Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hemspråk

Skrivet av Jost
Från vilken årskurs har man rätt till det?
Svar på tråden: Hemspråk

Vet ej om det skiljer ...

Skrivet av  Ji
från kommun till kommun, men där vi bor är det fr.o.m. förskoleklass (och väldigt svårt att få hemspråksundervisning beviljad ...)
 

en rättighet!

Skrivet av  heja aktiv flerspråkighet!
Modersmålsstöd har barn rätt till från fyra års ålder inom förskolan och när de börjar skolan har de rätt till modersmålsundervisning. Vet inte riktigt om förskoleklassen räknas till modersmålsstöd eller modersmålsundervisning, men vilket det än är så har barn rätt till det. Enda begränsningen är om det är färre än 5 (?) barn inom ett visst område (kan vara inom kommunen)som talar språket eller om kommunen inte lyckats hitta en lärare.

Kommunen är faktiskt skyldig att ERBJUDA modersmål till elever, det är inget man ska behöva be på sina bara knän om! Så om det är så att det är svårt att få det beviljat som Ji skriver så är det kommunen som brister i ansvar. (Om det nu inte är så att det är för få barn eller ingen lärare men när det gäller lärare så måste kommunen försöka hitta en.)

Modersmålsundervisningen är reglerad i läroplanen så det är inget som enskilda kommuner kan göra hur de vill med.

 

Tack för svaren

Skrivet av  Jost m Birkir, Atli o Elfa 14v
Då ska jag trycka på lite mer. Min älste son går i förskoleklass. Ansvarig fröken har "ingen aning om hur det fungerar" Hon har inte ens reflekterat över att barn med fler språk behöver lära sig tex grammatiken på båda språken!!! Vad har kommunen för ansvar om det inte finns 5 barn med språket?
 

Är inte säker

Skrivet av  heja aktiv flerspråkighet!
men tror att de då tyvärr inte har något ansvar alls... Men kolla upp det, det borde finnas information på skolverkets hemsida eller prata med rektorn på sonens skola. Jag är inte säker på om antalet är reglerat i läroplanen, men det kan var det.

Lycka till!
 

Grannkommunen

Skrivet av  Sofia*
Om det inte finns 5 barn med det aktuella språket i kommunen så kolla hur det ser ut i grannkommunen. Finns där verksamhet som man kan deltaga i ska din kommun ge barnen möjlighet att åka dit och deltaga.
 

Min son...

Skrivet av  AnMa
...har hemspråk 1tim/v och han går i 6-års verksamhet.
 

Artiklar från Familjeliv