Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tycker någon som jag???

Skrivet av Marie
Jag har en flicka som i höstas började sexårsverksamheten. Jag tycker att barn idag ska vara så stora redan då de går i sexårsverksamheten. Man pratar om " börja skolan " men jag tycker inte att sexårsverksamheten är skolan. Förskola ska det heta och inte skola. Vad tycker ni? Så var det när jag var liten i alla fall.
Svar på tråden: Tycker någon som jag???

Barn måste få vara barn!!

Skrivet av  Tvåbarnsmamma
Jag tycker Du har helt rätt! Barn kan väl få ta det lite lugnare det första året i "barnskolan", så heter sexårsverksamheten hos oss.
Barn hinner nog att tröttna på skolan, de är ju många år de har framför sig.
Så jag tycker första året skall vara mer "lekskola".
 

*sticker ut hakan lite* Oj,

Skrivet av  Helena, fsk (Och 2 barns mamma)
vilken negativ inställning till skolan! "Barn hinner nog att tröttna på skolan, de är ju många år de har framför sig." Jag tycker att det är olyckligt att förutsätta att barnen kommer att tröttna på skolan, som ju även förskolan är en del av idag. Att ställa krav på att skolan ska vara både rolig och lärorik, ett ställe som barnen uppskattar och uppskattas i-det tycker jag är _jätte_ viktigt!


Att däremot tvinga barn att sitta stilla och lära sig saker utantill, det är inte bara förkstligt i förskoleklassen, utan på alla nivåer. Skolan måste absolut hänga med i den nya forskning om barn lärande som kommit och behandla alla barn med respekt, som de individer de är. De måste bli bättre på att använda sig av alla barnens intelligenser och olika lärstilar. Det finns mycket att kvar att göra innan skolan når sina visioner. Men jag hoppas (och faktiskt förutsätter) att mina barns lärare kommer att vara så goda pedagoger att de kan fortsätta stimulera och utmana hela skoltiden igenom och lämna barnen än mer kunskapstörstande... Det är ju _det_ skolan är till för!
Mvh
 

håller med men..

Skrivet av  anita
Tycker att man ska LÄRA barnen att sitta still(inte så tidift kanske) och att inget ska göras med tvång och att behandla med respekt och försöka hitta "rätt" sätt att lära för individen MEN också lära dem vad som är okej och inte i en skola eller grupp med människor. Att de också SKA ha respekt för lärarna och varandra. Vissa får inte detta hemifrån och behöver gränser också i skolan.

Vet ju inte hur det är på andra skolor men här har de attityden att om en andraklassare inte vill vara med på lektionen så kan de gå ut och leka istället??? Tycker att det behöver införas lite mer diciplin i skolan igen(avskyr det ordet men kom inte på ngt bättre)

Bli inte arga på mig, är bara rädd att mina barn ska kunna göra som jag och ännu tidigare. Skolkade hela tiden och lärde mig ingenting. Fick bra betyg trots att jag inte borde haft något alls??!! Får det gå till så?
 

Jag tror

Skrivet av  Mamma Erik
att det är bra om man lär sig visa hänsyn i skolan, dvs sitta stilla och inte springa runt = kamraterna störs, inte prata hela tiden = stör den som skall säga något och stör sina kamrater.
Det är sådant min sons klass tränar väldigt mycket på. Förstår faktiskt vad det är för farligt att man lär sig att sitta stilla, att träna att lyssna på andra, för till syvende och sist är det just hänsyn man lär sig.
 

