Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad händer om jag vill hoppa över

Skrivet av Anna med Tilda-03
fp nån månad.Min dotter är 14 månader och jag är alltså tvungen att ta 5 dagar i veckan.
Men om jag inte vill ta ut fp typ december/januari vad händer då med min fp? Sänks den?
Svar på tråden: Vad händer om jag vill hoppa över

FP sänks inte

Skrivet av  Annie
Din fp sänks inte förrän vid två-årsdagen om du gör så. Du får en särskild föräldrapenninggrundande inkomst registrerad. Däremot så sänks din sgi (som bland annat sjukpenningen baseras på) till den faktiska inkomst du har från förvärvsarbete. Har du tjänstledigt från ett arbete får du dock tillbaks din sgi när tjänstledigheten löper ut och det är planerat att du skall börja arbeta igen. Är du arbetssökande måste du hitta ett stadigvarande arbete (avsikt att arbeta minst sex månader) för att få en ny sgi.
 

Så om jag ringer till Fk och säger att

Skrivet av   Anna
jag vill inte ta ut någon mer fp för tillfälligt.
Utan kanske vill ta ut i mars/april igen.
Men jag ska bara vara hemma.Min sambo tjänar så pass bra att jag tänkte leva på honom så dottern får vara hemma längre.Går det att göra så?
 

i princip

Skrivet av  Lejonet
det finns däremot en gräns att du har rätt att vara ledig från ditt jobb utan att ta fp tills barnet är 18 månaders. Därefter kan arbetsgivaren kräva att du ska ta ut en fp dag/jobb dag för att du ska få vara hemma. Som Annie sa så sönks däremot din SGI till noll (och höjs inte förrän du börjar jobba stadigvarande igen) så om du blir sjukskriven så får du noll kronor från FK.
 

Artiklar från Familjeliv