Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

att passa ihop tjejkläder

Skrivet av Fumlan
jag har jättesvårt att passa ihop dotterns kläder. om det är svårt i affären, så är det inget emot hemma. olika stilar och färger.

sonens kläder är lätt för det blir mest blått och jag gillar blått. det finns mycket blått till killar, köper jag nåt så vips passar det ihop med det andra hemma.

hur gör ni andra som har tjejer?
Svar på tråden: att passa ihop tjejkläder

Passar inte ihop

Skrivet av  Kaja
Mina töser är båda dagisbarn och de har nästan aldrig matschande kläder. Ibörja försökte jag, men jag har gett upp. Barnen bryr sig inte, de vill välja själv och det kan bli hur som helst, pappan bryr sig inte och när han väljer blir det inte nåt som jag tycker är snyggt. Och jag har gett upp.

Här är min prioriteringsordning:
1. Kläderna ska vara hela, rena och passa för lek och dagens aktiviteter
2 Kläder som barnet själv har valt, redan börjat sätta på sig eller vill ha
3. Kläder som redan är använda men inte tillräckligt smutsiga för att gå i tvätten
4. Kläder som ser bra ut och matchar.

Med den här ordningen så händer det ibland, men bara ibland att tröjan matchar byxorna.

Kaja
 

Fler som jag alltså

Skrivet av  Fumlan
men ibland på dagis kan jag uppleva det som att alla andra barn har matchande kläder. oranga piratbyxor till orange linne. rosa t-shirt till rosaglittrig kjol. det är nog en illusion.

min dröm består...att bara kunna plocka plagg ur tjejens garderob och det passar ihop. står inför valet att ge upp drömmen eller att börja köpa en enda färg.
 

Hum

Skrivet av  Helena
Jag är nog inte så mycket för att passa ihop kanske. Eller jo, jag kan förslå att en blommig lila finkjol kanske passar bättre med en lite snyggare tröja än en illgrön reklam-t-shirt, i alla fall när man ska på kalas:-) Men annars är det inga problem. Dottern (snart 7) har rätt mycket basplagg i blått, vitt, rosa, rött, grönt och inga hiskeliga mönster direkt. Strumpbyxor i randigt och enfärgat. Några jeans och några kjolar, någon jeansklänning. Nej, jag tycker hon brukar se rätt schysst ut utan större ansträngning från någon sida:-)
 

Har ingen tjej men: Börjar vid inköpet

Skrivet av  Lingling bf 23e(?)
Håll dig (så gott det går till plagg som passar till varandra, välj en färgskala, och undvik annat än enstaka plagg med kraftiga mönster. För mig själv har jag alltid regeln att plag ska kunna kombineras med blått;)
Till sonen köper jag i stort sett bara kalla färger (det är det som passar honom) sällan gröna eller bruna (aldrig de som drar i jord), sedan får han ju en del ... mkt blått med röda accenter, lite gult. Tröjor kan få vara mer avvikande, byxor går i basfärgerna.
 

Ja det är ju det som är bra med killkläder

Skrivet av  Fumlan
det finns så mycket blåa kläder att det inte är nåt problem att hitta saker som passar ihop =) Nu när jag fick en pojke kändes det som en lättnad att handla kläder. Jag plockar bara nåt blått. Sen är det samma stil på alltihop känns det som. Stilrent på nåt sätt.

Tyvärr är det inte lika lätt med tjejkläder.
 

Men strunta då i

Skrivet av  G
att skilja på deras kläder?

Visst, inte skulle jag sätta på mina gossar nån klänning, men till vardags finns inte liksom behovet av att smycka ut endera, så vanliga klara glada färger och inga idiotiska "söt tjej/tuff pojke" markeringar så tror jag det blir enklare att passa ihop.

Alla barn kan ha röd tröja och jeans eller oranga byxor och randig t-shirt. Och dessutom kan barnen ärva av varandra!
 

det är svårt att hitta

Skrivet av  Fumlan
könsneutrala kläder. rent av omöjligt känner jag. om någon hittat en affär som säljer dylika plagg så är jag mycket intresserad =)

vanliga jeans är rent av sjukt svårt att hitta. de är dekorerade med skiftnycklar, eldsflammor, broderade blommor. killjeansen är ofta väldigt pösiga, medan tjejjeansen är tajta.

