Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad sägs om denna skrivelse?

Skrivet av
Föräldrareaktioner till klassindelningen mellan FA (Vitan) och FB (Gulan) i ----skolan
sthlm
1. En del föräldrar märker att klasserna har olikheter i indelningen.

Ett antal föräldrar reagerar då namnlistan kommer för -- att den innehåller ovanligt många namn med utländsk stavning. Frågan ställs till föräldrar till barn som skulle börja i -- om lika många barn med utländska namn fanns där, då blev svaret nej.

1. När en förälder begär klasslista för --dröjer skolan länge med att skicka listan och även motfrågor ställdes: Vad ska den användas till?
2. En förälder går till -- och frågar varför placeringarna är gjorda på detta sätt. Svaret blev att invandrarbarnen ska få stöd av varandra.
3. Några andra föräldrar har sökt rektorn för att ifrågasätta indelningen.

2. Föräldramöte i september på --
Frågan kom upp angående vem som ansvarade för denna typ av klassindelning. Rektorn och förskoleläraren i -- och --har gjort gruppindelningarna.
Varför har man gjort denna uppdelning? Svaret blev att barnen med invandrarbakgrund ska känna stöd av varandra.

3. Föräldrareaktion
Reaktionen blev att alla föräldrar till barnen i klass FA träffades vid ett senare tillfälle för att ta upp frågan inom klassen.
Alla föräldrar som kunde kom till föräldramötet. Uppslutningen var i stort sett total med båda föräldrar för varje barn. De som inte kunde närvara var informerade och hade uttryckt sin åsikt. På mötet diskuterades skolans agerande och åsikten bland föräldrarna var samstämmig. Ingen ville acceptera denna olikhet mellan klasserna.

Dessutom finns det en familj som sökte till -- p.g.a. särskilda omständigheter. De fick avslag p.g.a. att den klassen var full. -- har nu tagit in flera barn efter det beskedet. Familjen som sökte har inte svensk bakgrund, däremot så har nyintagna på -- det. Det ger upphov till funderingar kring skolans agerande.

Beslut togs att föräldrarnas åsikt skulle framföras till skolans rektor. En grupp tillsattes för att föra samtligas talan.

Åtgärder:
• Framföra åsikter via dokument som samtliga föräldrar står bakom.
• Boka möte med rektorn (alla föräldrar kommer, gruppen för talan)
• Kräva att skolan omedelbart sätter upp en åtgärdsplan.

Reaktioner från föräldrar till barn i klass FA

1. Barnen som skolan anser behöver stöd av varandra har tidigare inte behövt stöd. (Föräldrar bör tillfrågas innan sådant här beslut tas.).
2. Skolan får inte göra ojämlika klassindelningar för att kunna tillhandahålla särskilt stöd
3. De ej svenskfödda föräldrarna strävar efter integration i svenska samhället, ej segregation, särskilt för sina barn. Svenskfödda föräldrar har samma åsikt i denna klass.
4. Barnen som skolan anser behöver stöd av varandra har inte samma bakgrund, religion, språk eller kultur. Därför känner de inte med automatik samhörighet med varandra bara för att dessa inte har svenskfödda föräldrar.
5. Skolan skapar ett problem som inte finns.
6. Erfarenheterna av ”invandrarklasser” är inte goda på andra håll i landet.
7. Skolan ska återge samhället/omgivningen, inte skapa grupperingar.
8. Vilken klass ska inflyttande ”invandrarbarn” gå i framtiden? Blir det barnet utan ”stöd” om det hamnar i --?
9. Klassen kan stämplas som besvärlig på grund av fördomar.
10. Barnen kan komma att uppleva sig som en klass som inte har samma förutsättningar som andra klasser. Det kan ge senare upplevelser för barnen som kan vara svårare för skolan att komma tillrätta med.
11. Klassen kan särbehandlas på ett icke positivt sätt.
12. Skolan kan får ett rykte om sig att särbehandla barn med utländskt påbrå.

4. Vad vill föräldrarna till barnen i klass FA?

• Ny klassindelning görs enligt principer som en normal klassindelning görs.
• Indelningen ska spegla samhället/omgivningen vi bor i.
• Inget barn ”handplockas” över till andra klassen.
• Rektorn tar beslut och genomdriver en ny klassindelning.


Ny klassindelning

På frågan om när detta bör göras är klassens föräldrar splittrade. Hälften anser att det bör ske omgående, andra hälften anser att det bör ske vid terminsstart till årskurs 1. Detta är ett beslut som skolan bör ta.

Diskussioner har uppstått kring dessa punkter:
• Barnen har just lärt känna varandra och invänjningen är klar.
• Förskoleklassen är tänkt att hålla samma klassindelning fram till minst årskurs 4.
• Delningen bör ske under framtagna särskilda samarbetsformer mellan -- och -- under detta år och nästa termin.
• Studier visar att delning bör ske så snart som möjligt.
• Barnen ska inte oroas.

Exempel på hur en uppdelning av klasser kan gå till:

1. Rita ut barnens adresser på en karta geografiskt.
2. Dra ett streck över mitten
3. Vänster del blir FA, höger blir FB

Om fördelningen av barn med olika bakgrund blir ojämn, så speglar det ändå den miljö vi lever i och därmed blir inte uppdelningen styrd av skolan.








Svar på tråden: Vad sägs om denna skrivelse?

Bra! stå på er!

Skrivet av  E71
Självklart har ni föräldrar rätt, den där uppdelningen och motiveringen till den kan ju göra en mörkrädd.

Hoppas ni får till en bra lösning när det gäller organiserandet av de nya klassammansättningarna.
 

Artiklar från Familjeliv