
Jag bestämde mig för att läsa in min C-kurs i genusvetenskap under mammaledigheten men nu har de knäckt mig!
Det är alla dessa trappor som blivit mig övermäktiga. Institutionen ligger nämligen i ett gammalt K-märkt stenhus placerat i en backe. Så först måste jag forcera ca 25 st trappsteg fördelat på tre trappor bara för att komma upp till entrén. Böka mig in genom en jättesmal, super tung, port för att komma in i huset och sedan upp för en smal trapp med ca 20 steg inkl en sväng.
Ingen smal sak med barnvagn!
Tre timmars lektion där min bebis knorrar och klagar ca 75% av tiden, men det tycker jag ändå är ok.
Sedan tillbaka ner igen...
Jag avskyr att behöva tigga om hjälp med vagnen HELA tiden, vill inte vara något himla OFFER.
Nu lägger jag ner!
Svar på tråden: Ger upp på min kurs!

Alltid lika trist att höra

Skrivet av  Rudolfina
... om när moderskap står ivägen för feministisk medvetenhet ;-)

Skämt åsido, vad synd. Finns det inte bestämmelser om handikappanpassning (inte för att du är handikappad men, ja, du förstår) på skolan? Det ska det göra! (Enligt lag?) Annars borde de väl kunna erbjuda dig någon annan lösning, t.ex. studier på distans. Inte lika kul kanske, men nöden har väl ingen lag.
 

I och med att

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
huset är K-märkt så får inget ändras i det...
Jag ska tala med dem ang min situation och jag kan säkert läsa på distans MEN jag missar ju alla intressanta föreläsningar och givande diskussioner!
Så tråkigt...
 

Dessa K-märkningar...

Skrivet av  Annika60
Hade du varit rullstolsburen hade det varit lättare att ta strid, men när det kommer till svenskens romantiska drömmar om att allt var bättre förr är det ändå tveksamt om du kommit framåt...

Vad spelar det för roll att en utbildningslokal är totalt otillgänglig; det viktiga är ju att bevara Sverige som det såg ut runt 1902....

Själv suckar jag trött åt nybyggda kvarter med gullig gatsten a la 1800-tal. Gatsten är ett rent helsike för den som går dåligt eller rullar rullstol.

Är det totalt omöjligt att åtminstone få upp en barnvagnsramp? Eller skämmer den det romantiska skenet från 1902?

En ramp är till noll och ingen hjälp för en rullstol men nog f-n borde utbildningslokalen kunna se till att en barnvagn kommer fram åtminstone!
 

sjukt

Skrivet av  ior
som sagt, finns det inte regler för handikappanpassning! var läser du egentligen?
 

Göteborgs universitet/imt/

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
.
 

Sjal & ryggsäck ist för barnvagn? *imt*

Skrivet av  Meche
jj
 

Måste kunna sova i vagnen.../imt/

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
.
 

Lift?

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
Jag har haft lift i barnvagnen som jag har lyft ur och tagit med mig där det inte har gått eller varit bökigt att ta vagnen.

 

sova i bärsjal!

Skrivet av  Elena

om det går att få ditt barn att sova i bärsjalen (beror på barnets ålder, storlek, vana, humör) så brukar det gå MYCKET bättre än i vagnen. I sjalen har de kroppskontakt och hör mammas/pappas inre ljud. De brukar få de flesta barnen lugna. Det finns sjalar där barnet kan amma när det har lust.

Men som sagt, det ska passa barnet och bäraren!

Min erfarenhet är att barn finns ofta i föreläsningssalar med blandade resultat. Själv störs jag mer av ljud när jag är kursare än när jag är föreläsare. Men då har jag störts mest av folk som pratar eller killar som trummar på sig själva och allt annat. Jag vill nog också bli tillfrågad eller något sånt, min erfarenhet är att män alltid tar upp ämnet medan kvinnor helt sonika kommer med barnet utan att ens kommentera det.

Själv skulle jag inte kunna koncentrera mig ifall jag måste vagga eller något. Min dotter var med på ett seminarium vi hade, så länge en forskare som är väldigt kroppslig av sig hade ordet gick det bra, hon följde honom med blicken hela tiden, men så fort vår proffessor tog till orda började hon gnälla och vi fick gå ut ;-) Hon var då ca 6 mån.
 

Fråga

Skrivet av  Elin
Hur gjorde du när du introducerade för kursare att du ville ha bebin med dig på föreläsningarna? Frågade du om det var OK, med handuppräckning eller så, eller gjorde du på nåt annat sätt?

