Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sexårs eller dagis?

Skrivet av villrådig
Hej!
Jag har en dotter som fyller sex i år. Just nu går hon på dagis. Hon kan läsa och skriva (lärt sig hemma) och vi undrar om ni tycker att hon ska gå kvar på sitt dagis eller om vi borde låta henne gå i sexårsverksamheten. Bara ett barn av de jämnåriga på hennes dagis ska helt säkert börja på sexårs. De flesta vill ha barnen kvar på dagis.
Vad är den största skillnaden på sexårs och dagis? Är det "bättre" för barn att gå på sexårs?
Svar på tråden: Sexårs eller dagis?

Jag tycker

Skrivet av  Mamma Erik
sexårsverksamheten är jättebra, passar min son betydligt bättre än mycket av dagisverksamheten. Han trivdes inte med att vara bland de äldsta på dagis, utan nu kan han umgås med barn som är lite äldre (det har han gjort sedan han var ett ungefär, har alltid trivts bättre med äldre barn än yngre)
Här fungerar sexårsverksamheten jättebra, så jag har inget att anmärka på
Fungerar sexårsverksamheten dåligt hos er eller?
 

Varför vill ni inte det?

Skrivet av  Ulrikah
Personligen tycker jag 6-års är betydligt bättre än dagis och vi har inget dåligt dagis.
Hos oss har det aldrig varit på tal att några Inte skulle välja 6-års. Vi väljer den skola de skall gå redan då.

Det är mer anpassat efter just de barnen är väl den främsta skillnade. Inga mindre barn man måste ha hänsyn till.

Det är väl fritids som jag tycker har för stora barngrupper bara men eftersom det ändå blir relativt kort tid varje dag så funkar det också bra. Betydligt bättre än jag trodde från början.
 

visste inte ens

Skrivet av  jag
att man får ha kvar sin 6-åring på dagis! Måste inte alla börja i 6-årsverksamhet?
 

Nej de behöver inte gå på sexis

Skrivet av  Lilla blå
Kommunerna är skyldiga att erbjuda sexåringar verksamhet i förskoleklass medan det är frivilligt för föräldrarna att välja denna skolform för sina barn. Förskolverksamhet skall kommunerna erbjuda barn som inte går i skolan:-)
 

Handlar om pengar

Skrivet av  Lena
Varför man inte propagerar för att behålla sexåringar på dagisen är för att omsorgspengen för dem är så mycket lägre än för 1-3 (störst peng) respektive 4-5 åringarna (näst störst). År 2002 låg pengen på för 1-3 ca 100 000 kr/år, 4-5 åringen ca 70 000 kr/år och slutligen sexårs på ca 30 000 kr/år.

För att barnet ska få gå kvar måste man skicka in en speciell förfrågan och visa på varför barnet inte kan börja sexårs. Man har helt enkelt inte råd och ser hellre att ta in småbarn på dagisen. Usch, jag låter vädligt krass men sexårsverksamheten springer inte annat än ur besparingar.

Ha det så bra.
 

Jag tycket att

Skrivet av  Lena.B.
det är bra med 6-års. Barnen får förberedelse för skolan med allt vad det innebär, som äta i matsal, ha gympa mm mm.
Häromkring där vi bor så är det nog sällsynt att man har kvar sin 6-åring på dagis, men man har ju rätt till det om man vill.
Jag ser bara fördelar med 6-års. Min pojke var definitivt "färdig" med dagis när han var 6 år.
 

Stor skillnad!!

Skrivet av  lena
Det är stor skilnad melelan sexårs och dagis! Sexårsverksamheten är ju skolförberedande och ligger ofta i anslutning till skolan, jag kan ge dig många skäl til varför du ska välja sexårs och inte dagis
* Jämnåriga kamrater, vilket leder til att barnen får kompisar på ett helt anant sätt.
* Barnet får träffa sina blivande klasskompisar
**Om sexårs ligger i anslutning til skolan så blir barnen bekanta med skolmiljön, med matsalen, skolgården, de större barnen på fritids,personal osv.
*Sexårs är skolförberedande, barnen får en mjuk övergång till skolstarten. Bara det att börja sexårs kan var en stor omställning för barnen men tänk då att gå direkt till ettan från dagis.
Barnen blir större på nåt vis när de får börja i sexårs, de växer med det ökade ansvaret, jag ser bar fördelar och hoppas at du tänker över dit val noga.
 

