Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tidigt barn.

Skrivet av Lisen
Nu har vi fått problem. Vi har våran son i f-klass (han ska gå där) och han trivs inte alls, allt är för lätt. Till det hela hör att vi funderade på att sätta honom i 1:an på en gång då han är otroligt framåt. Men det blev inte så. Och nu tycker han att altt är alldeles för lätt och börjar tappa lusten. Vad gör man ???
Svar på tråden: Tidigt barn.

I Majas klass...

Skrivet av  Anette med M&A
är det en tjej som är otroligt duktig på att läsa... så hon får ibland gå in till 1:an och arbeta med dom när dom har läsning....

Min dotter går iofs i en 0-1:a.. men 1:orna jobbar ju en del själva med läsning och matte...
 

Vet ej hur...

Skrivet av  Lisen
Min son får också gå in i 1:an nu efter tal med lärarna och han trivs jättebra och har redan räknat flera sidor i ettans räknebok. Det som jag då blir orolig över är att han inte ska tycka att det är kul när han väl kommer till 1:an då kan han redan det. Det känns som att vi målar in oss i ett hörn. Det är ju det om han ska få flytta upp en klass. Vet ej hur vi ska göra. :0\\
 

kanske liten tröst

Skrivet av  kathinka
är att det brukar finnas åtminstone ett par barn i varrje klass som är ett år yngre, t.ex. -98 istället för -97. Vet iofs inte hur det är nuför tiden men...
 

Du behöver inte oroa dig.

Skrivet av  Johanna Pe
Det är lätt för de flesta barn i f-klass, men alla tycker inte att det är något besvär.

Din son får nytt att bita i när han börjar första klass i höst. Då kommer läxor och längre dagar.
 

Mina erfarenheter

Skrivet av  bettis
Jag har en son i förskoleklass och en i ettan. Båda killarna är tidiga och killen i ettan är extra tidig. Killen i förskoleklassen läser flytande och har precis fått börja med gånger på lek och han trivs jättebra. Den lite större killen har det varit lite mer problematiskt med eftersom lärarna inte förstod/visste hans kapacitet. Han började läsa redan i fyra års åldern och kan räkna i nivå med åk 4. i början hade han jättetråkigt i skolan och ville inte dit men nu när lärarna upptäckt vad han kan får han läxor på sin nivå och uppgifter på sin nivå. Vi gör ganska mycket problemlösning av olika slag med alla fyra räknesätten i matten och i svenskan läser han ungdomsböcker. Harry Potter läste han redan förra året (i förskoleklassen). När ettorna har lästräning får han tex. gå med treorna på simning och rörelse. Jag tror att det kan bli jättebra för ditt barn också om ni föräldrar pratar med lärarna och kanske behöver ni kämpa. Vi har flera gånger funderat på om han ska byta klass eftersom de flesta av hans kompisar är storebröder till hans klasskamrater och två år äldre men vi har valt att han får fortsätta i sin klass. Våra killar är ju också så nära i ålder och båda tidiga. Nu har han blivit kompis med en kille som bara är ett år äldre och som ska börja i hans klass nästa år så det blir förhoppningsvis bra då också.
 

Tack!

Skrivet av  Lisen
Det känns bättre nu när jag har fått ventilerat detta. Vi ska ha en träff med lärarna i veckan och se vad vi kan komma fram till. Han ska troligen få gå in mera och mera i ettan och jag hoppas att de har koll på honom så att det blir stimulerande för honom. Tack för alla svar. :0)
 

Artiklar från Familjeliv