Tänker fortsätta plugga i vår efter att jag fått min bebis, men är osäker på om jag kan närvara på föreläsningarna öht då jag inte alls vet hur jag för det på tal med mina kursare.....jag tänker mig också att jag själv inte kommer att vilja ha med min bebis om den låter på föreläsningarna, men det kanske inte du upplever som nåt problem? Har ni pratat om det i klassen? Vilket bemötande har du fått, säger folk ifrån om det blir störande, eller hur har ni sagt?

Jättetacksam för dina erfarenheter! Men tråkigt att det verkar tungt och jobbigt, har du övervägt bärsjal, som någon föreslog?
 

Funderade också...

Skrivet av  ES - bf + 11 dagar ...
... lite på det där när jag läste.
För just babyklagan är ett ljud som få människor "inte hör".
Läste t ex att stridspiloter får göra svåra uppgifter med barnskrik i hörlurarna - just för att skapa maximal stress. Så en babys ljud kan inte bara mätas i volym, utan också i det "primitiva" i oss flesta att _göra något_ när vi hör det.
Och det gäller ju både kvinnor och män.

Det bästa sättet att föra det på tal med dina kursare är nog att helt enkelt ta upp det. Säg att du funderar på att ta med ditt barn, och ha sedan en öppen diskussion om vad som kommer att gälla. Jag tror t ex att om dina kursare _vet_ att de kan säga ifrån om de blir störda så blir genast tröskeln för störning betydligt högre. Jag vet att jag själv fungerar så i alla fall. *s*
 

Nej, jag utgår från

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
att det är ok att ha med mig bebisen helt enkelt.
Så länge det handlar om vuxna som inte har hörselproblem eller koncentrationssvårigheter så anser jag att lite bök och knök från en bebis kan accepteras. Om han skriker däremot så går jag givetvis ut med honom. Men lite vanligt sorl från honom och att jag får gå lite fram och tillbaka samt ut och in, det får tålas.
Eftersom att jag läser just genus så kan ju ingen heller klaga...
 

Nu sticker jag ut hakan...

Skrivet av  ES - bf + 11 dagar ...
... men varför får man inte klaga bara för att man läser genus?
 

Det var lite ironi/IMT/

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
.
 

Men nu förstår jag inte

Skrivet av  Allis
Vad är skillnaden mellan att läsa den kursen och andra kurser?

På stora föreläsningar inom progammen kan man ju sitta nära dörren och gå ut om så behövs men när jag har läst fristående kurser har det uteslutande varit små grupper och små rum där det faktiskt både blir bökigt att resa sig och stör andra.

Jag tycker att man av artighetsskäl _alltid_ bör fråga sina medmänniskor om det går bra att barnet följer med. Du kan omöjligen veta hörselstatus och koncentrationsnivå hos alla dina kursare och det kan faktiskt finnas folk som inte vågar säga ifrån.
 

Hem till spisen mammor!

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
Löjligt!
Det är väl inte förbjudet att ha med sig sin baby?!
Om de på institutionen inte har ngt emot att man deltar med spädbarn så behöver inte jag tigga mina medkursare om lov.
Alla gillar babyn.
 

Ehum...

Skrivet av  ES - bf + 11 dagar ...
1. Som genusskolad borde man väl vara extra medveten om att pappan kan ta hand om barnet när man gör annat, t ex pluggar...

2. Hur vet du att "alla gillar babyn" när du inte har frågat?

3. "Tigga om lov" är väl inte detsamma som att av ren respekt från sin omgivning fråga ifall ett potentiellt störande moment är ok eller inte? Och gemensamt komma fram till vad som är ok.

Du säger själv att babyn knorrar eller gnäller 75 % av tiden. Knappast ett charmigt barnajoller, utan något som faktiskt kan störa folk med både normal hörsel och normal förmåga till koncentration.

Nä, att kunna ta med sig babyn vart som helst utan att fundera på vad andra människor tycker anser jag _inte_ är ett alternativ till "hem till spisen". Anser man det så anser man nog fortfarande att barn är och förblir enbart kvinnans ansvar...
 

Hem till spisen???

Skrivet av   Frigg - 7 dagar kvar
Tigga kursare om lov?
Helene - dina kursare tar kanske lån, tillbringar tid borta från sina familjer och sina lönearbeten, de lägger SIN tid och SIN energi på en kurs där de - utan att själva kunna påverka situationen plötsligt har ett störande moment 75% av tiden! Detta utan att kunna välja.


