Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

6-års med resurs

Skrivet av Maria
Är det någon här som har erfarenhet av hur det funkar med ett barn med särskilda behov inom 6-årsverksamheten? Har de samma resurs på fritids eller är det två olika? Troligen kommer min pojke att få en heltidsresurs med sig, annars kommer ingenting att funka pga hans handikapp.
Svar på tråden: 6-års med resurs

Min erfarenhet

Skrivet av  Hmamma
Hej!

Jag har en dotter som har resurs i 6-årsverksamheten. Dottern har en resurs som jobbar 80%, den tiden är hon med min dotter. Både i 6-årsverksamheten och på fritids. Om resursen är sjuk eller skall gå på möte så är det en av de ordinarie lärarna som övertar ansvaret för min dotter och så tar de in en vikarie.
De 80% räcker till 4 dagar i veckan, vilket vi inte tycker räcker för dottern. Hon behöver gå varje dag för sin egen skull. Vi har lyckats få igenom att hon går utan resursen 3 timmar den dagen resursen är ledig, det verkar gå hyfsat bra. Men hon skulle definitivt inte klara sig utan resurs längre än så.

Till hösten kommer resursen att följa med min dotter till 1:a klass + fritids, resursen kommer då att jobba 100% så att min dotter kan gå i skola + fritids varje dag.
 

Artiklar från Familjeliv