Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om FK?

Skrivet av Linda med Liam -03 , BF 10 jan
Försäkringskassan har ändrat min SGI till 200:- mindre/dag än jag tidigare hade när jag var mammaledig med Liam. Ska man inte få behålla sin SGI om man får barn som för oss blir 1 år och 11 månader emellan. Jag har tagit ut 100% FP från Liams 1 årsdag och gjort allt rätt. Blir helt ´paff när jag loggar in på FK´s hemsida och ser att dom minskat mina pengar. Är inte detta helt fel som dom gjort?
Svar på tråden: Fråga om FK?

Det låter underligt...

Skrivet av  listo
Om barn nr 2 föds inom 2½ år efter det första, så ska man ha som lägst samma SGI som med första barnet. Det låter onekligen som att de har gjort något fel!

Ring och prata med FK. Förhoppningsvis är det bara något litet skitfel som har råkat ramla in i deras system.
Lycka till!
 

Arbetar du nu?

Skrivet av  Kumikameli
Och arbetar du i såna fall heltid? Har du samma lön som innan? Om du inte arbetar heltid fyller du upp med fp?

För arbetar du deltid och inte fyller upp räknas din SGI om. Även om du har annan lön än innan.

Däremot kommer du när barnet föds få fp baserad på din förra SGI enligt två-och-ett-halvt-års-regeln.

Fp baseras på fgi (föräldrapenninggrundadnde inkomst) oftast är den samma som SGI (sjukpenninggrundande inkomst), men inte alltid.
 

Artiklar från Familjeliv