Dessutom kan man både gilla ett barn och bli störd av det. Det vet jag som har en femåring jag älskar högt - och ibland funderar på att ljudisolera runt.
 

men det beror ju lite på...

Skrivet av  ior
om det nu är en C-kurs (obs spekulerar bara)kanske det inte är så många studenter, och det kanske är lite mer av seminarier istället för föreläsningar, där man diskuterar och då behöver det ju faktiskt inte göra så mycket. Jag har hade med min bebis på några seminarier och gick ut så fort det blev problem. Det var ganska vanligt att folk hade barn av diverse åldrar med sig ibland. Det var ingen stor grej. Dessutom kanske Helene känner sina kursare rätt bra efter 40p och vet att de de inte störs.

Men, vet att jag själv stördes en gång av en kvinna som hade en bebis med på en föreläsning som gnydde precis hela tiden, och jag tyckte det var störande. Då ska man naturligtvis gå ut tycker jag. Dock har jag ju blivit mycket tolerantare sen jag fick barn...
 

Kära ES,

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
Du har en helt annan syn på feministiskt föräldraskap än vad jag har.
Jag anser att för att feminismen ska kunna bli gångbar i hela samhällsstrukturen så innefattar det även ett inlemmande av barnen i hela samhällsstrukturen, inlk offentliga rummet. Den som är förälder måste kunna ta med sig sitt barn i en mkt större omfattning än vad som i dag är kutym, gäller både kvinnor och män.
I dag tittas gärna snett på de som har med barn på "olämpliga" ställen, ex på möte på jobbet. Barn anses störa och föra väsen i viss kontext. Som jag ser det handlar detta bara om inställning och inget annat. Vissa miljöer anses vara högstatus och där hör inte barn hemma, förut hörde inte kvinnor hemma där heller.
Genom att vrida på sitt perspektiv och ifrågasätta normer så kan barn visst, lika mkt som kvinnor, finnas med i en massa miljöer. Uteslutande av barn i flertalet miljöer, där de faktiskt visst kan vara bara det att de med rådande normsystem anses de felplacerade och störa, är diskriminerande.
Eftersom jag även är fritidspolitiker så kan jag se skillnaden när det gäller politisk korrekthet vad gäller barn. Ingen skulle kunna klaga på att jag har med mig ungen vid ett nämndsammanträde eller vid fullmäktigeförhandlingarna - vilken politiker skulle vilja vara på löpsedlarna dagen efter denne uttryckt att barn och mammor är olämpliga i dylika sammanhang?
Nej, in med fler barn på betydligt fler ställen.
Det är t ex mkt lättare för min man att ha med sig barnet på ett möte på jobbet än för mig att ha med mig det i stallet.
 

För mig...

Skrivet av  ES - bf + 11 dagar ...
... har det inte med högsatus eller lågstatusmiljöer att göra. För mig handlar det om normal hänsyn och respekt. Där folk behöver koncentrera sig eller miljön är farlig så hör inte barn hemma. Tyvärr kan man säga, men ett av följderna av vårt moderna samhälle.

Och på samma sätt som jag stämmer av med omgivningen att jag har mobilen på eftersom jag har sjukt barn hemma skulle jag stämma av att det är ok att ta med barn.
Att förutsätta att folk tycker att det är ok (alternativt skita i att de störs och därmed får ut mindre av sina studier) tycker jag inte är ok, dessutom beskrev du att barnet gnäller och knorrar 75% av tiden, vilket i mina öron låter mycket.

Jag säger inte att man inte får ta med sig barn, jag säger bara att jag anser att man bör visa respekt för sin omgivning. Jag tror personligen att då får man dessutom mycket mer acceptans och respekt för sitt eget val tillbaka.

För mig innebär inte att barnet ska vara specifikt hos mamman eller specifikt hos pappan. Men om det dessutom passar bättre på din mans möten än dina föreläsningar så är det väl där han borde vara?
 

Jag skrev att

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
det var lämpligare att ha ungen på jobbet än i stallet.
 

Men varför blir du så arg?

Skrivet av  Allis
Jag frågade vad skillnaden var mellan genuskursen och andra kurser och påpekade att JAG tycker att man av artighetsskäl alltid ska fråga först och agera sen. Exakt vad i det tolkade du som "hem till spisen mammor"???
 

Sorry...

Skrivet av  ES - bf + 11 dagar ...
... läste lite för snabbt, "i stället" i stället för "i stallet"...

