Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kommentarer redan första dagen i nya overallen :-(

Skrivet av Emma - mer glitter åt folket!
Sonen fick en overall förra helgen som han valde ut själv på klädmarknaden vi var på. Han tyckte den var väldigt vacker, rosa och lila, två av hans favoritfärger. Så idag var det äntligen så kallt att han skulle få använda den, och mycket stolt gick han till dagis för att visa sin snygga overall för alla kompisarna. Och vad tror ni händer? Jo, såklart är det någon liten drygfia bland de äldsta barnen som bara måste påpeka att det minsann är en "flickoverall"!

Dumt nog hade vi inte förberett sonen med svar på tal för sådana situationer, utan hade lite naivt hoppats slippa dem. Så han visste ju inte vad han skulle säga, och blev nog rätt ledsen tror jag (var inte där när det hände, men han berättade på vägen hem).

Så nu har vi haft diskussioner och peppningsförsök här ikväll, och hoppas han ska våga säga åt tjejen imorgon när de ses igen att hon har fel. Han har övat en liten mening faktiskt, alldeles på eget bevåg, och den låter ungefär såhär: Alla som tycker om alla färger får ha de färgerna på sig!

Nu var det ju inte riktigt så vi formulerade oss, men han har förstått budskapet, och jag hoppas att flickan med de förutfattade meningarna också gör det.

Oj, långt och svamligt blev det såhär mitt i natten!
Svar på tråden: Kommentarer redan första dagen i nya overallen :-(

Fy

Skrivet av  Moa bf 24/1
va barn kan säga dumma saker ibland, ser din lille goa kille i son rosa overall framför mig :) Klart han ska stå på sig!
 

Trist...

Skrivet av  kanjangen
... och jag hoppas han orkar stå emot de dryga kommentarerna idag. Det känns trist att man som förälder är tvungen att förbereda sina barn på att de kan stöta på stupida kommentarer bara för att de gillar vissa färger.

Men kan ni inte prata med personalen och be dem vara med i diskussionen? Kanske föreslå att de ska prata om favoritfärger på samlingen och att man kan ha vilka färger som helt - avsett om man är tjej eller kille?

 

Tråkigt

Skrivet av  Annjo
med såna kommentarer, hoppas att din son står emot och vågar fortsätta ha rosa/lila som han gillar!

Min 4-årige son har också endel rosa/lila kläder och så gillar han prinsessor. Ännu har han dock inte fått någon kommentar på förskolan att det skulle vara tjejigt. Men det kanske bara är en tidsfråga....
 

Blääää

Skrivet av  Joppa
blir så ARG och vill genast ta upp det med personalen - ypperligt ämne att diskutera sansat om i tex samling bland de större barnen. Ifrågasätt och pulvrisera de "argument" som ev kan komma ifrån dem som tror att det går att dela upp världen i två delar på detta sätt...med respekt för individen såklart!:-)
 

hur har det gått?

Skrivet av  Leax
...det är just sånt jag bävar inför. Än så länge är plutten bara baby, men redan säger äldre barn i vänskapskretsen att han inte ska ha rött. Jag hoppas att din styrka smittar vidare på din son! Det är ju här, mitt i vardagen, vi måste ta kampen mot alla vanföreställningar om kön. Men det är svårt när barn kommer emellan...

Du verkar ha en stark son, hoppas att allt gick bra!
 

Det är ju tyvärr inte bara barn...

Skrivet av  Helena
... som förstärker de här befängda färgidéerna. Läste inne på barnklädssnacket häromdagen att en mamma funderade på att lämna tillbaka en röd mössa och ett par röda vantar som hon köpt till sin lille kille - för pappan tyckte det var för tjejigt. Godnatt jord.
 

barnklädssnacket..

Skrivet av  heidi m. hildis
är helt hemskt! man läser hela tiden att folk liksom stoltserar över att vara banbrytande genom att köpa något rött åt sonen eller klä flickan i blått. helt galet! i min värld är det som att ha blivit teleporterad 50 år tillbaka i tiden. snart säger de väl att vi ska få färgTV också! :-)
ännu ett skräckex: i förra numret av tidningen mama tillfrågades några kvinnor om färgval och barn. ingen av de tillfrågade ville låta sina pojkar klä sig rosa!
 

Jag har

Skrivet av  Pappa Po
hittills inte vågat läsa i barnklädessnacket. Jag känner att jag skulle bli sur och tvär och att min puls skulle gå upp alldeles för mycket. ;-)
 

Det gick väl sådär...

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Tjejen med fördomarna var inte där idag påstod han när jag frågade.

Tyvärr var han rätt osäker imorse på om han verkligen skulle ta overallen idag igen, men vi lyckades övertala honom om hur fin den är! Vet ju att han gillar den jättemycket egentligen, så det känns väldigt trist att det skulle bli såhär.

Bra tips det där om samlingen som flera har sagt, ska prata med personalen om det imorgon när jag lämnar.
 

Usch vad tråkigt med fördomar

Skrivet av  Susanne med Viggo 0307
Jag kan riktigt se hur fin din son är i sin rosa och lila overall. De flesta barn brukar ju gilla dessa glada färger innan hälften av dem (läs pojkarna) lär sig den hårda vägen att de minsann inte är något för dem. Nä pojkar ska bara gilla kalla och hårda färger som blått, grått och svart etc.

Hoppas att ni kan ta upp detta på dagis och prata om färger och färgval, inte bara när det gäller kläder utan annat också. Barn brukar ju sällan hävda att pojkar inte får måla med alla färger till exempel. Hoppas att sonen kan ge svar på tal imorgon och att han fortsätter att vara stolt och glad i sin fina overall.

mvh,
Susanne
 

Heja din son!

Skrivet av  Sophia
Jag tycker att han är jättejätteduktig, och hur ledsamt det än är att inte få känna sig fin när man är det så är det bättre att vara klok än dum. Alla som tycker om alla färger får ha de färgerna på sig – jag tycker att han formulerar sig jättebra. Hoppas också att flickan lärde sig något, hon är väl en stackare från ett fördomsfullt hem som inte fått göra det hon velat här i llvet.
Gratulerar till en underbar son!
 

Tack! :-)

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Nu blev jag genast gladare!

Tyvärr har flickan varit sjuk, så han har inte fått möjlighet att säga åt henne hur fel hon har. Jag vet inte om jag ska påminna honom heller, kanske bättre att inte göra så stor affär av det och låta honom glömma bort det, åtminstone till nästa barn fullproppat med fördomar kommer och ger honom korkade kommentarer.
 

Artiklar från Familjeliv