Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vem får VAB:a?

Skrivet av LottaH med Viggo, v.38+1, igångs. 7/12
Blivande storebror har fått riktigt otäck hosta och är väldigt tjock i bröstet. Jag har tid för planerad igångsättning på tisdag, men om hostan/förkylningen inte ger med sig eller verkar väldigt smittsam (ska till jourmottagningen i em) så kanske vi måste skjuta på det.
Om det nu är hyfsat under kontroll, men att han ändå kanske inte kan/får vara på dagis, vem får isåfall VAB:a? Mormor kan ställer upp - men de har fruktansvärt mycket på jobbet just nu, så det kanske kan bli krångligt. Min syster har ett lite mer flexibelt jobb och kan tänka sig att vara hemma med Viggo, men jag vill ju inte att hon ska behöva ta ledigt utan betalning. Får hon VAB:a för sitt syskonbarn? Någon som vet?
Svar på tråden: Vem får VAB:a?

så här står det på försäkrnigskassans sida

Skrivet av  Anna
Rätten till tillfällig föräldrapenning kan överlåtas till en annan person som, i stället för föräldern, stannar hemma från sitt arbete för att vårda barnet. Det innebär att föräldern fortsätter sitt förvärvsarbete och någon annan avstår från förvärvsarbete för att vårda barnet i förälderns ställe.

När en förälder är sjuk och får sjuklön/sjukpenning kan rätten överlåtas till en person, som avstår från sitt arbete, för att vårda det sjuka barnet i förälderns ställe. Det vill säga föräldern kan varken arbeta eller vårda barn.
 

ringde och kollade...

Skrivet av  LottaH med Viggo, v.38+2, igångs. 7/12
... och det var tydligen ingen som kunde svara ordentligt. Blev runtkopplad från den ena till den andra och sedan fick jag lägga på och vänta på att bli uppringd av en expert (!). Problemet är ju att ingen av oss har ett "riktigt" jobb att VAB:a från och dessutom hade den jag frågade trott att maken studerade, när det är a-kassa han har... så det var ett par missförstånd som behövde rätas ut innan jag fick svar (Som jag knappt fattade ändå). Tror att syrran om hon ska vara hemma med blivande storebror ska ringa till FK och säga att hon ska VAB:a - och att det isf är maken som avstår - detta ska i sin tur fixas med a-kassan sedan. Verkar bli full cirkus om nu inte Viggo kan gå till dagis imorgon.
Hoppas att det löse sig ändå. NU ska jag gå och packa BB-väskan! :)
 

Artiklar från Familjeliv