Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan

Skrivet av Emma
båda föräldrarna vara hemma, men bara pappan tar ut föräldrapenning? Jag (mamman) är hemma med våran dotter nu och tänkte vara det till sommaren 2005. Men nu i jul tänkte vi ha en hel månad tillsammans alla tre och åka bort. Vi tänkte då att om pappan tar ut 30 sgi-dagar (han har egen firma och inga sem.dagar på samma sätt)och jag också är hemma (tar ut 10 sem.dagar + sparade pengar), får man göra så?? Eller måste någon jobba, fast man klarar sig ändå? Nu är dottern 10 månader.
På så vis sparar ju jag lite dagar till våren också.

Sen en till fråga. Om det här förslaget går igenom om att man ska dela rakt av på föräldradagarna, hur går det då för oss? Det är nämligen så att vi skulle gärna vilja att pappan också kunde vara föräldraledig, men han har en egen firma och i den branchen fungerar det så att om han är borta mer än 1 mån., så får han inga jobb. Då blir han ju arbetslös istället. Det verkar konstigt? (jag tänkte på om det kommer några fler barn i framtiden)
Svar på tråden: Kan

Så länge

Skrivet av  Kumikameli
dottern är under ett år kan du vara ledig hur mycket du vill utan att ta fp. Efter hennes ettårsdag skrivs din SGI om ifall du inte tar ut minst fem dagar/vecka (eller arbetar, studerar eller är arbetssökande).

Den andra frågan kan jag inte svara på. Det kan ingen utom ni veta hur ni skulle göra i en sån situation. Däremot kan jag säga att det inte finns ngn majoritet för det förslaget i riksdagen och att det därför inte kommer att bli av på ett bra tag.
 

Tack så mycket för svaret! *imt*

Skrivet av  Emma
*
 

Artiklar från Familjeliv