 

Jo

Skrivet av  Lingling bf 23e? HP forever!
Men --- Rikard _får_ en hel del killkläder i present, bruna, olivgröna och såna jordfärger jag inte gillar som inte riktigt klär honom, eller svarta.
När jag kollar på flickkläderna tycker jag det verkar finnas en hel del som går i samma skala där med och en del i andra skalor. Välj en basfärg och anpassa efter den, tycker tjejen bäst om eller tycker du att hon ser bäst ut i kalla eller varma färger? Kör på det, ha en basnyans i huvudet och köp inget som inte passar till den färgen, sedan är det olika om du vill ha skarpa kontraster eller färger som flyter i varandra, det kan man ju välja efter vad man gillar eller humör. Förstår du hur jag menar, känner att jag uttrycker mig lite luddigt.
 

dottern väljer själv

Skrivet av  PippiLotta
Jag talar om för hene att idag ska du ha t.ex strumpor, trosor, linne, byxor, tröja,
så får hon själv välja vilka.
Kravet på barnkläder här hemma är att det är rena, hela och inte för små.
Det är viktigt för mig att hon ska välja själv därför skulle jag inte förbjuda några fula kombinationer, men jag talar om för henne om jag inte tycker att något passar bra ihop.
Visst är det så att kombinationerna är gräsliga ibland, men vad gör det?
 

mer anarki i garderoben!

Skrivet av  raggsockan
här blandar vi villt, även om dottern väljer volanger där det är möjligt. Vad spelar det för roll vad jag tycker, det är ju hon som är tvungen att gå i det, så till vardags gör vi oss inte till. Och ska jag vara ärlig så tycker jag nog att det är lite trist o fantasilöst ifall allt alltid ska vara matchande kläder.
Klär mej inte särskilt genomtänkt själv heller, fast så har jag ju inte gjort karriär som säljare eller modell heller...
 

Basfärger

Skrivet av  Omnia
Tycker att dottern oftast ser alldeles för väl matchad ut. Vad som finns i hennes garderob är rött, blått, gult och svart. Sen har hon vissa plagg i rosa, grönt och lila. Det mesta är enfärgat eller radigt och oftast samma nyans av tex. röd, upplever att det oftast ser ut att passa mer ihop än om man har en massa olika små mönstrade kläder.

Kläder väljer hon själv på morgonen, men jag upplever det oftast som det ser genomtänkt ut. Men det hela beror väl på vad man menar med matcha? En blå tröja till blå byxor är inte matcha för mej. Däremot en blå tröja med tryck där färger från trycket dyker upp i byxorna. Eller som när dottern kommer i röda byxor, vit och rödrandig tröja, svart jacka med röda detaljer, svart keps och svarta skor med röda detaljer. Då brukar jag bäva lite för att andra tror jag är en kontrollfreak som lägger ner mycket tid på min dotters kläder. =)
 

Samma som med sonen,

Skrivet av  lyckligt lottad
jag köper det jag tycker är snyggt och kan funka ihop, sedan väljer hon själv i värsta white-trash stilen.... Men så länge hon inte kklär sig hälsofarligt så låter jag henne hållas. Men visst kan man bli störd när hon dissar min fina kvalitetsplagg i neutrala basfärger till förmån för ngn ärvd historia med glittrigt reklamtryck...
 

vet inte än

Skrivet av  Allis
men jag har sytt ett gäng trevliga omlottröjor och byxor till det lilla sprattlet. Jag gillar starka glada färger och vad barnet själv kommer att gilla när h*n växer upp är ju omöjligt att sia om. Min mamma hade regeln hel och ren och det tycker jag är ok. Mitt barn kommer ju - som alla andra - att bli en egen människa med egna idéer och får själv välja inom just den gränsen.
 

Det är sambons uppgift

Skrivet av  SandraB
att klä våran son. Han har alla regnbågens färger på sina kläder alla noggrant utvald av sambon som är en riktig modelejon. Jag få sällan vara med eftersom jag har tydligen inget öga för det som passa ihop, igen känsla för färg eller form. Sambon försöker tom köpa kläder till mig eftersom jag envisas med att klä mig som en slusk (enligt honom).
Men för att försvara mig- Spelar det roll egentligen? Jag tycker att det är så trist med kläder!! Ibland önskar jag att alla klädde sig lika i någon slags uniform så slapp man lägga ner tid och energi på kläder.
 

Jaa

Skrivet av  KL
Jag orkar inte lägga så mycket energi på klädval åt mina barn, så det mesta är basic, nästan alltid jeans och tröja. Än så länge bryr de sig inte själva om vad vi sätter på dem mer än att kläderna ska vara sköna.
 

Gillar också blått

Skrivet av  Jenny RE
Har en son 1 år och en dotter 2 år. Garderoben går i bas- och naturfärger; blått, grönt, rött, brunt, beige. En del med tryck, t.ex blommor, helikoptrar, hjärtan eller djur. Några enstaka rosa, gula och lila plagg finns, sånt vi har fått (varken mina eller barnens pappas favoritfärger). Vi undviker kläder med budskap som vi inte anser lämpar sig för barn, t.ex våld/krig/klotter/machoideal/sexanspelningar etc...

Enda skillnaden på barnens klädutbud (bortsett från storlek) är att sonen bara har tre "klänningar"/tunikor (från Indiska och H&M) men dottern fler. Släkt och vänner tenderar att hellre köpa sånt till henne än till sonen...

Matchar gör vi ibland, men oftast är det lekvänligt som gäller och då kan det bli de mest hisnande färgkombinationer :-D
 

Artiklar från Familjeliv