Välj 6-års

Skrivet av  Karin
Jag tycker att det har varit det största lyftet under alla år att flytta dit. Det spelar i sig ingen roll om barnen kan skriva osv men de får en jättebra möjlighet att under ett lugnt år vänja sig vid skolan. De lär sig matsalen, gymnastiken, känna lärare, fritidspersonal, de äldre barnen mm mm. Jag skulle inte tvkea en sekund på att välja flytt till förskoleklass.
 

Välj sexårs!

Skrivet av  Lisa
Jag hade faktikst inte ens hört att man kunde gå kvar på dagis. Vi väljer skola iochmed detta. kanon att de fasas in i skolvardagen med gympa, matsal och mer ansvar.
 

Största skillnaden...

Skrivet av  Maria med Eddie,Isak o Alfred
är väl att det är ett utvecklande steg för barnet att umgås med större barn.Helt plötsligt är barnet minst på skolan till skillnad mot att ha varit äldst på dagis.
Mina killar har haft lite ångest över o lämna dagis men nu i efterhand tycker de att det är kanon o mycket bättre i skolan
 

Jag skulle välja sexårs

Skrivet av  knyttet
och det är också det vi väljer för vår dotter - hon börjar redan nu (hon är fem fyller snart 6 år) tröttna på dagis och kännas för "stor" för dagis.

Är sexårsverksamheten dålig där ni bor, eftersom alla vill ha barnen kvar på dagis? Fråga de andra föräldrarna om hur de resonerar - kanske finns det andra sexårsverksamheter om den som är närmast inte verkar så bra...
 

tack för alla era svar!

Skrivet av  villrådig
ska prata med de andra föräldrarna och ska kanske kolla upp en annan skola med sexårsverksamhet.
berättar hur det går sedan!
 

Det beror på

Skrivet av  Mmea
Jag tror att det är svårt att svara på generellt. På vårt dagis var det inga barn som stannade kvar som sexåringar, inte i min dotters årskull och inte de barn som blev sexåringar innan henne.

Du skriver ingenting om varför så många på din dotters dagis funderar på att stanna. Är din dotters dagis kanske särskilt bra eller skolan känd för att vara mindre bra - eller är det kanske bara så att sexårsverksamheten inte etablerats lika tydlig i den kommun du bor i?

I dina funderingar tycker jag att du ska ta med din dotters bohov av omsorg efter själva sexårsverksamheten. För oss har sexårsverksamheten fungerat jättebra. Vår dotter har samma fröknar och går i samma lokaler även om eftermiddagen. Ser jag på min systers barn fick de gå iväg till en uppsamlingsverksamhet om eftermiddagen där 60 barn samsades i en grupp. Under lov var de fortfarande runt 60 barn på fritids men man gjorde så att man samlade alla barn i upptagningsområdet på samma fritids. Syrrans killar totalvägrade att gå tillsammans med så många okända barn och fröknar och om inte syrran eller hennes man kunde ta ledigt krävdes att far- eller morföräldrar kunde ställa upp. Detta problem har man inte på dagis.

När det gäller själva sexårsverksamheten tycker jag att du ska ta kontakt med skolan och höra dig för hur deras verksamhet ser ut och sedan kolla vad ert dagis erbjuder barnen som väljer att gå kvar. Förmodligen har de planerad verksamhet för sina sexåringar eftersom så många väljer att stanna.

Jag jobbade på dagis innan sexårsreformen. Vi hade alltid planerad verksamhet för husets sexåringar varje dag.
 

NU HAR VI BESTÄMMT OSS!

Skrivet av  inte villrådig längre
Det blir sexårs. Kan vara kul för henne att få se någonting annat även om hon ÄLSKAR dagis.
 

Artiklar från Familjeliv