Nåja, var och en får självklart göra som de vill. Men jag tycker att det är mycket begärt att alla andra ska "gilla läget" för att man själv tycker en sak.
 

Förstår inte kopplingen

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
Jag förstår inte på vilket sätt feminismen skulle bli mer gångbar genom att ta med sig sina barn överallt? Jag skulle aldrig ta med mina barn på kurser eller möten med jobbet, jag klarar av att förmedla mina feminsistiska åsikter ändå och tror att man vinner mark betydligt lättare genom att vara ödmjuk och ta hänsyn, respektera tystnad i klassrum och på möten.

Dessutom tycker jag inte att mina barn ska behöva bära ansvaret för att jag är feminst, vilket det faktiskt blir på sätt och vis, eftersom ett jobbmöte inte är nån särskilt trevlig miljö för barnen att vara i, iom att de förväntas vara tysta och inte springa omkring. Och det var vi väl överens om, att så länge inte barnen stör får de vara med...men det blir ju inte någon naturlig miljö för dem att vara i!

Sen måste jag också säga att genom att låta bli att visa respekt (vilket jag tycker att det är om man tar med sig ett barn på en kurs, då barnet gnäller 75% av tiden) så vinner man inte nån respekt själv. Det är väl bättre och betydligt smartare att vara respektfull mot sin omgivning eftersom betydligt fler lyssnar på en, och på så sätt så vinner man ju betydligt lättare mark.
 

En fundering till...

Skrivet av  ES - bf + 11 dagar ...
... är att genom att inte fråga/diskutera vad som är ok eller inte så tar man sig rätten att definera vad andra ska tycka och känna och vad de ska tycka är ok.
Vilket för mig faktiskt är ett ofeministiskt förhållningssätt.
 

NU BLIR JAG FÖRBANNAD!!

Skrivet av  Amelie
Så kvinnor skall välja jobb som det går att ha med barn på?????? Vad är det för feminististiskt tänkande??? Det går inte att ha barn på mitt jobb t ex, eftersom det skulle innebära en stor risk både för barnen och för alla medarbetare. Skall bara män få jobba på mitt jobb, då, i och med att det skall vara så feministiskt att det är ett krav att kunna ha med barnen på jobbet?

Det gäller väl samma sak för både män och kvinnor när det gäller att ta med barnen till olämpliga ställen. Vad är det för feminism som säger att barnen är kvinnornas ansvar och att det enbart är vår uppgift att ställa krav på att ha med barnen på jobbet?
 

Vem vänder du dig till?

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
Jag ser ingen här som menat att kvinnor ensamma har ansvar för barn.
Själv har jag argumenterat för föräldrars möjlighet att i större grad kunna ha med barn i offentliga run samt arbetsplatser. I min värld är både män och kvinnor föräldrar.
 

Att folk ser det som en feministisk fråga

Skrivet av  Amelie
att man skall kunna ta barnen till jobbet/studier! Det finns flera i den här diskussionen som nämner det.

Det är inte feminism för mig, utan något helt annat. Det är att jobba för ett mer BARNvänligt samhälle!! Och likställer man barnvänligt med kvinnovänligt har man ju samtidigt bekräftat att kvinnor skall ha huvudansvaret för barnet.
 

måste få säga...

Skrivet av  LottaH med Viggo 030214 och v. 26+0
Jag hoppas att du har förstående kursare som inte störs. Jag kan lugnt säga att trots att jag har en 1,5-åring och en bebis på väg skulle bli grymt irriterad av att ha en knorrande bebis med på mina föreläsningar. (För att inte tala om hur dubbelt så irriterad jag skulle ha blivit under den period i mitt liv när vi var ofrivilligt barnlösa - och vartenda spädbarn inom 100 meters radie var en fruktansvärd påminnelse om vår egen oförmåga och längtan.)
Tycker ärligt talat att det är lite respektlöst att bara ta för givet att det är ok att h*n är med i skolan. Vad gör barnets pappa när du studerar?
 

Ja men tänk om

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
jag åker buss och råkar ställa vagnen brevid en ofrivilligt barnlös eller någon som råkar hata barn?
Nej, bort med barn från bussar.
Alltså med det resonemanget så kan föräldrar inte göra något med sina barn som går utanför att vara hemma eller på lekplatsen.
Det finns alltid någon som inte gillar barn, eller störs av dem på något annat sätt.
Däremot FINNS det platser där barn kan vara mindre lämpliga ex ofruktsamhetskliniker, uppvaket på gyn(abortmammor vs kejsarsnittsmammor).

