Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tjänstledig+gravid=fp???

Skrivet av Lite ängslig
Jag har varit tjänstledig från mitt arbete sedan några månader tillbaka. Under tiden har jag blivit gravid. Jag är ledig till bara ett par månader före bf. Någon som vet hur fp räknas i det här läget? Får jag ny SGI efter vad jag tjänat senaste året eller hur blir det?
Svar på tråden: Tjänstledig+gravid=fp???

Det beror på varför du är ledig

Skrivet av  Kumikameli
Är du tjänstledig pga studier har du troligen behållit din SGI vilande (osäker på exakt vilka kriterier som gäller vid studier).

Är du tjänstledig av annan orsak så kommer du inte att uppfylla villkoret att ha arbetat i 240 dagar före förlossningen och kommer vad jag förstår bara ha rätt till lägsta-beloppet, som jag inte är säker på vad det är för tillfället. 120:-/150:-/dag.
 

Tack snälla Kumikameli

Skrivet av  Lite ängslig
Är tjänstledig för att arbeta i egen verksamhet och har alltså tjänat åtminstone liiite pengar under tiden. Jag får väl se hur mycket/lite det blir i fp. För om jag fattat rätt borde jag få ny SGI som grundar sig på dom slantarna i så fall. Vilket nog är mindre än lägstabeloppet så då blir det ju det iallafall. Hm.
 

Lugn!

Skrivet av  nattugglan
Jag kan lugna dig med att FK har ganska humana regler för nystartatde egenföretagare. Under de första tre åren beräknas din SGI efter vad du skulle ha tjänat om du hade varit anställd med samma arbetsuppgifter. Tänk på att om du driver företaget helt själv (ekonomiska biten etc) är du företagsledare och skall ha "lön" därefter. En egenföretagande elektriker skall exempelvis ha SGI som en "VD", och inte som en "arbetare" (du fattar va? ;) ).

Hoppas jag kunde lugna dig lite nu då... Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv