Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om de första 10 pappadagarna

Skrivet av Sanna
Undrar lite hur det är för pappan när han skall ta ut de första 10 pappadagarna.
Ett ex, Om vi åker in på bb (skall snittas) tex en onsdag barnets föds torsdag åker hem kanske söndag.
Han är där med mig hela tiden.
När börjar han att ta ut pappadagarna?
Är det redan på en gång på BB eller måndag när man kommer hem?
Räknar man med lördagar & söndagar?
Han ska ta ut alla 10 dagarna på en gång.
Tacksam för svar :)
Svar på tråden: Fråga om de första 10 pappadagarna

Om han skulle

Skrivet av  Ann@
jobbat lördag och söndag får han ta dessa dagar. Annars är det ju för dagar som han inte är på jobbet i samband med barnets födelse, och upp till barnet är 60 dagar gammalt har man på sig att ta ut dom.
Min man tog den dan som barnet föddes, vet inte annars vad han skulle tagit för sorts ledighet från jobbet.
Om ni är på BB tillsammans så måste han väl få ta dessa dagar då.
 

Det enklaste är att

Skrivet av  Mrs Jane Doe
han tar de dagar han är hemma från jobbet. Enligt ditt exempel borde det bli ons-fre, mån-fre andra veckan och så mån-tis tredje veckan. (Är _lite_ osäker på hur det fungerar att ta en pappadag innan barnets födelse - det får du nog kolla med FK för säkerhets skull - det _borde_ ju inte vara något problem eftersom det är i samband med födelsen, men man vet ju aldrig ;o). Detta under förutsättning att han har ett "vanilgt" jobb (mån-fre).
Dock _behöver_ man inte börja ta på pappadagarna direkt - de ska tas inom 60 dagar efter barnets födelse.
Man tar _inte_ ut pappadagar för lör-sön (om man inte har ordinarie arbetstid då).

Hoppas det blev klarare ;o)
 

Man får

Skrivet av  Kumikameli
ta innan barnet föds, som du skriver, om det är i samband med barnets födelse. Vi var på förlossningen i tre dygn innan sonen behagade (läs slets ut mot sin vilja) titta ut. Min man tog ut pappadagar utan problem. Han var ju "tvingen" att vara där och ingen vet hur lång tid det kan ta.
 

Ändrar lite

Skrivet av  Kumikameli
från mitt svar ovan. Man _får_ ta ut innan om det behövs, som det gjorde i vårt fall, men vid planerat snitt är man sällan där en dag i förväg. Vet du att du ska vara det? För med största sannolikhet ska du det inte. Däremot kanske du ska dit och skrivas in, vilket kan ta upp till en timme, med info och sånt, sen får du åka hem igen.
 

Hej

Skrivet av  Sanna
Tack för era svar.
Han har ett praktik jobb mån-fre vet ej hur det blir sen forsättning eller stämpling (då när barnet kommer) .
Jo jag blir inskriven & får sova över till barnet skall födas för vi har ca 10 mil till BB.
 

Artiklar från Familjeliv