Oj, tänk om man skulle ta hänsyn till alla som ogillar något man gör - då skulle man få stanna hemma...

Jag har rätt att läsa min kurs MED barn om inte ungen stör för mycket, att den stör lite får accepteras. På samma sätt som att föräldrar får ha sina mobiltelefoner påslagna på föreläsningarna om deras ungar är hemma sjuka även om som regel anses vara olämpligt att ha mobil på på lektionerna.
 

Jovisst,

Skrivet av  LottaH med Viggo 030214 och v. 26+0
självklart kan man inte ta hänsyn till allt och alla - då skulle man ju inte kunna gå utanför dörren :)
Det är inte det jag menar, men jag måste ärligt talat säga att jag inte skulle uppskatta en bebis på en kurs - oavsett hur gullig han eller hon är när hon inte "knorrar".
 

Men du behöver

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
ju inte gilla det heller. Bara acceptera det. Precis som med en mängd andra saker som man kanske störs av eller retar sig på.
 

Mycket eller lite

Skrivet av  Nickan
Du skrev:

Jag har rätt att läsa min kurs MED barn om inte ungen stör för mycket, att den stör lite får accepteras

Jag måste ju då påpeka att om nått/någon stör mycket eller lite är ganska inviduellt. Alla har ju olika toleransnivå och förutsättningar. Och har du inte frågat om vad de tycker om en knorrande unge i 75% av tiden så vet du ju inte om barnet stör lite (=ok) eller mycket (=inte ok). Som mamma stör du dig ju såklart inte lika mycket på knorret såklart.

Jag skulle nog stört mig mycket om det var såpass ofta faktiskt.
 

ok då...

Skrivet av  LottaH med Viggo 030214 och v. 26+0
För att förtydliga mig: Jag skulle inte _acceptera_ en bebis som knorrade 75% av tiden. Jag skulle inte acceptera att någon sprang in och ut med en bebis när den lät för mycket heller. Och när låter en bebis _för_ mycket? Högst individuellt...
Jag skulle heller inte acceptera mobiltelefoner som ringde i tid och otid eller om kurskompisar satt och snackade och "störde" under föreläsningarna. Jag skulle heller inte acceptera att någon hade sitt husdjur med. En föreläsning är en föreläsning och ingen förskola eller plats för allmän social samvaro.
 

Så länge barnen inte gastar

Skrivet av  Tigre
och lever så anser jag att man SKA få ha med sig sina barn.

Den här diskussionen har varit upp förut och endel tyckte att det är fel. Men jag störs till exempel ganska ofta av mina kursare och då är det för de äter, deras mobiler ringer eller kommer försent och viskar. Så länge barnen inte skriker och lever om så utgår jag också från att det är helt okej, oavsett om man läser genus eller vad det är! :)
 

bra poäng (imt)

Skrivet av  ior

 

Men hon skriver ju

Skrivet av  maisy
... "Tre timmars lektion där min bebis knorrar och klagar ca 75% av tiden, men det tycker jag ändå är ok."

Och visst andas det lite egoism. För HON tycker att det är okej att bäbin gnäller såpass mycket, men tycker hennes kursare det?
 

Hur vet du att

Skrivet av  Pappa Po
dina kursare inte har hörselproblem? Många hörselskadade pratar inte om att de har hörselproblem och alla använder inte hörapparat. För en hörselskadad kan en liten förändring i ljudmiljön innebära en enorm skillnad i hur mycket man måste koncentrera sig på en föreläsning för att hänga med.
 

Förstår inte ditt resonemang om genus?

Skrivet av  Mysan med Flisan
För tillfället läser jag en kurs där det är många mammor som har med sig sina spädisar. Det är väl ok om barnet ammar och sover men om det håller på att grymta hälften av tiden och stör tycker jag att gränsen är nådd. Vårt klassrum är mkt litet och man störs av att någon går ut och in hela tiden. Om jag nu tagit studielån för tiden jag ska plugga vill jag kunna koncentrera mig på vad som sägs utan att behöva störas av barn hela tiden.

Du kan inte räkna med att det är ok överallt, det är väl upp till varje lärare att bestämma. Att fråga sin omgivning om det är ok, speciellt om det är i mindre salar så tycker jag att det är hänsynslöst att inte kolla utan bara ta för givet om det är ok. Vad spelar det för roll om du läser genus? Det har inte med saken att göra, ska de då vara mer förstående än andra? Själv läser jag en kurs om barns språkutveckling med bara mammor och det är inte mer eller mindre ok för det. Skulle dina kamrater på din kurs ha mer förståelse för att de läser om genus? Förstår in ditt resonemang?
 

