Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arg som ett bi!!

Skrivet av anita
Dottern är skoltrött och vill INTE gå till skolan för man varken skriver eller räknar något alls där. Försökte prata med läraren och svaret var att - De _får_ inte göra sånt när de bara är sex, det får vänta tills nästa år.??? Tyckte hon kunde få lite stenciler eller så så att hon är nöjd, men NEJ var svaret. Då kan ju någon annan också vilja ha??

Är det såhär överallt?
Svar på tråden: Arg som ett bi!!

Tror inte det.

Skrivet av  AnnaCarin
När mina barn var på 6-årsverksamheten, så fick dom ha "låtsats-lektioner" i ett riktigt klassrum med en annan lärare och ha lektion. Dom hade det en stund varannan vecka i halvklass, har jag för mig.... det var ju ett tag sedan, har börjat glömma.
 

herregud

Skrivet av  Jösses
Å den personen ska motivera och uppmuntra barn att vilja lära sig. Då får man ju som lärare inse att alla är olika och de som vill leka kan leka och vad skadar det om något eller några barn vill göra "skolarbete".
 

olika

Skrivet av  mamma a-k
man kan ju se det på olika sett i min sons klass han går sexårs och har även en som går i 2an i denna skola leker man i stort sett aldrig dom har vanlig skola men inga läxor det ställs alldeles för stora krav på dessa små tycker jag vill vi ha robotar eller här kan nästan alla barnen läsa skriva när dom börjar ettan min äldsta son kom hem i sexårs och talade engelska jag tycker det är fel barn ska leka inte gå iskolan vid 6år dom blir bervvrak och stressade till tusen nej ha era barn kvar på dagis det är bäst för dom själva får jag bara fråga hur länge dom går i skolan här går min son från 8,00-13,00
mvh
 

Hon går mellan

Skrivet av  anita
8.20-11.20. Mycket kortare alltså. Och jag menade inte alls att de skulle ha skolarbete men de har ju fritids och ibland fria uppgifter men läsa, skriva eller räkna gick tydligen inte för sig...
 

Visst är det så

Skrivet av  Karin
Jag tycker att förskoleklass är tillräckligt stimulerande ändå men bara för att det är i skolans lokaler ska det inte bli skola av det så jag tycker att det är rätt att de inte läser, skriver räknar. Personlen är ju inte heller lärare och ska/vill inte hålla på med det. Jag tycker att det är bra att de introduvcerar på lek och med ramsor och annat men skola ska det inte vara.
 

Arg :(

Skrivet av  Blivande lärare
Det ska ju vara en introduktion till skolan och förskolelärarna är visste utbildade för det idag!!!
Och idag är barn mer framåt när det gäller att skriva och läsa och då måste de ju få det. Eller?
 

Introduktion visst

Skrivet av  Karin
på så sätt att de lär känna lokaler, personal, barn och blir introducerade till bokstäver, siffror mm men inte ska de sitta och räkna i bäcker tycker jag. Jag hade en 6-åring som kunde skriva, läsa flytande och räkna rätt bra när hon började i förskolaklass. Hon var aldrig uttråkad eller liknande utan de stimulerade barns intreese utan böcker. 6-årsverksamheten har ju blivit kritiserad för att det blivit för mycket skola bara för att de flyttade upp till skolans lokaler. Om man vill ha skolverksamhet är det bättre att hoppa direkt in i årskurs 1. Barnet kommer ju annars att vara uttråkad hela årskurs 1 om det redan i 6-års gjorde det man går i 1:an osv.
Kanske beror det på vilka förväntingar man har men jag tycker inte att kravet ska vara att de får leka 1:a utan att de ska kunna bli stimulerade ändå.
 

Låter trist!

Skrivet av  Mallan
Vår son börjar sexårs till hösten och han kan redan läsa, skriva och räkna. Hans blivande "fröknar" har sagt att de kan hämta stenciler hos 1:orna och 2:orna om det behövs.

Jag kan tycka att det är helt knäppt att man inte uppmuntrar de barn som kan mer än genomsnittet. Det är klart att det är bra att de ska leka fram kunskaperna men en del barn behöver helt enkelt mer stimulans. Jag tror ni får se till att hon får den stimulansen hemma..
 

Försöker.

Skrivet av  anita
Tyvärr så har hon långa dagar och hon är trött på kvällarna men tex på helgerna sitter hon i timmar med räkne och skrivböckerna jag skaffat. Tycker inte att hon är speciellt tidig men just nu är hon ju väldigt intresserad av det så varför inte få en stencil eller två då?

Mer än så tycker jag inte att det behöver vara och tycker inte att de barn som inte är intresserade ska vara tvingade till det heller, men lite flexibilitet är väl aldrig fel?
 

Nej

Skrivet av  Peterlina
Min dotter kan både läsa och skriva och räkna, men det ser de till att stimulera i klassen för de som kan.
Alla har ju lärt sig olika mycket.
Att hålla tillbaka ett barn som kan mycket är en dödssynd!!!
 

Lika

Skrivet av  Lisen
Har det likadant med min son. Han vill inte gå till skolan för det är alldeles för lätt. De var lite motiga till och börja med men nu får han gå in till ettan och räkna och skriva. Trivs som fisken i vattnet. Han vill tyvärr bara vara där oftare än han får.
 

Jag vet inte vad som hänt

Skrivet av  anita
men de fick räkna lite i förra veckan?!:) Kanske såg hon hur arg jag blev utan att jag sa det? Dottern var iaf nöjd och glad!
 

Bra

Skrivet av  Lisen
Va skönt. Hoppas att allt löser sig. Det gäller att stå på sig.
 

Gud, så dumt!

Skrivet av  Tigermamman
Nejdå, det är inte så överallt! De kan inte ha läst läroplanen. Låna på bibblan och stick under näsan på dem (på ett vänligt sätt förstås (-: ). Man anpassar verksamheten efter de barn som finns där! Om hon vill läsa så befinner hon sig där i sin utveckling. Det kanske "bara" är en "nyck", men hur ska hon veta om hon inte får prova... Du har alldeles rätt!
 

Artiklar från Familjeliv