Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

F-peng före BF

Skrivet av Lilla P
Är det så att jag kan ta ut föräldrapenningen 60 dagar före beräknad födelse? Jag kommer bli arbetslös i maj och är beräknad till slutet av juli och undrar ju då hur det ska gå ihop ekonomiskt. Trist att behöva ta ut mammadagar före barnets födelse, men jag vet inte hur man ska klara sig annars ekonomiskt. Någon som vet när man får a-kassa, måste man vänta i tre månader först? Kommer föräldrapenningen räknas på det jobb jag har nu? Usch, dumma dumma arbetsgivare som inte kunde förnya det till och med årskiftet som han egentligen borde. :o( Tacksam för svar!!!
Svar på tråden: F-peng före BF

eftersom

Skrivet av  sara
du inte säger upp dig själv så är det bara en veckas karens och sen får du a-kassa, huruvida f-penningen baseras på ditt nuvarande beror på hur länge du haft det.
 

Du borde få a-kassa

Skrivet av  listo
Förutsatt att du fyller de krav som a-kassan har i övrigt, så behöver du absolut inte vänta tre månader på a-kassa. Du har ju inte sagt upp dig.

Om du arbetat i 6 månader eller mer, när det är dags att bli föräldraledig (och det bör du väl ha gjort om jobbet slutar i maj -05), så kommer FP att beräknas på den inkomst du har på det här arbetet.
 

Artiklar från Familjeliv