Nä, på riktigt?

Skrivet av  Joppa
Jag undrade först om du skojade, men du har skrivit så många svar att jag ser att du nog är allvarlig. Hur vet du att ingen har koncentrationsproblem eller hörselskador? Att ingen störs? Att alla håller med dig om att "knorrande 75% av tiden" är en helt acceptabel störfaktor?

Jag skulle bli utomordentligt irriterad på en kursare som inte ens bryr sig om att fråga först utan bara tar med sin bebis som dessutom LÅTER!

Lika irriterad so jag blir på folk som äter ljudligt/äter mat som luktar, folk som kommer försent varje dag utan att be om ursäkt, folk som pratar eller har mobiltelefonen på, folk som helt enkelt inte bryr sig om att en föreläsningssal - verkligen oavsett ämne - är ett ställe där man kan förvänta sig att få lyssna och delta ostört, där folk tom går ut om de har en besvärande hosta, tex.

Och var går gränsen för vad folk faktiskt "får acceptera"? När barnet knorrar 80% av tiden, när det börjar jollra, när det ålar omkring på golvet, när det går längs möbler, när det springer omkring och när det på allvar prövar sin röst och sina sociala talanger? Nädu, var du i min klass skulle jag vänligt men bestämt säga att det där är inte OK för mig.

 

Jaha./imt/

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
.
 

Vadå jaha?

Skrivet av  Joppa
här är det många som ställt en hel drös frågor till dig, och du orkar bara demonstrera hur mycket du bryr dig om att andra kan bli störda av ditt barn och/eller tycka olika än du. Arrogant, tycker jag. Om dina kursare skulle uttrycka missnöje med att du har bebin med dig, skulle du bara rycka på axlarna och säga "jaha"? Allvarligt?
 

Ja, faktiskt.

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
Nu är det så att babyn inte alls knorrar hela tiden, jag var lite trött och ledsen när jag skrev mitt inledande inlägg, han sover nämligen största delen av tiden och hans bökanden störs mest jag av då jag kämpar jättemycket med honom för att inte störa mina kursare.
Men eftersom att det varit ok från institutionens sida att jag har med honom och han faktiskt inte stör så mycket, mer än att jag missar en del av föreläsningen och inte kan anteckna när han är vaken, så skulle jag inte sluta kursen bara för att någon retade sig på att en baby fanns med.
Visst ÄR han ett främmande element och visst låter han lite när han prasslar med sina papper eller bökar med sina saker MEN det beror mest på vilken inställning man har om man skulle störas på ett negativt sätt av honom.
Tycker man att kvinnor/män med ansvar för småbarn ska kunna ta del av utbildningar eller av det nu kan vara så accepterar man lite störningar, tycker man det inte så retar man sig och störs där med mer. Vissa tycker till och med att bebisar är gulliga och förhöjer stämningen.
Så, återigen, ja jag skiter i om någon nu skulle sitta och reta upp sig på att jag har med babyn. Jag vet att han inte stör så farligt, de flesta i klassen säger att han är jättesnäll. Så därmed läser jag min kurs med gott samvete och tycker samtidigt att jag gör en god sak som visar att man kan göra en massa saker trots att man har barn.
 

Jag hade en kurskompis

Skrivet av  maisy
När jag gick på lärarhögskolan så fick en av mina kurskompisar barn. Hon frågade i klassen om det var okej att hon tog med sig sin bäbis. Hon var väldigt tydlig med att det var helt okej för oss att säga nej om vi inte tyckte att det var okej, och att säga ifrån om det blev för jobbigt med bäbin.

Nu hade hon inte alltid med sig sin bäbis utan bara ibland när inte pappan eller nån annan kunde ta hand om den. Men det gick bra, och alla var nöjda, såvitt jag vet.
 

Trist, men ärligt talat

Skrivet av  Sara m. ny info!
tycker inte jag barn har att göra på universitetet. Jag skulle bli grymt störd av en liten bebis. Jag tar nästa 500.000 kr i studielån för min utbildning och lägger över 12 timmar om dagen hemifrån. Jag skulle bli vansinnig om jag inte fick ut mesta möjliga av mina föreläsningar pga knorrande barn. Det har ingenting med feminism att göra!
 

Artiklar från Familjeliv