Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga!!

Skrivet av Hanna m. Erik -97 o. Filip -99.
Jag har min son i förskoleklass och pluggar just nu på Lärarprogrammet, har tänkt att bli lärare för de lägre åldrarna. En fråga, vi håller just på och disskuterar det på seminariena. Hur skulle ni vilja att det såg ut i klassen med barn och pedagoger. Drömmen med ändå realistiskt.
Svar på tråden: Fråga!!

max 12 barn/pedagog imt

Skrivet av  anita
 

Ja, och det ska inte vara fler

Skrivet av  Helena, fsk
i klassen, alltså inte 24 elever och 2 pedagoger, utan just 12 elever och 1 pedagog. Detta är ju också vad forskare har visat är max antal relationer man som vuxen kan upprätthålla på en gång.
 

I dotterns grupp

Skrivet av  anita
är de 13 barn som sagt men det är också den minsta gruppen på skolan. De har en förskolelärare plus för det mesta någon annan med i klassen. Musikläraren eller livskunkapsläraren t.ex. Nästa år kommer de att vara 20 barn i första klass. Tycker att det verkar mycket i den åldern? Eller är jag fjantig?
 

NÄÄÄ!!!

Skrivet av  Hanna m. Erik -97 o. Filip -99.
Nej det tycker jag inte att du är. Man vill ju bara det bästa för sina barn, och att de ska bli hörda och sedda. Att inte bara de högljudda barnen får alla uppmärksamhet. Har en ganska tyst och försynt kille :)
 

tack

Skrivet av  anita
Man får väl vänta och se. Skälet till att det blir så är att de vill att barnen ska ha samma klass tom åk6. De har haft integrerade klasser tills nu. Det rä väl bara till att se hur det går för gumman nästa år, just nu är hon bara sur för att de inte har skolböcker och läxor och hon vill inte gå...
 

Nackdelar med små grupper

Skrivet av  Ullen
Men det finns nackdelar med så små grupper också. Vår äldste gick i en förskoleklass med 12 barn där alla de andra killarna var intresserad av helt andra saker och inte alls fungerade tillsammans med vår son. Den enda ledartypen bland killarna var en utagerande och stökig kille som fick resten av grabbarna med sig på knasigheter hela tiden.

Vår son var väldigt ensam tills det kom några nya killar som passade honom bättre. Då blev de 20 stycken och först då tyckte han det var roligt i skolan. På dagis är de ju ofta 20-22 i grupperna också och det har fungerat hur bra som helst för våra killar.
 

Hos oss

Skrivet av  Mamma Erik
är det snart 8 barn i sonens klass, på fritids är det 1 pedagog per 16 barn plus en resurs för en grabb som behöver det.
Jag tycker det fungerar bra och det är en lugn stämning
 

Runt 20

Skrivet av  AS
tycker jag verkar lagom. Med två pedagoger då, förstås. Jag tänker på när jag själv gick i lekis, som det hette då. Vi var ca 20 stycken barn och det var roligt. Det fanns alltid någon att leka med.
 

18/1,5

Skrivet av  Johanna
Jag tycker nog runt 18 med 1,5 är perfekt eftersom det är en liten grupp men ändå "fler att välja mellan"
 

Artiklar från Familjeliv