För min son

Skrivet av  Mamma Erik
är detta att det är skola och inte dagis väldigt viktigt för honom, han blir hur förolämpad som helst när gaggiga mamma ännu inte lärt sig att han går på _fritids_ och _skolan_ och _inte dagis_

Jag tycker barnen skall få kalla det för vad de känner för det, i sig så benäms hans grupp som förskoleklass, men samtidigt så har de en del tillsammans med ettorna
 

Förskoleklass

Skrivet av  Lena
....är den oficiella benämningen på sexårsverksamhet i läroplanen och det borde heta så överallt för att inte blanda samman begreppen.
Självklart ska förskoleklassen vara en övergång mellan förskola och skola, en slagt inskolning, där man arbetar med förskolepedagogik. Att lära med hjälp av leken och att arbeta med mycket konkret material, inte färdiga böcker.
Att förskoleklassen är i skolans lokaler är positivt eftersom barnen då också får en inskolning i lokalerna ex. matsal, gymnastiksal osv.
Många föräldrar tänker på hur det var när de själv var små men det har hänt väldigt mycket inom skolan, förskoleklassen och förskolan sedan dess. Men självklart är det ens egen förskoletid man refererar till eftersom man inte har några andra referensramar om man inte arbetar inom skolan eller har äldre syskon till sitt barn. Tyvärr blir det då lätt att man tror att förskoleklass ska vara något annat än vad det är idag.



 

Jag är lite rädd för just den inställningen

Skrivet av  trebarnsmamman
som menar att skola/lärande inte är förknippat med lek och barnslighet. Självklart måste det finnas utrymme för lek och fantasi i skolan, men att lära 6-åringar att läsa och skriva emotsäger ju på inget sätt detta!
Att min 6-åring (snart 7-åring) skulle gå på dagis fortfarande känns fullkomligt främmat för mig - han stortrivs i skolan (montessori) och lär sig med ett barns naturliga vetgirighet och kunskapstörst som morot!
 

Montessori...

Skrivet av  Besviken på förskoleklassen min dotter ska börja i...
Vi har barnen på montessorifsk och jag jobbar också på en montessoriskola, så jag håller också med dig. Det viktigaste i förskoleklassen tycker jag fortfarande är att man ska titta på VARJE barns utvecklig! Jag har nu varit på möte angående min dotters förskoleklasstart (i kommunal skola) och jag blir häpen när de bara verkar se till gruppen.En del barn behöver vara ute och rasa av sig och leka mycket. En del barn älskar att lära sig redan innan skolan har börjat " på riktigt".
Barn är individer!
 

Finns det inte någon montessoriskola

Skrivet av  trebarnsmamman
där din dotter skulle kunna gå? Har hon gått på montessoriförskola borde hon ju vara van vid det arbetssättet sedan tidigare.
Själva valde vi bort den kommunala grundskolan efter ett års erfarenhet och det har vi verkligen inte ångrat. Längre resväg är enda nackdelen.
 

Tyvärr...

Skrivet av  Jag igen
inte i vår kommun. Så det går ju bort, och jag får väl försöka diskutera med hennes blivande lärare om hur vi känner. Synd att det bara finns montessoriförskola här, och ingen skola.
MVH
 

Det kan vara värt att kolla

Skrivet av  trebarnsmamman
på andra sidan kommungränsen - våra barn går i skolan i grannkommunen. Men det beror naturligtvis på var man bor. Det finns ju gränser för hur långt man orkar färdas om morgnarna.
Lycka till i alla fall och hoppas det blir bra med 6-årsverksamheten till slut!
 

Min erfarenhet är tvärtom

Skrivet av  A.
Jag tycker de leker väldigt mycket på min dotters förskola. Sedan kan det ibland vara pedagogiska lekar som innefattar bokstäver eller att räkna. Men många barn nuförtiden är ju tidigt intresserade av sånt så då tycker jag det är bra att de fångar upp det intresset och gör det till en lek.

Jag tror att det är svårt att säga vad som passar alla barn. Vissa blir skolmogna tidigt och behöver kanske den utmaningen, medan andra behöver leka av sig lite längre. Egentligen kanske det vore bättre att börja skolan när man var skolmogen och inte koncentrera sig så mycket på åldern.
 

håller med dig

Skrivet av  millica
Ja, man kan undra om det är ett slags smygsänkning av skolstarten av högre makter.
 

Artiklar från Familjeliv